Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4896537 www.bgdnes.bg

Смартфоните изместват таблетите с ръст от 60%

Смартфоните "изяждат" лаптопите и таблетите, като се превръщат в най-търсената технологична стока, купувана на изплащане в България. През първата половина на 2015 г. покупките на „умни" мобилни телефони са се увеличили с 60% в сравнение със същия период на 2014 г. Така те се изкачиха в класацията на втора позиция, като изместват лаптопите, които паднаха на 3-то място. В същото време се наблюдава по-слабо търсене на мобилни устройства като лаптопи и таблети. През първото полугодие на 2015 г. молбите за закупуване на преносими компютри са намалели с 23%, a на таблети с близо 35%.

По отношение на потребителското търсене се наблюдава и друга тенденция - 8 от 10-те стоки от новото издание на популярната класация "Топ 10 на изплащане" от БНП Париба Лични Финанси, България, са по-евтини в сравнение с победителите от първата половина на 2014 година. Например, цената на най-търсените смартфони е намаляла с 10%, телевизорите са с около 30% по-евтини, а цената на лаптопите е близо с 20% по-ниска. Най-голям е спадът при таблетите - 40%. Тази тенденция може се обясни с това, че все повече българи пазаруват стоки, които са в промоция. Това се потвърждава и от наскоро публикувано изследване, проведено от водеща агенция за пазарни проучвания. Според него близо 20% от оборота на търговците на дребно се осъществява от стоки на промоция.

Реклама

Целта на „Топ 10 на изплащане" е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на близо 180 000 молби, получени през първата половина на 2015 г. Около от 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки.

След като бяха на трета позиция през първата половина на 2014 г., смартфоните се изкачват до второ място, измествайки традиционните сребърни медалисти - лаптопите. Непрекъснато нарастващото търсене на „умни" телефони беше отчетено за първи път през първото полугодие на 2013 г., когато те дебютираха в "Топ 10 на изплащане" директно на четвъртата позиция. От тогава те са продуктът, който постоянно реализира ръст.

Любопитна тенденция е, че смартфоните изместват таблетите. Много хора използват тези преносими устройства за работа извън офиса или за забавление. Сега, с увеличените размери и капацитет на смарт телефоните, потребителите предпочитат да притежават едно портативно устройство, вместо две. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, България, това се дължи на факта, че новите модели са с големи екрани, обикновено около 5.5 инча и мощни процесори. Това позволява на потребителите да използват услуги и приложения, които до скоро бяха удобни за ползване основно през таблети или преносими компютри.

Наред с това, налице е съществена промяна по отношение на дизайна на уеб сайтовете. В момента много компании преработват корпоративните си страници, така че те да отговорят на изискванията за адаптивен дизайн на търсачки като Goоgle и съответно да бъдат по-високо индексирани. Това означава една страница да бъде удобна за разглеждане на всички видове устройства: таблети, мобилни телефони, персонални компютри и др. Така хората могат да сърфират в любимите си сайтове по същия приятен начин, както и ако са пред лаптопа си.

Друг фактор, който увеличава търсенето на смарт телефони, е развитието на мобилните мрежи. В момента всички телекоми инвестират в увеличаване на техния капацитет, особено в предоставянето на достъп до мобилен пренос на данни. Нещо повече, в България вече навлизат и последно поколение 4G мрежи. По този начин страната ни следва световната тенденция в изместването на фокуса на телекомуникационните услуги от мобилен глас към мобилни данни.

Реклама

Според данните на БНП Париба Лични Финанси, България, през първата половина на 2015 г. българите са закупили на изплащане много по-евтини телевизори в сравнение със същия период на 2014 г. Средната цена на новия победител е 570-620 лева, а най-търсеният телевизор в първата половина на 2014 г. е бил на цена от 840-890 лева. Топмоделът в новото издание на класацията е устройство с размери от 32 инча, докато през първата половина на 2014 г. е бил модел с 40 инчов екран.

Въпреки това, няма съществена разлика по отношение на техническите характеристики на телевизорите. И двете устройства са умни, свързани с интернет и имат HD резолюция. Това показва, че българите искат да използват всички предимства, които съвременните технологии предоставят. Сред тях са: гледане на онлайн видео директно на телевизора, използване на социални мрежи, комуникация чрез различни уеб базирани приложения, като Skype, онлайн покупки и други.

В новото издание на "Топ 10 на изплащане" мебелите за дома отбелязват значително присъствие. Сред най-търсените стоки са дивани, обзавеждане за спалня и хол. С цел да повишат удобствата и уюта на дома си, потребителите купуват на изплащане и перални, хладилници и готварски печки. През първата половина на 2015 г. на изплащане са закупени и стоки като бойлери, матраци и климатици. Те са в непосредствена близост до продуктите, победители в "Топ 10 на изплащане" и някои от тях имат потенциал да влязат в следващото издание на класацията.

Диваните отбелязват най-значителен ръст в рамките на класацията. Подадените молби за тези стоки са нараснали с около 30% на годишна база и се изкачват в класацията от 8 на 5 място. Появата на холните гарнитури в рейтинга е знак, че българите инвестират в повишаването на качеството на живот в домовете си.

се адаптират към новите тенденции, за да продължат развитието си. Сред тях са: финансите, търговията на дребно, маркетинга, медиите, развлекателният бизнес, издателската дейност и други. Това ще доведе и до промяна в начина, по който хората избират и купуват стоки. Ние сме един от основните двигатели в развитието на онлайн търговията в България, като в момента потребителският ни кредит за покупка на стоки на изплащане се предлага във всички електронни магазини на нашите партньори. Така осигуряваме на потребителите удобна възможност за пазаруване, като по този начин подкрепяме и ръста на бизнеса на нашите партньори."

Реклама
Реклама
Реклама