Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6004978 www.bgdnes.bg

Стрелка виновна за трагедията в Хитрино

Фирмена експертиза лансира нова версия

Стърчащи покрай линията релси пробили цистерната с газ на влака убиец

Повредена жп стрелка е причина за ужасяващата трагедия в Хитрино, твърди експертиза, поръчана от фирма "Булмаркет", която е собственик на влака, убиец. След анализ на данните чуждите експерти са убедени, че композицията е щяла да дерайлира независимо от скоростта, с която се е движела.
Трагедията в шуменското село се разигра призори на седми декември миналата година. Малко след навлизането в района на гарата машината и няколко от цистерните след нея дерайлират. При удара със земята една от тях се взриви. Последвалата зловеща взривна вълна срути десетки къщи около линията. Под техните отломки загинаха седем души, а други 29 бяха ранени.
Седмица след трагедията черните кутии на локомотива бяха разчетени от следователите. От първоначалната съдебно-техническа експертиза стана ясно, че влаковата композиция се е движела със 78 км/ч при позволени максимум 40 километра. Вина за това според прокуратурата носи машинистът Димитър Михнев и след като му бе повдигнато обвинение, той бе прибран в арест.
За възможността стрелката на коловоза да е причина за инцидента се разбра и по време на мярката за неотклонение на машиниста. В съдебната зала адвокатите му цитираха секретен доклад на ДАНС. В него агентите, работили на място, твърдят, че стрелката, която трябва да отклони влака в друг коловоз, е била разхлабена. Това според тях подсказва, че вината не е само у машиниста.
От прокуратурата отказаха да коментират както изводите на ДАНС, така и аргументите на чуждите експерти. Мотивът на обвинителите е, че тепърва се чакат нови няколко експертизи, които да установят всички факти по случая.
Версията за повредената стрелка не харесват и синдикатите.
"Според мен няма как да е от заключващата стрелка на релсите, но предполагам, че това ще се види – заключващият механизъм ще трябва да се провери", заяви Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ.
По думите му, ако механизмът не е бил изправен, това е трябвало да се забележи от стрелочника на гарата в Хитрино. В своя доклад той не е отбелязал подобен инцидент.
В същия момент шефът на фирма "Булмаркет" е убеден, че именно стрелката е отговорна за дерайлиралия влак. Шефът на фирмата дори показа снимка на добре прибрана стрелка, където езикът е плътно към релсата, както и снимка на стрелката на въпросния коловоз, където е станал инцидентът от 7 декември.
Чуждите експерти имат и обяснение за взрива на цистерната след излизането от релсите. Заради своята конструкция и множество защити тя дори и при силен удар не би трябвало да се повреди, обявиха след инцидента железничари. По думите им, каквото и да стане, цистерната не би трябвало да се спука и да предизвика изтичане от взрив, ако е изправна.
Оказва се, че не дефект на цистерната е станал причина за взрива. Новата експертиза показва, че след дерайлирането една от цистерните се нанизва в стърчащи край линията релси. В резултат стените са пробити и започва да изтича газ. В същия момент кадри от инцидента показват, че от колелата на композицията изкачат огромни искри, които вероятно са причина за запалването на товара.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама