Реклама
https://www.bgdnes.bg/shou/article/5298517 www.bgdnes.bg

Кой ще вземе "белите" оскари

Най-скандалното и одумвано награждаване
в историята е само след седмица.
Слай чака поддържащия “Оскар”,
Ди Каприо взема за най-добрата роля,
“Мостът на шпионите” на Спилбърг
с шанс за най-добър филм

Неколцина номинирани за “Оскар 2016” със сигурност ще получат статуетките. Като всяко жури, така и академичното на най-желаната награда в света на киното, прави сметки, гледа да балансира, за да не дразни асовете, от този взема, за да даде на онзи и, ако може, да е справедливо.

Реклама

В категорията “Поддържаща мъжка роля” Силвестър Сталоун е сигурен победител. Това ще ни зарадва, защото е приятел на България.

Слай кандидатства с

филма за боксьори

“Крийд: Сърце на шампион” и ще напомни на публиката и журито, че преди 40 години той въвежда темата на бокса на екрана. Шестте филма за боксьора Роки носят $ 1 милиард приходи. Освен това “Крийд” разчувства с мотив, любим на възпитатели, родители и учители - предаването на духовното наследство от гуруто на ученика. Синът на боксова легенда, който не познава баща си, починал, преди да се роди, отива да учи спорта при бившето боксово величие Роки, който навремето е бил съперник на бащата. Думата “Роки” ще е паролата на Слай към златния “Оскар”.

Прогнозите вече дават статуетката за най-добрата мъжка роля на Леонардо ди Каприо. Той е номиниран 4 пъти за “Оскар” още с първия си филм - “Защо тъгува Гилбърт Грейп”, където е умствено изостаналият брат на Джони Деп. Почти всичките му роли - в “Авиаторът”, “Вълкът от Уолстрийт”, “Бандите на Ню Йорк”, “Плажът”, са на неординерни мъже, които дават всичко от себе си, за да постигнат добро или зло. Казват, че

бил надменен и в

съсловието не го

долюбвали

Да не би да дават американските филмови награди по приятелски емоции? Е, сега ще му дадат статуетката, за да не им се пречка сериозното му начумерено лице, което сякаш обвиняваше 3500-те колеги в кинотеатър “Долби” от Оскаровата нощ.

Реклама

Преди години дълго време държаха и Шон Пен далеч от статуетките, защото не харесваха обвиненията му срещу системата и американския начин на живот. После го зашеметиха с два последователни оскара и му ръкопляскаха за любовната връзка с Шарлийз Терон. Върна се в ятото!

Ди Каприо ще вземе приза за ролята си в “Завръщането” на Иняриту, който обаче няма да спечели режисьорската статуетка. Стигат му трите досегашни оскара! Жалко, че

няма да я вземе и Лени

Ейбрахамсън за “Стая” - камерен поглед към емоциите на майка и 5-годишния ѝ син по романа на Ема Донахю, преведен и у нас. Като свърши филмът, ти се иска отново да го пуснат или поне да измислят бързо продължение.

Няма да я вземе и Том Маккарти за Spotlight, разследвания на един влиятелен вестник за педофилията сред свещениците. Неприятна тема. Само това оставаше - да се скара филмовото братство с отците.

Спилбърг липсва при режисьорските номинации, но филмът му “Мостът на шпионите” е сред чакащите при категорията “най-добър филм”. Да заложим на него като компенсация за режисьорското отсъствие. Не че продуктът е нещо свръхдобро, но е на тема, която е актуална днес в нарастващата студена конфронтация между Щатите и Русия. И не е толкова важен онзи легендарен мост в Берлин, на който американците и руснаците са си разменяли шпионите, колкото заслужават внимание разсъжденията на чиновниците за политическите отношения и техните герои. Нека да звучат плакатно, няма лошо! Допълнителен коз е участието на Том Ханкс в главната роля. Казват, че той е най-влиятелният актьор в Холивуд. Днес Ханкс се снима рядко и гилдията ще почете филма му със ставане на крака.

Адам Маккей май ще вземе режисьорската статуетка с лентата си “Големият залог”, филм за глобалните финансови кризи. Тази абстрактна тема е реализирана като трилър благодарение на близките планове на любими на феновете лица - Райън Гослинг, Брад Пит, Крисчън Бейл, Мариса Томей. Екшънът кулминира в критичната точка, при която печелят или се провалят банкови и борсови операции, повличайки човешки съдби.

 Прогнозирането на катастрофата е като очаквано проклятие, изпълнението ѝ - като гилотина. Освен това участието на героя на Крисчън Бейл, мениджър на хедж фондове, който измисля

как да издои финансовата

криза, е поучително за

евентуални последователи Сценарият е по книга, която стои 28 седмици начело на класацията на “Ню Йорк таймс”.

По роман (“Цената на солта” от Патриша Хайсмит) е и филмът “Каръл”, който излъчва две номинирани дами - Кейт Бланшет за най-добра роля и Руни Мара за поддържаща. Бланшет е конкурирана от Бри Ларсън, майката в “Стая”, Дженифър Лорънс от “Джой”, Шарлот Рамплинг от “45 години”, Сърша Ронан от “Бруклин”. Дали в Холивуд си спомнят, че преди десетина години Шарлот Рамплинг ги съсипа от нападки за практиката да забравят актрисите, колкото и велики да са, след като натрупат години над 40? В нейния филм сега тя играе точно толкова възрастна съпруга, която внезапно хлътва в миналото на брака си, след като съпругът ѝ получава тайнствено писмо. Май е по-добре да изключим британката. Видяхме вече на екрана красивата Дженифър Лорънс в амбициозния образ на Джой, откривателката на джаджи за тв пазара. Не е впечатляваща, по-скоро - леко сбъркана жертва на сценария. Бри Ларсън е майката, която трябва да успокои момченцето си, когато спира токът в стаята и умира телевизорът, единствената връзка на детето с външния свят.

В “Каръл” Бланшет и Руни Мара са лесбийки с чиста любов, компенсираща междуполовите сърдечни ями.

Журито ще направи

тактически ход -

ще даде приза за най-добра женска роля на Бри Ларсън, която вече спечели БАФТА и “Златен глобус” със свежото си нахлуване в киното, както обичат академиците, а за да отбележат актуалната тема в “Каръл” и като косвено успокояване на Бланшет, ще удостоят Руни Мара с поддържащия “Оскар”. Младата актриса е сексапилна, възторжена и спазваща правилата на Холивуд, както бяха навремето Анджелина Джоли и Деми Мур.

Жалко за поддържащата Кейт Уинслет, която в “Стив Джобс” представи най-атрактивно професията на пиарката, обвързана с противна личност като създателя на Apple. Тя обаче не участва в никакви драматични или комични ситуации, а единствно подбутва Стив Джобс да прави това или онова.

А за да подчертаят, че все пак харесват “своя човек” Ридли Скот и се покланят пред американските космически одисеи, академиците ще дадат оскара за най-добър адаптиран сценарий на “Марсианецът” и Дрю Годард. Може би това ще зарадва и Мат Деймън, отблъснат заради Ди Каприо и много добър в главната роля на астронавт от “Марсианецът”, изоставен сам в безкрайността. 

88-ата церемония на наградите “Оскар” ще се състои на 28 февруари в “Долби тиътър” в Холивуд. Водещ ще е Крис Рок.

Ами ако и Сталоун бойкотира заради пренебрегнатите чернокожи

Холивуд в паника - водещите може да викат наградени, а никой да не излиза

Холивуд преживява дни на паника и горчив вкус. Вече не се знае кой ще излезе да си получи златната статуетка, когато обявят името на наградения. Академиците от журито се опасяват, че водищите ще повтарят няколко пъти името, а от залата никой няма да скочи развълнуван. Тези дни

и Силвестър Сталоун

публично обяви, че

се колебае дали

да бойкотира

церемонията на 28 февруари. Изказването му разтрепери организаторите, защото Слай е много тачена фигура в Холивуд. Извън занаята, в който Сталоун пробива с интуиция и твърдост, той е обичан заради безкористните грижи към колегите и никой, дори най-големите, не му отказват участие в проектите му. Лошо ще е, ако той реши да не влезе в залата на 28 февруари.

Скандалът избухна, когато чернокожата актриса Джейда Пинкет-Смит, съпруга на звездата Уил Смит, заяви, че тазгодишната церемония на филмовата академия “Оскар” трябва да бъде бойкотирана, защото сред номинираните няма нито едно чернокожо лице. Незабавно зад нея застана съпругът ѝ, подкрепен от вечния революционер, режисьора Майкъл Мур и от вечния демократ поборник, режисьора Спайк Лий. И скандалът се разрази. Както винаги в подобни обществени дискусии, заваляха “за” и “против”. Проблемът евфемистично бе наречен

“липса на етническо

разнообразие

във водещите категории” Медиите ликуват, че са напипали тема за подгряване на очакването на церемонията. Но те не прецениха, че нещата са доста по-сложни и сериозни от някаква разправия, каквато има всяка година след церемонията заради обидени и разсърдени.

В списание “Върайъти” влиятелният Джордж Клуни каза, че “преди 10 години академията си е вършила по-добре работата си и е имало повече номинирани от афроамерикански произход. А сега се създава усещането, че членовете ѝ вървят в погрешна посока.” Всъщност той напипа горещия въглен. Досега са навъртени 88 раздавания на наградите “Оскар” и статуетки са получили едва 16 чернокожи актьори. Би трябвало отдавна да избухне подобен конфликт. Фалът на журито е, че

в последните две

години не са

номинирали нито

един чернокож

и белотата на отличените просто заслепява. Когато обяви бойкота си, Спайк Лий постна снимка на Мартин Лутър Кинг и под нея обяви, че той и съпругата му няма да присъстват на церемонията. “Как е възможно за втора поредна година 20-те конкуренти в категорията най-добра мъжка роля да са бели”, попита режисьорът на “Вътрешен човек”.

Досега чернокожите артисти са преглъщали неравноправието заради огромния шум покрай техните лауреати, които пък наистина са сред качествените в Холивуд. Дензъл Уошингтън спечели “Оскар” за най-добра второстепенна мъжка роля за филма "Слава" през 1990 г. През 1997 г. Куба Гудинг-джуниър спечели златото за най-добра второстепенна мъжка роля за изпълнението си в "Джери Магуайър". Страхотни черни възторзи предизвика раздаването през 2005 г., когато Джейми Фокс грабна статуетката за най-добра мъжка роля за “Рей”, а Морган Фриймън - за най-добра поддържаща мъжка роля за “Момиче за милиони”. Велики актьори и велики роли! А през 2002 г. Хали Бери стана първата чернокожа жена, спечелила “Оскар” за главна женска роля за “Балът на чудовищата”. Преди нея шест афроамерикански актриси са номинирани в тази категория, но си тръгвят с празни ръце. Сред тях са големи имена - Даяна Рос, Упи Голдбърг и Анджела Басет. Същата тази 2002 г. Дензъл Уошингтън спечели втори “Оскар”, този път за главна мъжка роля, за изпълнението си в “Тренировъчен ден” на фона на Ръсел Кроу. Двойна победа за чернокожите артисти идва и през 2007 г. - Дженифър Хъдсън е обявена за най-добра актриса в поддържаща роля за изпълнението си в “Мечтателки”, а Форест Уитакър - за най-добра главна мъжка роля в “Последният крал на Шотландия”.

Ето така евентуалните протести сред чернокожите артисти са утихвали сред ръкоплясканията за наградените. Сега също мненията им не са единни. Чернокожата Упи Голдбърг, която не може да се оплаче от липса на внимание към нея и вече е спечелила “Оскар”, се обяви срещу бойкота, защото той щял

да елиминира

участието на

чернокожия Крис Рок

в ролята на водещ

на церемонията. Човекът се бил подготвил и бойкотът си е гадно прецакване. Крис Рок нашумя със смешната роля на набеден за шпионин хулиган в тандем с Антъни Хопкинс в “Гадна компания”. Той неведнъж се е изказвал срещу расизма в американската култура, напомняйки, че на времето е напуснал училище именно заради дискриминация. Но по-известен става с находчивите и пиперливи майтапи на разни цермонии. По-добре според Упи Голдбърг Крис Рок да остане на мястото на водещ и да насочи вниманието към проблема. Той вече обеща да насочи коментарите си в тази посока, макар че се чуха гласове, че е избран заради чувството си за хумор.

Както каза Джейда Пинкет Смит, “Цветнокожите хора винаги са добре дошли на оскарите, за да раздават награди или да развличат, но рядко сме признати за артистичните си постижения. Може би цветнокожите актьори трябва да откажат да участват в церемонията. Могат да ни третират по този начин само ако им позволим”.

В самото сърце на Холивуд вече обещаха позитивни промени. Президентката на Академията за кинематографично изкуство Шерил Бун Айзъкс, която е афроамериканка, обеща да се увеличи етническото разнообразие в организацията. “Това е сложен, но важен разговор, настъпи времето за сериозни промени - заяви тя. - Следващите дни и седмици ние ще направим оценка на системата за членство, за да внесем така необходимото разнообразие в нашия състав за тази и следващите години. До 2020 г. ще бъдат удвоени гласовете на жените и хората от различни малцинства, а някои от досегашните членове ще бъдат ограничени.”

Най-големите гафове на оскарите

Пренебрегнатите са Ръсел Кроу в “Красив ум”,лентите
“Криминале”, “Кръстникът”...

Няма година, в която наградените с “Оскар” да преминат през шпалир от абсолютно одобрение. Винаги изникват критики, по-остри или по-меки. Ако се сравни биографията на носителя на статуетката с тази на загубилия в конкуренцията, може с доста голяма вероятност да се каже дали наградата е била незаслужена.

Една класация от десетина филма, които излагат академиците, е подредена от журналисти и критици в Холивуд.

Това са

най-очевидните

гафове

Eдинодушно сред тях поставят “Влюбеният Шекспир”, взел приза за най-добър филм през 1999 г., прецаквайки “Спасяването на редник Райън” на Спилбърг с Том Ханкс, и донесъл статуетка за най-добра роля на актрисата Гуинет Полтроу. Още месец преди церемонията прогнозите за нейната победа са почти стопроцентови.

“Не ми беше ясно

как неизвестната

Полтроу успя да

пребори Кейт

Бланшет

от “Елизабет” - коментира Кийрън Макмеън, един от авторите на класацията. - Чудех се дали продуцентът на “Влюбеният Шекспир” Харви Уайнщайн не пази голи снимки на членовете на журито.” Истината не се афишира, но всички се досещат. Уайнщайн е евреин, какъвто е и таткото на актрисата - Брус Полтроу, който на туй отгоре е продуцент и режисьор в Холивуд . Зад филма стои компанията “Мирамакс”, основана от Уайнщайн и брат му. Няма мърдане!

Е, след това Бланшет завоюва два оскара, а Гуинет разпалва любопитството единствено с любовните си истории с Брад Пит и Бен Афлек. “Влюбеният Шекспир” донася печалба от $ 289 млн., а пропадналият “Редник Райън” - $ 481 млн., най-голямата за годината.

През 2002 г. “Оскар” за главна роля печели

Дензъл Уошингтън

от полицейския

филм

“Тренировъчен ден”

Никой не си спомня днес какви ги върши той в тази кримка, обаче Ръсел Кроу от “Красив ум” оставя дълбоки следи в съзнанието на зрителите. Не са ясни мотивите на журито да не предпочете Ръсел Кроу, макар че той печели БАФТА, “Златен глобус” и наградата на критиците за тази роля, а оскари взимат всички в “Красив ум” освен него - филмът, сценарият, режисьорът Рон Хауърд и поддържащата актриса Дженифър Конъли. Дензъл Уошингтън не би трябвало да се оплаква, че има расистко отношение към актьорите в академия “Оскар”.

“Я ми опишете поне една сцена от “Танцуващият с вълци”! - протестират кинокритиците. - Няма да можете, защото целият филм е една-единствена сцена, в която Кевин Костнър се цупи!” Интригата е, че “Танцуващият с вълци” измести хита на Скорсезе “Добри момчета”, в който блестят Де Ниро, Рей Лиота, Джо Пеши, Сорвино. Във всеки случай можем да си припомним готини сцени от “Добри момчета”, може би защото не забравяме, че актьорите пресъздават реални гангстери. Прототипът на героя на Де Ниро например - Джими Конуей, се казва Джими Ирландеца, организирал кражбата на $ 6 млн. от самолет на “Луфтханза” и ликвидирал 10-има от участващите в обира. Също както истинските мафиоти, Де Ниро и партньорката му Нанси Синатра подхвърлят отрязана конска глава в гримьорната на Рей Лиота, за да приветстват неговото навлизане в света на мафиотското кино.

Обаче от друга страна, питайте жените, които в годините на “Танцуващият с вълци” са били момичета,

кой е Кевин

Костнър и те ще ви

опишат красив,

съблазнителен,

мъжествен пич

Остаряването е ужасно!, както неотдавна изстена Сталоун.

В историята на “Оскар” има и безизходни случаи, когато лауреатът справедливо може да е който и да е сред номинираните. Така през 1995 г. най-добър филм става “Форест гъмп” на Робърт Земекис, измествайки “Криминале” на Тарантино, “Ед Ножицата” на Тим Бъртън и “Изкуплението Шоушенк” на Франк Дарабонт. Коментаторите са извън себе си от почуда и чувство, че са с вързани ръце. Подобна конкуренция не е имало от десетилетия. Предвижданията не познават и за Том Ханкс, който отново взема наградата за най-добра роля (във “Форест Гъмп”), макар че печели същата статуетка и предишната година (за “Филаделфия”). През 1995 г. остават на сухо Джон Траволта, Морган Фрийман и Найджъл Хоторн, възхваляван до небето за играта си в “Лудостта на крал Джордж”.

Затова пък церемонията през 1977 г. предизвиква вълна от неодобрение. Най-добър режисьор става Джон Ейвилдсън с “Роки”, като изхвърля зад борда велики имена - Алън Пакула с “Цялото президентско воинство”, Скорсезе с “Шофьор на такси” и Сидни Лъмет с “Телевизионна мрежа”. Толкова е фрапиращо решението на журито, особено за “Шофьор на такси” с Робърт де Ниро, че след няколко години изработват слух, превърнал се в легенда - имало връзка между “Шофьор на такси” и Джон Хинкли, който на 30 март 1981 г. стреля в президента Рейгън. Каква е тази връзка, не се уточнява, но митът, че Скорсезе губи заради Хинкли полагащата му статуетка не е изчезнал, макар че Рейгън се излекува за две седмици след рикоширалия шести куршум, а Хинкли май още е в затвора, диагностициран като невменяем.

Сталоун, който през тази година е номиниран за поддържаща роля в “Крийд: Сърце на шампион”, пак залага на духа на Роки. Припомнят, че той се добра до първия “Роки” през море от пречки. Слай написва сценария, обаче босовете в бранша искат да го купят, за да поканят звезда в главната роля - я Бърт Рейнолдс, я Джеймс Каан или Раян О'Нийл. Но Сталоун се запъва, макар че му предлагат $ 300 000, а той има едва 106 долара в банковата си сметка. Сценарият му обаче върви с него като главен изпълнител. “Роки” може и да не се харесва на кинокритиците заради грубостите и насилието в него, но при бюджет $ 1 075 000 донася приходи от $ 117 млн. и класира

пристрастието към

бокса сред

приоритетите

на американската масова психика. Пет филма продължения пусна Сталоун и спечели над $ 1 милиард. Най-добра актриса през 1960 г. е Елизабет Тейлър за ролята си в “Бътърфийлд 8”. Малко преди церемонията тя става от леглото след тежка пневмония и симпатиите към нея са национални. Самата тя обаче заявява, че мрази филма, донесъл ѝ статуетката. На публично място голямата дама на киното казва, че “Бътърфийлд 8” е сквернословен продукт и тя е играла в него, само за да изпълни договора си с “Метро Голдуин Майер”. Дори след номинацията си, Лиз Тейлър признава, че не е гледала готовия филм и няма желание да го гледа.

“Пурпурен цвят” има 11 номинации за “Оскар” през 1986 г., но не печели нито една статуетка. Според кинокритиците в Лос Анджелис, това е един от най-добрите филми за всички времена. Режисьор е Стивън Спилбърг, а сюжетът е битката на една чернокожа от южните щати (Упи Голдбърг, заслужаваща приза за най-добрата актриса, вместо Джералдин Пейдж от “Пътуване до Боунтифул”) за правата си като свободен гражданин в демократична страна. Ето, тогава е трябвало да протестират чернокожите артисти срещу дискриминацията в академията “Оскар”. Защото прецакват “Пурпурен цвят” и дават наградата на “Далеч от Африка”. Факт, че журито се е срамувало от това вероломство, е липсата на наградени артисти в “Далеч от Африка”, макар че там са Мерил Стрийп, Робърт Редфорд и Клаус Брандауер. А освен измамената Упи Голдбърг, изпатва си и Опра Уинфри, номинирана за поддържаща актриса от “Пурпурен цвят” и изместена от Анджелика Хюстън от “За честта на семейство Прици”. Защо е тази несправедливост? Много просто - страх от политически скандал заради черния екип на “Пурпурен цвят” (там е и Дани Глоувър, а музиката е на Куинси Джоунс).

Класиката във футуристичния жанр “Извънземното” на Спилбърг е номинирана за най-добър филм и най-добър режисьор през 1982 г., но не взема нито едната, нито другата награда. Кой е късметлията? Ричард Алтънборо с “Ганди”. “Извънземното” се помни не само с фантастичния персонаж, но и с позитивните послания за децата, помогнали на извънземното да оцелее във враждебния свят на възрастните. Тази тема е адмирирана от всички автори в детската литература, филмовото изкуство, педагогиката.

А защо подмениха

този технически

кинематографичен

и умен филм

с едноплановия, дидактичен “Ганди”? И журито на оскарите не може да обясни. Черна точка завинаги!

Още един пример на задкулисни настроения и интриги е награждаването на “Войната е опиат” на Катрин Бигълоу прз 2009 г. и прецакването на бившия ѝ съпруг Джеймс Камерън с “Аватар”. Военни филми с лопата да ги ринеш - имало е и ще ги има. Обаче “Аватар” е нова дума в киноиндустрията, различен, хубав продукт, отлично направен. Много важно, са отсекли онези, които са ходили на купони у Бигълоу след развода ѝ с Камерън. Списъкът на кинокритиците включва още имена, за да докажат, че хората от журито на “Оскар” не са светци.

Куба Гудинг-младши взема статуетка за най-добър актьор през 1997 г., изхвърляйки Едуард Нортън с “Първичен страх”. Боб Фос взема приза за най-добър филм с “Кабаре” през 1973 г., изхвърляйки “Кръстникът” на Копола. През 1997 г. Ким Бейсинджър получава поддържащ “Оскар” за “Поверително от Ел Ей”, но всички очакват той да е за Мини Драйвър с “Добрият Уил Хънтинг” или Джулиан Мур за “Буги нощи”...

Чернокожите манекенки се чувстват изолирани от модния подиум

СИЛВИЯ ЖЕКОВА

На някои им се налага да носят пудра и фон дьо тен,

за да ги гримират преди дефилето

Суданката Никор Пол – 26-годишен модел, насочи вниманието на медиите към себе си и всички чернокожи манекенки в модния бизнес през лятото, когато написа много прочувствена изповед в профила си в инстаграм. Направи го, за да обясни, че ѝ се налага на всички ревюта да носи своя пудра, фон дьо тен и сенки за очи, тъй като професионалните гримьори не разполагат с подходящи тонове и отказват да я гримират.

“Един добър гримьор трябва да ходи подготвен на работа. Спрете да се извинявате, защото е обидно и неуважително, както за мен, така и за моята раса. Сериозно, това не помога! Направете усилие поне! Това се отнася за Ню Йорк, Лондон, Милано, Париж, Кейптаун плюс много други места, където е известно, че имат проблеми с черните тонове на кожата. Вече съм свръхуморена да се извинявам за моята тъмнина! Все пак модата е изкуство, а изкуството никога не може да бъде расистко”, е част от откровеното изявление на Пол за проблемите в индустрията.

Малко след това няколко независими агенции направиха социологически проучвания, въпреки че за никого не е тайна, че белите модели доминират в този бизнес. След проверка на 93 от най-известните модни компании в Ню Йорк се установява, че 77% от манекенките, които дефилират на подиума, са бели. Черните модели, както и тези от Азия са около 8%. Освен това “Ню Йорк таймс” съобщи, че от общо 470 членове в Съвета на модните дизайнери на Америка афроамериканците са само 12.

Според доклад, публикуван в сайта www.targetmarketnews.com, чернокожите жени в Америка харчат годишно около $ 20 млрд. само за дрехи. В същото време дизайнерите изискват дрехите им да бъдат представяни на дефилетата само от слаби и руси манекенки. Разбира се, правят го негласно.

“Никога никой не ми е казвал директно, че няма да ме наеме заради цвета на кожата. Но е абсолютно вярно, че черните модели получават по-малко работа, отколкото белите по време на седмиците на модата”, казва чернокожата манекенка Таша Мур в интервю за “Нешънъл джърнъл”. Родена е в Ню Йорк, но живее и работи в Париж. Тя призовава големите имена в индустрията да променят общоприетите нагласи, за да има баланс на подиума.

Всъщност черните модели са най-добре приети на модните пазари в Южна Африка, Ню Йорк и Лондон. По-трудно е например модел с тъмен цвят на кожата да си намира работа в Париж и Милано.

“Балансирано разнообразие” е кампанията, която обедини едни от най-добрите черни модели. Наоми Кембъл, която е от ямайски произход – т.нар. черна перла в модата, сомалийският модел от 70-те Иман Абдулмаджид и афроамериканският супермодел Бетан Хардисън, която през 80-те години основава модна агенция, която толерира расовото многообразие, се обединиха в обща инициатива. Трите насочиха вниманието към проблема, след като изпратиха отворено писмо до организаторите на модните седмици в Ню Йорк, Лондон, Париж и Милано, по чиито подиуми дефилират почти изцяло бели манекенки. Предстои социологическите агенции да отчетат дали е имало резултат, след като в четвъртък стартира Седмицата на модата в Ню Йорк, в която дизайнерите представят колекциите си есен-зима за 2016 година.

Осем препоръки за най-добрата реч

По време на всички церемонии звездите винаги влагат всичките си усилия в това как изглеждат на червения килим. Но не отделят толкова внимание на това как ще звучат, когато се намират зад подиума и приемат престижната награда.

На тазгодишната церемония по връчването на оскарите няма да е нужно победителите да споменават имената на тези, на които са благодарни, а предварително ще се предадат списъци и имената ще се изписват на екраните, докато се приема съответната награда.

Летвата официално се вдигна, затова ето списък от съвети как уравновесеността, достойнството и грациозността са някои от качествата, нужни за една прекрасна реч.

1. Не се съмнявайте

в преценката на

журито

Реплики като “Трябва да сте направили някаква грешка. Луди ли сте? Точно аз? Когато има толкова много по-заслужили? Очевидно някой не е преброил гласовете правилно” не са препоръчителни. Нормално е да искате да звучите скромно, но не трябва да се прекалява. Намекването, че е направен грешният избор, е определено обидно. Ето как всъщност би трябвало да звучи скромността: “За мен е чест, че съм избраният за тази престижна награда. Поласкан съм, че работата ми е забелязана и оценена от уважаваното жури.”

2. Покажете

благодарност

Когато Дензъл Уошингтън получи наградата на Сесил Б. Демил (за цялостен принос към киноиндустрията), той доведе цялото си семейство на сцената, но забрави очилата си, така че не можа да прочете речта и импровизира. Но Том Ханкс, който представи наградата на звездата, беше като че ли по-развълнуван от самия Уошингтън. За златния си глобус за “Марсианецът” Мат Деймън сподели радостта си от това, че да е актьор, му позволява да живее достойно. А победителката за ролята си в “Американски ужас” Лейди Гага заяви как това е един от най-великите моменти в живота ѝ. Дори и да е за няколко минути, е препоръчително актьорският талант отново да бъде приложен и по време на речите - благодарността винаги получава аплодисменти.

3. Не подценявайте

номинацията

По думите на Марк Твен отнема повече от три седмици, за да се подготви импровизирана реч. Да, вярно е, че може и да не спечелите. Но може и да сте победителят. Така че защо да не напишете нещо като чернова - дори и простички подточки са вариант за всеки случай. По този начин, когато се качите на сцената, първо - няма да загубите времето на всички, обяснявайки как не сте подготвили нищо за казване, и второ - няма да започнете да заеквате, опитвайки се да измислите нещо на момента.

4. Без сълзи,

мрънкане

или бързо говорене

Има нещо като неофициална договорка между публиката и хората на сцената - този, който седи и слуша, трябва ясно да разбира и чува този с микрофона. Рейчъл Блум, която спечели “Златен глобус” за най-добра актриса в телевизионна комедия за “Лудата бивша”, от самото начало звучеше като скоростта на влак беглец. Имената на хората, на които тя благодари, така и не бяха чути, защото не ѝ остана дъх през последната минута. Лейди Гага пък пусна няколко сълзи и камерата така и не се насочи към някого от публиката, който ѝ съчувства.

5. Не си отмъщавайте

Нека поставим тази препоръка в речите от типа “Ето, казах ти, че мога да го направя”. Има актьори, които обичат да споменават своите агенти, мениджъри, режисьори, хората от кастинга или продуценти, които не са им дали роли в миналото, а след това вдигат наградата във въздуха с репликата “Съжалявате ли сега?”. Грешка. Самата победа е най-доброто отмъщение.

6. Не злоупотребявайте с

петнайсетте минути

“Да приключвам? Чаках 20 години за това”, заяви актрисата Таражи Хенсън, която получи “Златен глобус” за най-добра актриса за ролята си в хитовия сериал на “Фокс” “Империя”. Тя скромно добави: “Ще трябва да изчакате.” Но истината е, че организаторите на събитието не разполагат със залата за цяла вечност. Те трябва да се впишат в даден период от време, затова са длъжни да осигурят нужното темпо. Участниците имат точно определен брой минути на сцената. Разберете вашия и се придържайте към него. Лауреатите, които злоупотребяват, са не само скучни, но и неуважителни към останалите победители, които ще разполагат с още по-малко време за речта си.

7. Не благодарете

на абсолютно всички

Припомняйки си церемонии от миналото, Хилари Суонк веднъж забрави да благодари на тогавашния си съпруг Чад Лоу, а Джон Траволта изпусна да добави съпругата си Кели Престън. Но все пак актьорите винаги успяват да споменат почти всички имена от екипа на продукцията. За спечелването на “Еми”, комичната актриса Ейми Шумер отправи благодарност към гримьорката си, която я беше “изрисувала” в стил “опушено око”. Да благодариш на всички, които са работили по проекта, е добра идея, но да не споменеш майка, съпруга или приятел, който винаги ви е насърчавали и след това професионалистите, които са ви дали шанс да сбъднете мечтата си, е по-добрият вариант. Например актрисата Бри Ларсън каза, след като спечели “Златен глобус” за най-добра актриса за ролята си в драмата “Стая”: “Извинявам се на хората, които пропуснах. Ще ви изпратя благодарствени картички.”

8. Завършете

оригинално

Тъй като хората понякога не са подготвени или не умеят да се изразяват добре или каквито и да е, до момента, когато времето им изтече, единственото, което може да направят, е да кажат отново “благодаря” и да избягат от сцената. За Уинстън Чърчил краят на една реч трябва да вдъхнови публиката със силно емоционално обръщение. Оставайки почти без въздух с наградата в ръка, е грешният завършек.

   

Реклама
Реклама
Реклама