Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5914068 www.bgdnes.bg

Електричеството прогонило змейовете

Кой е той

Димитър Петров е създател и арт директор на проекта "Златната ябълка", който предстои да бъде български анимационен сериал. Той е част от студио "Змей", в което участват 25 души. Всички те са млади български аниматори, които са завършили в чуждестранни университети. От три години насам те се борят, за да създадат "Златната ябълка". Преди дни пуснаха късометражния филм "Легенда за първия кукер", който може да се види безплатно в Ютюб.

- Г-н Петров, от последния път, в който правихме интервю за проекта "Златната ябълка", доста неща се промениха. Какво ново се случи?
- Най-новото нещо е късометражният филм "Легенда за първия кукер", който е онлайн от този понеделник и всеки може да го види безплатно в YouTube. Пуснали сме линкове на нашата фейсбук страница, както и на сайта ни. Всяко гледане и споделяне ни помага. Ако разкажете на приятелите си или го покажете на братовчедите си, също много ще ни помогне. Популярността, която събира този къс филм, ще ни помогне съответно за финансирането на сериала. Също така пуснахме и онлайн магазин на нашия уебсайт, от който може да се купуват различни продукти, свързани със "Златната ябълка" и "Легенда за първия кукер". Засега имаме тениски, пана, постери. Чаши ще пуснем скоро. Всички приходи отиват директно в разработката на "Златната ябълка". От магазина можете да си поръчате също и книгата с приказка "Легенда за първия кукер", която разказва малко по-подробно сюжета на късия филм. В нея се разказва как кукерите побеждават чумата и всъщност как хората са станали кукери. Също и какво е нужно, за да станеш кукер. Трябват смелост, сила, мъдрост, за да се бориш със злите духове.
- Кога ще може да се види и купи тази книга?
- На 11 декември в 16 часа в зала 4 на НДК заедно с нашите партньори от "Егмонт България" ще представим книгата с приказка и освен нея ще има и книжка за оцветяване и занимателна книжка за деца. Тук искам и да благодаря на всички 1100 души, които дариха пари досега за проекта. Благодарение на тях ние съществуваме и можем да работим. Този къс филм е прекият резултат от тези дарения и помощ.
- В него отново сте използвали българските традиции и сте им придали един съвременен изглед чрез красивата анимация, която правите.
- Да, като нашите традиции, фолклорът ни е изключително съвременен като поуки, мотиви и философия, която проповядват. Но методите, с които са описани тези поуки и философия, понякога се нуждаят от осъвременяване. Идеята ни е чрез "Легенда за първия кукер" и "Златната ябълка" да вземем най-хубавото от нашата култура. Взимаме есенцията на тази народна мъдрост и я представяме по един съвременен начин.

Реклама


- Докато проучвахте фолклора ни, за да създадете този проект, имаше ли нещо, което ви учуди?
- Да, имаше много такива неща. Първоначално бе това, че фолклорът ни е много по-богат и интересен, отколкото очаквах. Той е едно огромно съкровище, което е изумително като въображение, логика и светоусещане. Второто бе, че той е много актуален - проповядва едно уважително отношение към природата. Всички фолклорни същества - самодиви, змейове и други, са олицетворение на някой природен елемент или сила. Това е и нещо, което сме запазили в "Златната ябълка".
- Какво са самодивите?
- Те са духове на изворите и са свързани с тях и с реките. Ако една самодива е ядосана, тя може да ги пресуши. Като се има предвид, че фолклорът ни се появява във време, когато масово всички са били земеделци или животновъди, за тях да пресъхне реката е най-ужасното нещо. Е, и след градушката може би, която идва от ламята. Змеят носи дъжд и мъгла и се бие с ламята. Всяко село е имало змей, който да го пази и да се бие с ламята.
- Тоест змеят е бил добър, а ламята - лоша?
- Това е другото нещо, че почти всички същества във фолклора ни не са изконно добри или лоши. Освен ламята, тя винаги е лоша. Всички останали могат да са както добри, така и лоши в зависимост от отношението на хората към тях. Змеят например пази селото от градушки и носи дъжд. В същото време, ако той залюби мома от селото, я краде, а тя полудява. Губи разсъдъка си, защото змеят е природна стихия, а тя е човек. Отново го има това двойственото - хем той я обича, хем е опасно за нея. Друг пример е Баба Марта. Всички сме учили за нея като малки как вече свършва зимата, идва Баба Марта и едно младо момиче решава да отиде в планината. Бабата на момичето го предупреждава да си вземе забрадка или палто, но то не я слуша. Когато Баба Марта го вижда, наистина се ядосва. Тя възприема това като неуважително към нея и затова взима назаем дни от зимата, от Април и удължава зимата като наказание. Тази приказва свършва с това, че момичето замръзва. Тоест Баба Марта наистина носи новия сезон и връща живота в растенията, но може да е и опасна и люта, ако не се държат уважително към нея. Самодивите също са така - те омайват пастири. В същото време една от версиите за силата на Крали Марко е тази, че като бебе е изоставен и го намира самодива, която да го храни. Самодивите могат да помагат, да дават билки и да лекуват хората, но и да са опасни, ако хората не се държат добре с тях.


- Откъде черпите информацията за фолклора ни?
- Както казах и предния път, основна част от първите 1 до 3 г. от работа по сериала беше само проучване и разработка на визуалния стил. Основно черпим информация от няколко книги, повечето от които са много стари и трудно се намират. Също така и от разговори с възрастни хора. Много е интересно, че нашият фолклор дори си има обяснение къде са отишли караконджулите и змейовете. Считало се е, че змейовете са живели в градовете с хората. От косата и брадата им излизали облаците и мъглите. Когато се ядосвали, тези облаци ставали буреносни. Змеят взимал гръмотевиците и ги хвърлял по този, който го е ядосал. Затова, като има гръмотевична буря, старите хора са казвали, че змейовете се карат. После хората измислили пушката, а тя звучи като гръм. И змейовете си казали, че сме овладели част от неговата сила. Затова те се отдръпнали в планините и не се бъркали толкова в делата на хората. Когато електричеството се въвежда в селата, тогава тези същества окончателно си тръгват. Обяснението е, че на змея са му овладели и другата сила. Вече гръмотевицата работела за човека и той не е нужно да съществува като персонификация на тази природна сила. Даже има стари хора, които казват - ами то имаше и караконджули, и таласъми и тук, но 50-те години, като вкараха ток в селото, те си отидоха. Това е лично според мен една страхотна метафора за природата и развитието.
- Докъде е стигнало разработването на сериала "Златната ябълка"?
- Сериалът върви добре, първите няколко епизода са написани. Единственото, което ни липсва, е финансова подкрепа, за да започнем сериозната работа. В момента се водят преговори с копродуценти, разпространители в чужбина. Ориентираме се и към търсене на институционална подкрепа от държавата, тъй като представихме проекта във Франция на най-големия медиен пазар в Европа в Тулуза и бе приет страхотно. Започнахме преговори, но винаги те стигаха до момент, в който от другата страна ни казват - това изглежда един много български проект, каква подкрепа имате от държавата. И ние им казваме, че това тепърва предстои. Въпросът е, че от България досега не е излизал такъв проект и ние трябва да се легитимираме по някакъв начин пред тези хора. Това предстои за догодина. Надяваме се към края на 2017-а да направим първи епизод и да започнем работа по самия първи сезон, който да е 13 епизода по 26 минути всеки.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама