Реклама
https://www.bgdnes.bg/shou/article/5528745 www.bgdnes.bg

Биографът на великия бас Марин Бочев: Лекарска грешка умори Гяуров

Не може човекът с най-здравия
гръден кош да умре от пневмония

Беше изключително надарен като мъж

"И днес, и винаги ще смятам, че певецът Николай Гяуров си отиде от лекарска грешка. Не е възможно мъжът с най-здравите бели дробове, с огромния гръден кош да умре от пневмония и недостиг на дишането. Но съм щастлив, че имах близък достъп до този невероятен човек." Това си спомня един от най-талантливите ни журналисти, биографът на множество оперни величия - Марин Бончев. На 2 юни се навършват 12 години от кончината на популярния ни бас, който напусна белия свят в Италия. "Помня последния път, когато се чух с Гяуров. Един следобед по телефона беше това. "Марине, моля те, виж на картите пада ли ми се смърт, аз съм в болница.“ От години бях спрял да се занимавам с това, но не можех да му откажа. Хвърлих картите, погледнах в чашата с турското кафе, разпилях боба, дори живака, макар че знам колко е отровен, така както ме е учила моята стринка Яна. Смърт не видях. Само големи премеждия, от които се излиза благоприятно. Разказах му какво се е паднало. Няколко дни след този разговор бях потресен от вестта за неговата кончина. Денят бе 2 юни 2004. Бях потресен от смъртта му, а днес съм щастлив, че имах близък достъп до този невероятен човек", спомня си Бончев.

Реклама

Според него Николай Гяуров бе изключително надарен човек - не само като глас, но и като мъж. В това са убедени всички, които го познавали отблизо. "В книгата, която издадох - "Сто и един оперни куриози“, имам четири случки с Гяуров, които съм описал", разказва първият ни контратенор, направил национална и международна кариера. "Една случка, на която много съм се смял, ще разкажа. В операта "Фауст" от Гуно в парижката Гранд опера режисьорът се стремеше да подчертае фигурата на Мефистофел и го бе облякъл в трико, плътно прилепнало към тялото. Николай наметнат с пелерината имаше за задача не само да пее, но и да съблазнява със спортната си атлетична фигура. На премиерата в сцената на прочутото "Рондо" на Мефистофел той има акробатични номера, стъпил на голяма бъчва. Навярно бандажът, който притискал неговата мъжественост, от акробатичните номера се разместил и тя започнала да се очертава внушително под трикото. Режисьорът, наблюдавайки реакцията на публиката, забелязал, че дамите не следят пеенето, устата на певеца, а погледът им е вторачен между краката му. Погледнал към сцената и тогава забелязал ярко очерталия се атрибут. След края на представлението му казал: "Че си надарен, надарен си, ама такова чудо не се вижда на тази сцена. Жените си изплакнаха очите да те зяпат под пъпа", смее се Бончев.


На следващото представление вече оперният ни ас си поставил цяло пакетче памук, за да скрие очертанията на своята мъжественост, но от тогава по всички оперни театри тръгва фолклорът за мъжката надареност на българина. Именитият ни бас е разказвал пред Бончев и други комични ситуации по сцената. "Имаше и една друга смешка, казвахме й - "Спуканата глава на крал Филип". В постановката на "Дон Карлос" на Верди в Буенос Айрес режисьорът решава в миманса да участват с истински алебарди - взети от музея на града. По време на сцената на изгарянето на еретиците крал Филип се движи величествено със своята свита и в същия момент един от миманса, навярно разсеян човечец, се спъва в пелерината на маркиз Поза. Неговата алебарда се стоварва с всичка сила върху главата на краля (Гяуров). Короната пада, по лицето му започва да се стича кръв от удара. Извиканият дежурен лекар подстригал разкървавеното място и зашил раната без упойка. Така пожелал самият Николай. В същият този момент надникнал виновникът за инцидента. Когато видял легналия Гяуров на дивана и кръвта, ахнал и се строполил на пода. Лекарят оставил българина и започнал да свестява човека от миманса. Раздразнен, Николай извикал: "Дайте му валериан",  със зашита глава продължил представлението. Публиката станала свидетел на цялата ситуация и принудили Гяуров да я повтори на бис", разказва още музикалният журналист. Имало и други комични случки, които Бончев никога няма да забрави. "Веднъж на премиера в Скалата Гяуров трябвало да обуе червени ботуши. Обаче не могъл да направи това и ги ритнал. От тях се изсипват натъпкани вестници, а залата прихна от смях. В личния си живот певецът, постигнал всичко в кариерата си, има два неудачни момента - първият бе разводът му със Златина, която го напусна, а вторият - много се натъжи от факта, че синът му Владимир не кръщава детето си на негово име, а го нарича Мартин. Това самият Гяуров изплаква в края на славната си кариера", споделя Бончев.
През цялото време журналистът е гледал на карти и на кафе на великия ни бас, защото той много вярвал в това. "Познавах му, имахме една много силна приятелска връзка двамата. Той ме търсеше, за да погледна в чашата му, защото се страхуваше от неизвестното, от лошата карма, в която вярваше. Този страх имаше от детството, защото то бе нерадостно", споделя още писателят музикант.


В края на кариерата си великият ни бас се оттегля в Модена, Италия. Подготвял се да стане вокален педагог. Направил академия с Мирела Френи, втората си съпруга, Лучано Павароти и Райна Кабаиванска. С днешна дата мъжете ги няма, но жените продължават общото благородно дело на Николай Гяуров.

Лили АНГЕЛОВА

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама