Реклама
https://www.bgdnes.bg/shou/article/5666294 www.bgdnes.bg

Историята на японското аниме

Ако сте родени през 90-те години на миналия век или имате деца или внуци от това поколение, определено сте чували за “Покемон”. Вероятно помните Аш и неговата малка, жълта електрическа катерица с червени бузки - Пикачу.

В България причудливите чудовища от света на “Покемон” се появяват през ноември 2001 г. Нова телевизия започва излъчването на анимационния сериал, като за кратко време покемоните се превръщат в мания.

Реклама

Началото на детския сериал е доста по-рано, отколкото у нас. Официалният старт на епизодите в Япония е 1 април 1997 г. Оттогава до момента има излъчени 930 епизода, а феновете са от цял свят.

Историята разказва за 10-годишния Аш Кечъм, който иска да стане покемон треньор. По своя път той намира двама приятели - Брок и Мисти.

Сюжетът на сериала се развива освен около битката за чудовища и около приятелството на Аш с неговите другари и опита му да спечели доверието на любимия си покемон - Пикачу.

Междувременно тримата злодеи - Отбор Ракета, се опитват да откраднат Пикачу, защото той е много рядък и ценен покемон. Така се появява

култ към

героите

Реклама

на сериала

и се заражда цяла нова индустрия, свързана с причудливите създания и техните треньори.

На пазара се появяват всякакви детски играчки, бордови игри, фен дрехи, играчки и много други артикули. Най-големият хит сред децата в България навремето се оказаха покемон тазотата, които представляват малки пластмасови кръгчета, а върху тях са изобразени различни чудовища. С тях покемон маниаците могат да се дуелират, като залогът е поне едно тазо.

Тези игри с пластмасови пулчета позволяват на покемон феновете да се превърнат в истински треньори на чудовища, каквито са главните герои от света на “Покемон”.

За кратко време у нас аниме сериалът прераства за някои в хоби, а за други в страст. Почти задължително всяко дете колекционираше тазота, които се разменяха в училище, и картички, които се залепят в специален албум.

Същинското начало на “Покемон” е много преди появата на аниме сериала в българския ефир. Създателят на сагата за света на чудовищата е Сатоши Таджири. Първоначално идеята е само за

игра, която е

предназначена за

гейм бой конзола

Тя се появява през 1996 г. и буди голям интерес у тогавашните геймъри.

Любопитно е, че играта “Покемон” е вдъхновена от детското хоби на Таджири да колекционира насекоми. Това е и една от целите на играта - да се съберат всички съществуващи чудовища. Gotta cach `em all! (“Трябва да ги събереш (хванеш) всичките!” - от англ.) се превръща в мото на покемон феновете от западния свят.

Видеоиграта дава възможност събраните чудовища да се използват за дуели и така да трупат опит, чрез който да стават по-силни. С натрупване на опит покемоните еволюират и се видоизменят дори визуално.

Името “Покемон” е съкращение от японското Poketto Munsuta, в превод “джобни чудовища”. Наподобяващите реални животни се улавят в малки топки, наречени покетопки, които могат да се приберат в джоба. Техните цветове са червен и бял, но асоциацията с мартеница е напълно излишна. За жалост, тук българската следа липсва.

Появата на първите нинтендо игри за “Покемон” пораждат голяма мърчъндайз вълна, която носи със себе си огромни печалби. Последвалите сериали, филми, картички, комикси и играчки правят “Покемон”

втората

най-печеливша марка

на компанията

“Нинтендо”

след “Супер Марио”. До май 2016 г. “Покемон” отчита приходи, надхвърлящи 46 млн. долара.

През 2002 г. се появява дори мюзикъл за покемоните, който носи името Pokemon Live!. От 2000 до 2001 г. има голямо турне в САЩ, а по-късно и във Великобритания. 90-минутното представление разказва историята на главните герои от анимето - Аш, Брук и Мисти.

За 20 години от съществуването си покемон манията се е разгърнала във всякакви посоки. По всичко личи обаче, че отдавна започналият култ ще продължи развитието си.

Реклама
Реклама
Реклама