Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5034291 www.bgdnes.bg

Свалят предните номера на колите при сериозно нарушение на пътя (Обзор)

През това време ще е забранено да се сменя собствеността на автомобила

Спират колата от движение и за неплатена глоба

Зимните гуми - задължителни

Ще се свалят само предните номера на колите, когато шофьорът е хванат в сериозно нарушение. Това обяви шефът на столичната Пътна полиция комисар Тенчо Тенев по време на дискусията “Закон, за да сме живи”, организрана от “24 часа”. Задната табела на автомобила ще остане на мястото си.

Реклама

“И преди сме сваляли само предните номера, ще го правим пак. Имаме хубави стикери, на които пише “Спрян от движение”, уточни Тенчо Тенев.

На дебата присъстваха висши представители на прокуратурата, МВР, Народното събрание, юристи, застрахователи и експерти в областта на пътната безопасност.

Предложенията на работната група за справяне с войната по пътищата вече са подписани от депутатите и влизат за разглеждане в ресорните комисии, каза председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов.

Една от най-драстичните промени, които предстои да се гласуват, е

временно спиране

от движение на

автомобили при

сериозни

нарушения

Регистрационният номер ще се сваля за коли, шофирани от водач без книжка или употребил алкохол, чиито проби са над 0,5 промила. Тези, които отказват дрегер или кръвен тест, също ще бъдат лишавани от автомобилите си за срок от 6 м до 1 г.

Ще се спират от движение и колите на собственици, които са ги предоставили на пияни или неправоспособни водачи.

“Няма значение на кого е колата. Тази мярка е насочена към собственика на МПС-то и неговата отговорност” , каза зам.-министърът на МВР Цвятко Георгиев. Той огласи подробно предложените нови текстове.

Реклама

Без кола за 1 месец ще остава и собственик, който не си е платил наложена административна глоба в срока за доброволно плащане. След като се издължи на държавата, ще му я връщат, стана ясно по време на дискусията. Друга важна промяна в Закона за движение по пътищата е, че за срок от 1 м. ще се спира от движение автомобил, който е управляван с над 50 км\ч в населено място. Тези, които превишават ограничението с над 60 км\ч, независимо къде, ще бъдат наказателно преследвани като престъпници. Грози ги затвор до 3 г.

Участниците в дискусията на “24 часа” като цяло подкрепиха идеята за временно спиране от движение на автомобили. Резерви изказа единстено адвокат Иван Тодоров, според когото дори кола със свалени номера може да се продаде в чужбина.

По-късно обаче стана ясно, че във времето на свалените номера няма да се разрешава смяна на собствеността на автомобила.

Вече ще бъдат глобявани шофьорите, ако пътник в колата не е с колан, независимо дали на предната, или на задната седалка. Същото важи за мотористи, качили зад себе си човек без каска. Водачите няма да имат право да палят двигателя, без да са се уверили, че пътниците са обезопасени с колани, предвиждат нови текстове.

Зимните гуми ще

са задължителни

от ноември до

април,

както това важи за пожарогасителя и аптечката. Досега те бяха само пожелателни.

Предвижда се забрана за спиране в аварийните ленти на магистралите, без колата да е повредена. Това се налагало, защото в последните години хора си почивали в аварийната лента и причинили тежки катастрофи с много жертви.

Ще се забрани

стъклата на

задните врати на

колите да са

тъмни

Досега това важеше само за панорамното и предните странични. Забранява се рязкото преминаване от една в друга лента на движение. Задължително е да се осигури необходимото разстояние при разминаване.

Глобите за пияни шофьори, които возят пътници, се увеличават двойно като според Данаил Кирилов от правната комисия в парламента те вече са стигнали тавана. До 2 хил. лв. ги грозят при първо нарушение и до 4 хил. лв. при второ.

Според адвокат Иван Тодоров обаче това няма да превъзпита хората с високи доходи. Той предложи въвеждане на пропорционални глоби спрямо цената на автомобила, управляван от шофьор с алкохол в кръвта. Гроздан Караджов, председател на транспортната комисия в парламента, заяви, че войната по пътищата не може да се пребори ефективно само с камери, а трябват контрол от Пътна полиция и бърза реакция на дежурен прокурор, който да поеме случая и да го вкара в съда до 24 часа, когато има престъпление.

Според зам.-министъра на правосъдието Петко Петков това е възможно за голяма част от случаите, но някои от тях изискват сложна процедура с назначаването на редица експертизи.

“Очевидно е, че престъпните деяния никога не са еднакви”, коментира Петков изказвания, че е неприемливо да има тежки санкции за гонки, тъй като при някои от тях единственото нарушение е скоростта.

“Част от тези гонки въобще не са спонтанни и безобидни- те са предварително организирани, заснемани, има и залагания”, каза зам.-министър Петков. Повечето участници в дебата са за

криминализиране

то на гонките с

наказания от

1 до 6 години

Адвокат Марин Марковски поиска до 5 г. затвор за шофиране в насрещното по магистралата и се обяви против забраната за водачите да спират за почивка в аварийната лента.

“Само с контрол не става. Всички институции имат отношение към войната по пътищата. В новия закон за образованието например няма и една дума за пътната безопасност”, каза секретарят на консултативната комисия за безопасност на движението към МВР Алекси Кесяков. Той обърна внимание на т.нар. “Зона 30” за успокоено движение, където предимството е изключителна привилегия на пешеходците и велосипедистите. Тя не се прилага в България заради липсата на нормативна уредба.

Борислав Сарафов, зам. главен прокурор: Бързи административни мерки, а не завишаване на наказанията

Необходими са комплекс от мерки за борба с войната по пътищата. Само завишаване на санкциите няма да доведе до желания ефект. Бързи административни мерки като сваляне на номерата и репатриране на автомобила ще бъдат по-ефективни. Независимо чия собственост е колата. Това ще има силен възпиращ ефект за нарушителите на пътя. Ако Иван знае, че колата на Георги е спряна от движение, ще се замисли дали ще нарушава правилата на пътя. Не тежестта на санкцията, а бързината на наказанието и неговата неизбежност са важни", каза зам. главният прокурор Борислав Сарафов по време на дискусията “Закон, за да сме живи”, организирана от “24 часа”.

Прокуратурата е участвала на експертно ниво в работните групи, които са подготвили предложенията за промяна в законодателството.

Борислав Сарафов отбеляза, че прокуратурата се е самосезирала за шофьора от клипчето в интернет, който кара с 230 км\ч и показва среден пръст на камерата. Той вече е обвинен в хулиганство.

“Това е изключителен цинизъм. Този среден пръст беше показан на мен, на хората, които сме на тази маса, на всички граждани”, каза Сарафов. Според него не е удачно нарушение, което не е драстично, да се преследва в наказателен процес с три инстанции, защото наказанието ще закъснее.

“Не е необходимо въвеждането на нов текст в наказателния кодекс, който да криминализира автомобилните гонки. Може да се направи като квалифициран състав на общия текст за хулиганство с моторно превозно средство”, каза зам. главният прокурор.

Румен Георгиев, “Армеец”: Младите шофьори не правят тежки катастрофи

Младите водачи не са тези, които правят тежките катастрофи и убиват хора, напротив, при тях произшествията са съвсем леки. Това показвала статистиката на застрахователите, разказа Румен Георгиев, председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на застрахователното дружество “Армеец”.

1/3 от предлаганите текстове са за санкции срещу младите водачи, а едва ли и 0,5% от тежките катастрофи са заради тях, подчерта още той.

Според Румен Георгиев от “Армеец” не трябва да се мисли само за репресия, а и за подобряване на пътната инфраструктура. На много места пътищата не отговарят на изискванията за безопасност, а когато стане нещо на лош път, изтъкват като причина превишена скорост, заяви застрахователят.

Според него идеите за бърз съд срещу пътните хулигани са неосъществими. Освен това допълнително ще натоварят съдилищата, които и без това се занимават с безумни дела. “Имаме случай, когато сме занимавали един час съдия с дело за 15 лв.”, обясни Георгиев. Според него и текстовете за криминализиране на т.нар. гонки ще се окажат неработещи.

Полицаи под прикритие, за да спре корупцията?

Полицаи под прикритие да се правят на шофьори нарушители, които предлагат подкупи на катаджиите, за да заловят корумпираните. Тази идея предложи адвокат Марин Марковски на дискусията “Закон, за да сме живи”.

За целта обаче трябва да се промени НК, за да се декриминализира подбуждането към подкуп.

Провокацията към подкуп може да се прилага с разрешение на съдия и по определен ред като специално разузнавателно средство, доразви идеята пък зам. главният прокурор Борислав Сарафов. Единствен противник бе зам.-министърът на правосъдието Петко Петков, според когото Европейският съд по правата на човека забранява провокирането към подкуп. “Вече има четири осъдителни присъди срещу държави, защото ролята на полицията е да следи за спазването на закона, а не да провокира нарушаването му”, разказа Петков.

Реклама
Реклама
Реклама