Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5286724 www.bgdnes.bg

Световноизвестната диригентка Любка Биаджони: Заедно с Людмила открихме НДК

- Г-жо Биаджони, защо избрахте да представите на българската публика точно "Травиата"?

- Избрах "Травиата", защото с тази опера дебютира моят оркестър "София Симфоникс" преди 3 години в Германия. И защото няма по-красива история за любовта, разказана от тази, в "Травиата". За Свети Валентин, мисля, че е най-подходящата.

Реклама


- През лятото си тръгнахте огорчена от Софийската филхармония. С какви чувства се завръщате?
- Напуснах Софийската филхармония, но се радвам, че мога да работя с моите прекрасни български музиканти. Ние се уважаваме много и през тези години, в които съм била щатен диригент, музицирахме прекрасно много концерти и опери. Сега нашата работа продължава с моя оркестър.


- Подобна конфликтна ситуация имаше и в Симфоничния оркестър на БНР, което доведе до пенсионирането на маестро Емил Табаков. Тогава беше поставен въпросът за диктаторския му характер. Задължително ли е един диригент да е и диктатор?
- Един диригент трябва да е себе си. Навремето музикантите от оркестъра, който свиреше с нас, младите диригенти, в Академия "Киджана" в Сиена, ми казваха, че имат нужда от диктатор. "Колко тъжно, си помислих. Аз няма никога да бъда диктатор нито с моите колеги, нито с децата ми, с никого." Искам музиката да излъчва добро и да дарява добро на хората, доколкото е възможно. Хората търсят в изкуството "катарзис". В днешно време се търси бизнесът или провокацията. Никой вече не говори за ценности в това изкуство и това е много тъжно.


- Датата 14 февруари случайно ли беше избрана за вашата концертна изява?
- Разбира се, не съм избрала случайно това заглавие и точно тази дата. За мен Свети Валентин е празникът, на който съзнателно можем да уважим човека, който е до нас, когото обичаме. Затова искаме да му подарим и нещо специално, например билет за операта "Травиата"!


- Какви изненади сте подготвили за публиката?
- Всяка постановка на опера е изненада, защото се интерпретира всеки път различно. Нашите солисти са великолепни. Марта Торбидони дебютира в "Травиата" точно с мен в София преди три години. Сега прави световна кариера и спечели наградата ДПучиниУ за 2015 година. Едно изключително дарование. Михаил Михайлов е фантастичен тенор, с голям потенциал, с когото работя от 4 години. С мен е пял всичко възможно, дори "Ариадне в Наксос" от Рихард Щраус. Но може великолепно да пее Моцарт, както Верди и Бетовен - такъв талант никога не съм чувала.
Антон Керемидчиев е най-добрият баритон, с когото работя. С мен е дебютирал в най-важните роли за неговия глас. Прави световна кариера и за мен е чест, че винаги се връща да работи с нас в България. Освен това е един прекрасен човек и колега.


- По какви други проекти работите?
- Относно проектите в бъдеще в чужбина - това е турнето, което ще се състои с моя оркестър през лятото, което ще ни отведе до Австрия и Германия. Цялата година ще бъдем на път със "София Симфоникс". След блестящото им представяне на коледния концерт в Германия сме поканени с няколко концерта, където ще представим и българска музика. За мен са важни два аспекта. Първо ,да покажем качеството на българските музиканти, които са останали в България и се борят с ежедневието. Второ, да покажем в чужбина българската музика.


- Лесно ли се работи с новото ръководство на Националния дворец на културата?
- Относно НДК трябва да кажа, че откакто г-н Мирослав Боршош е поел ръководството на двореца, изведнъж изгря слънцето върху София. Такова развитие на културния живот направи този прекрасен човек, че не мога да опиша с думи колко съм възхитена. Гениален мениджър и страхотен човек, който следи лично бизнес и изкуство. Доста рядко явление. От Германия подготвям моята "Травиата" и съм изключително доволна от мениджмънта на НДК. Много неща ме свързват с НДК: моят първи концерт преди 25 години беше там. Присъствах на откриването на двореца заедно с Людмила Живкова и хиляди деца от цял свят. Прекрасни спомени за мен от асамблеята "Знаме на мира".

Реклама


- Живеете в Германия. Как усещате в ежедневието си прословутата бежанска вълна и станалото в Кьолн?
- Относно тази вълна са направени огромни грешки, за които ще плащаме дълго последиците - ние и нашите деца, и внуци. Но тук, в Германия, много хора мълчат и не смеят да кажат какво мислят, защото имат в съзнанието си още Втората световна война. И това е също голяма грешка. От гледната точка на дъщеря на политик, какъвто беше баща ми и лидер на Синдикатите в Италия, почти всички политици заблуждават хората навсякъде. Не виждам кой наистина се грижи за нас, за нашите интереси в Германия, Италия, България и в цяла Европа.


- Накъде върви светът?
- Всичко изглежда вече предопределено от няколко държави и няма мърдане. Само личните интереси на няколко души са достатъчни да разклатят Европа. И никой нищо не казва. И ако се казва, не помага. За първи път в живота си гледам песимистично към бъдещето. Но си забранявам да развивам моите теории, защото имам две малки деца, които искам да науча и да им покажа какво е да си оптимист, да вярваш в доброто и да се бориш за истината.

Коя е тя
Любка Биаджони цу Гутенберг е родена и израснала в Рим. Баща й е италиански политик, синдикален лидер и комунист, влюбен в операта. Майка й Цветана е българка, преводач в българското посолство и в БГА ДБалканУ, където неин колега е Сергей Антонов. По-късно тя е основен свидетел по делото срещу него, в което той е обвинен в покушението срещу папа Йоан-Павел II. Това е сериозен удар за семейството на Любка, дори баща й получава инфаркт по време на процеса. За Любка този период е свързан с тъжни спомени, поради което тя отклони и нашия въпрос по темата. Биаджони започва да поставя сценични опери от 2007 г. във връзка с развитието и успеха на "Херенкимсее фестивал", Бавария, който създава заедно със съпруга си - диригента Енох цу Гутенберг, през 2000 г. Семейството има две деца - Паолино и Йохан. Съпругът й има други двама синове от първия си брак.

Реклама
Реклама
Реклама