https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5034200 www.bgdnes.bg

Сензация: Небето на Плутон е синьо. Има и лед

Небето на Плутон е синьо. Това обяви НАСА в четвъртък. Целия ден преди това имаше съобщения, че ще бъде направено изумително откритие, свързано с планетата джудже.

Изненадващата новина е на основата на нови цветни снимки, изпратени от сондата "Нови хоризонти". Те показват яркосиня мъглявина около планетата, която стои като ореол на фона на черното космическо пространство.

"Това яркосиньо оцветяване ни подсказва много неща за размера и състава на частиците на мъглата около планетата", Карли Хауит от екипа, управляващ сондата "Нови хоризонти".

"Синьото небе често е резултат от разсейване на слънчевите лъчи от много малки частици. На Земята става дума за миниатюрните молекули на азота. На Плутон тези частици вероятно са по-големи - но също относително малки - като частиците, които наричаме толини", каза ученият.

Толини, които верятно са червени или сиви на цвят, се предполага, че формират горната атмосфера на Плутон. Някои от тези сложни молекули обаче след това се комбинират и стават достатъчно големи и тежки, за да паднат на повърхността на Плутон, което може би обяснява нейния червеникав цвят.

"Кой би очаквал синьо небе в Пояса на Кайпер. Това е величествено, истинско чудо", каза д-р Алан Стърн, един от водещите изследователи на НАСА. Именно от него първо дойде новината, че космическата агенция ще направи съобщение за сензационно откритие.

Учените са направили и друго изключително важно откритие - на места по повърхността на планетата има лед, формиран от вода. От НАСА посочват, че на големи площи от Плутон няма такъв лед, тъй като е покрит от други, по-нестабилни ледове.