Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6008581 www.bgdnes.bg

Полет МН370 остава най-голямата загадка в историята на авиацията

Прекратиха издирването му, роднини и експерти бесни

Все по-големи стават шансовете никога да не узнаем какво се е случило с онези 239 души, които на 8 март 2014 г. се качват на самолет в Куала Лумпур за Пекин и се изпаряват.

3 години по-късно Малайзия, Китай и Австралия прекратиха безславно най-грандиозното и скъпо подводно претърсване в историята на части от Индийския океан, което не откри нищичко от изчезналия “Боинг-777”. Множат се теориите какво може да е накарало самолета на Малайзийските авиолинии да промени курса си и да лети над 6 часа с изключени сателитни и навигационни системи, преди да се забие в Индийския океан с ужасяваща скорост.

Реклама

Единственото, което

изплува, са няколко

останки от боинга по

бреговете на Африка

и близки до нея острови, довлечени там от подводни течения. Експертите потвърдиха, че са от полет МН370, но тези останки не предизвикаха бурен интерес у страните, разследващи мистерията, като Малайзия. Властите там цял месец не проявиха интерес към едната от тях и откривателите ѝ се обърнаха към Австралия за съдействие.

Държавата континент ръководеше приключилото вече претърсване на 120 000 кв. км от морското дъно на Южния Индийски океан, макар че в изчезналия боинг има само 6-има австралийци. Тя и другите две главни участнички – Малайзия и Китай, се бяха договорили още миналата година, че ако не открият нови важни доказателства, ще прекратят операцията, посочва Би Би Си.

Информирани експерти и роднини на пътници останаха потресени. Те твърдят, че има нови доказателства и ако търсенето продължи, ще намерят злополучния боинг.

“Не може да се позволи пътнически самолети да изчезват ей така, без следа - заяви групата Войс370, подкрепяща роднините. – Да се спре на този етап, е абсолютно безотговорно и издава шокираща липса на вяра в данните, инструментите и препоръките на армия от експерти, събрани от самите власти.” 

Претърсеният безуспешно район представлява една продълговата ивица на 2500 км от Западна Австралия, смятана според сателитните данни за най-вероятното място, където “Боинг-777” е летял, преди да се разбие. Две години и половина я кръстосват 8 кораба, които проучват дълбини до 6 км насред вълни, понякога 20-метрови, в едни от най-страховитите океански ширини в света. Ивицата е наречена “седмата дъга” и свързва 7 засичания на самолета от сателита Инмарсат. 

“Избраха района според най-добрата информация, която имаше по онова време. Придържаха се само към нея, без да вземат предвид появяващите се нови следи. Но всичко насочва към една зона по̀ на североизток, което вече и самите австралийци установяват.” Това твърди британският инженер Дон Томпсън, който е част от Независимата група – шепа пилоти, учени и

Реклама

експерти от цял свят,

които провеждат

собствено

разследване

на мистерията с полет МН370. Те контактуват помежду си най-вече с имейли и анализират достъпната публично информация.

Австралийският съвет по транспортна сигурност, който координира подводното дирене, обяви през декември, че малайзийският самолет не е в претърсената зона от 120 000 кв. км. Последният му доклад обаче препоръчва да се прегледа и площ от 25 000 кв. км северно от ивицата на полета. Той се базира на нова информация от научна организация, която анализирала движението на намерените останки от самолета и изчислила откъде може да са дошли според теченията.

“Бях страшно развълнуван от този анализ на дрейфиранията”, казва Блейн Гибсън, цитиран от Би Би Си. Той стана легенда сред търсачите на МН370 с платените от джоба си пътувания до Малайзия, Мавриций и Малдивите, за да разкрие загадката.

Откри сам много останки от боинга, включително багаж на пътници, които допринасят за новата теория.

“Наистина смятам, че трябва да

продължат издирването

Останките, които намерих аз и други хора, са много силни научни доказателства, които са игнорирани”, посочва Гибсън. 

Той дава за пример твърдения на жители на Малдивските острови, че са видели нещо да пада от небето в деня, в който изчезна самолетът. Но прекалено много се разчитало на първите сателитни данни, които дали фалшиви надежди за зоната от 120 000 кв. км.

Независимата разследваща група и Австралийският съвет по транспортна сигурност имат едно критично разногласие - кога точно полет МН370 е тръгнал на юг. В 2,22 ч местно време малайзийски военен радар съобщава, че “Боинг 777” тръгва на северозапад към Малакския пролив. Това е потвърдено от данни на сателита Инмарсат в 2,25 ч. Но веднага след 2,22 ч радарът внезапно губи самолета, а в 3,41 ч сателитните данни показват, че той необяснимо е сменил курса си в южна посока, пише в. “Гардиън”.

Къде е лобното

място на боинга,

зависи именно от

този завой

- кога го е направил и колко време е летял на юг, преди да свърши горивото и да се разбие. Диспечерите на Малайзийските авиолинии забелязват, че самолетът е изчезнал от радара и не отговаря на радиото и се обаждат по сателитния телефон в 2,39 ч и отново в 2,40 ч. Отговор няма.

Австралийците вярват, че боингът е обърнал на юг при първия опит за свързване с него. Но Ричард Годфрей от Независимата група обяснява, че това може да е станало много по-късно, което променя драстично нещата и по-точно колко на юг може да е стигнал. В групата вярват, че боингът се е снижавал в 2,39 ч към индийската военна база на островите Никобар и е тръгнал на юг най-късно в 3,36 ч - почти час след опитите за телефонна връзка. Ако това е така, той е свършил горивото и е паднал на 870 км по̀ на север от претърсваното място. За момента няма данни, че официалното издирване ще продължи. То

струва до момента

145 милиона долара

и не е ясно кой ще е готов отново да се бръкне за такава сума.

Според Дон Томпсън Китай, който осигури един от специализираните кораби за търсенето, си е доставил по-добра екипировка в последните месеци и би могъл да се заеме. А и най-големият брой от изчезналите пътници са китайци - 153-ма. Но засега няма такива признаци. 

Авиационният експерт Джофри Томас, издател на уебсайта “Еърлайн рейтингс”, вярва, че самолетът ще бъде открит, и то най-вероятно от частен консорциум. Той ще включва производителя “Боинг” и създателят на двигателя “Ролс-Ройс”. “Важно е да се намери самолетът, защото 777 е гръбнакът на световната флотилия за далечни полети - казва Томас. - Трябва да знаем, че боингът е сигурен. Възможно е да е имало серия от фалове, довели до трагедията, но не знаем това.”

Експерти посочват, че ако издирването продължи, то трябва да започне веднага или никога няма да се случи.

Все още има огромни празноти в информацията за полет МН370. Не се знае защо боингът мистериозно е завил на запад около час след излитането от Куала Лумпур и защо е изключено проследяващото устройство. При това самолетът трябва да е минал през 5 различни военни радарни станции - 2 в Индонезия, една тайландска и 2 на индийските Андамански острови, но всички те “нищо не са видели”.

Спекулира се, че единият от пилотите е камикадзе, извършил убийство, но повечето посветени наблюдатели изключват този вариант. Няма твърди доказателства, а и факт е, че при разбиването си самолетът не е бил под контрол. И все пак - на домашния симулатор на полети на капитана Захари Ахмад Шах е трениран маршрут към Южния Индийски океан - месец преди изчезването на боинга по подобен маршрут. ФБР му прави анализ, но властите в Малайзия твърдят, че “не са запознати”. Независимата група и тук се разминава с австралийския съвет, който твърди, че симулацията не показва намерение да се лети и не е непременно заговор на Захари. Според Ричард Годфрей от независимите тя обаче дава “изключителни следи” за мястото на катастрофата и го стеснява до зона от 10 000 кв. км на север от издирвания район, която изобщо не е била претърсвана.

Много големи

критики отнася

малайзийското

разследване

на трагедията, което е мудно и без капка прозрачност. Случайно се пропуска някоя и друга информация, липсват всякакви подробности. Доклад от 1000 стр. е обявен за поверителен от малайзийската полиция (но изтича към Независимата група). Прикриването на информация може да се обясни с нежелание да се плащат огромни компенсации на роднините на жертвите.

“Търсачът” Блейн Гибсън обяснява, че докато не се намерят черните кутии или самият боинг, за да се докаже катастрофа, “не може да се изключи вариантът с отвличане”.

Журналистът Джеф Уайз от Независимата група, който казва, че е обсебен от полет МН370, защитава 2 г. тезата, че самолетът е в Казахстан, след като е бил отвлечен по заповед на Владимир Путин. Той е отстранен от групата през март 2015 г. за “злоупотреба с доверие”. 

19 конспиративни теории къде изчезна боингът

1. Самолетът е

свален по време

на военни учения

Шокиращата книга “Полет МН370: Мистерията” прави невероятното твърдение, че “Боинг - 777” е свален по време на американско-тайландски учения с изтребители, които правят ужасна грешка. Маневрите включвали стрелби на живо и един от участниците свалил самолета. “Случват се такива неща. Никой не иска нов Локърби, така че замесените имат пълно основание да си мълчат”, твърди авторът.

2. Рапър предрича загубата

Рапърът Питбул е предрекъл, че полет МН370 ще изчезне преди години, твърдят конспиративни теоретици. Те сравняват текста на парчето Get It Started на Питбул от 2012 г. и обстоятелствата около изчезването на боинга на 8 март 2014 г. В песента, която е със звездното участие на колумбийката Шакира, се казва: “Сега излита за Малайзия” и “Два паспорта, три града, две държави, един ден”. Ползватели на YouTube са убедени, че двата паспорта са препратка към крадените австрийски и италиански паспорти, използвани от двама иранци на борда на самолета. Според тях трите града са столиците на Малайзия, Китай и Виетнам, а двете страни са Малайзия и Виетнам.

3. Бивш премиер се

включва с теория

Бившият премиер на Малайзия Махатхир Мохамад обвинява ЦРУ, че знае къде е полет МН370. Той пише в своя блог, че някой крие нещо, защото ако системата за проследяване на самолет се изключи, “Боинг” или американското разузнаване ще знаят защо. 88-годишният политик посочва още, че ако самолет е отвлечен, контролът му може да бъде активиран дистанционно.

4. Конспирация с

американска военна база

САЩ бяха принудени да опровергават твърдения, че самолетът се е приземил във военната им база на отдалечения остров Диего Гарсия. Много сериозни бяха слуховете, че боингът се е насочил към малкия коралов атол в Индийския океан, на 3500 км от Малайзия. Американското посолство в Куала Лумпур заяви, че няма истина в тези спекулации и МН370 не е кацал в Диего Гарсия.

5. Отвличане в

Афганистан

Вестник “Московский комсомолец” цитира военен източник, според който малайзийският боинг е бил отвлечен от неизвестни терористи. “Пилотите не са виновни. Знаем името на терориста, който им е давал инструкции - Хич. Самолетът е в Афганистан, недалеч от Кандахар край границата с Пакистан.” След това други допълниха, че пътниците били разделени на 7 групи и живеели в колиби от кал почти без храна.

6. Боингът се е крил

зад друг самолет

На ранен етап в издирването беше предположено, че “Боинг - 777” се е скрил от засичане под друг самолет. Според блогъра Кийт Леджъруд МН370 е летял в сянката на полет 68 на Сингапурските авиолинии през въздушното пространство на Индия и Афганистан. Тъй като не му е бил включен транспондерът, сингапурците не са разбрали, че той е наблизо при навлизането над Индия. Така на екраните на радара се е показал само един обект с информация от сингапурския транспондер.

7. Отвлечен от

извънземни

В социалните мрежи упорито се твърди, че извънземни стоят зад изчезналия самолет. Един абонат пише: Вярвам тайно, че самолетът е отвлечен от извънземни. Знам, че не съм единственият.” Друг добавя, че има само две възможности за изчезването – извънземни или най-големия обир в стил Д. Б. Купър (израз, използван за неидентифициран престъпник в САЩ). “Аз гласувам за извънземните”, добавя той.

8. Измамна схема

със застраховки “живот”

Шефът на малайзийската полиция не изключи вероятността изчезването на боинга да е свързано с изкусна измама със застраховки. През 2015 г. Халид Абу Бакар заяви пред света: “Може би някой на борда е дал огромна сума за застраховка и иска семейството му да спечели от нея или е дължал на някого много пари - разглеждаме всички възможности.”

9. Илюминатите

Ползвателите на социалната мрежа редит проявиха особен интерес към изчезването на МН370. Един от тях с код as i-am-SHER-locked открил, че въпросният “Боинг - 777” е бил 404-ият пореден произведен такъв самолет. Той свързва това със съобщението HTTP 404 error, което означава, че не е открито нещо. “Това може да е съвпадение, но не мисля.”

10. Едуард Сноудън

В началото много се тръбеше, че на борда на изчезналия самолет има 20 служители на базираната в Тексас компания Freescale Semiconductor, разработила за САЩ технология за шпиониране на Китай. По този повод абонат на редит пише: “Значи имаме най-напред изпълнителния директор по техническото складиране на американската IBM за Малайзия – мъж, който работи в голям склад на компанията, описан в документите на Сноудън като оказващ услуги на Националната агенция по сигурността за шпиониране на китайците. И след това цял букет от US момчета по чиповете, работещи за глобалния лидер… всички заедно в самолета. И изчезват. Съвпадение?”

11. Експеримент

с електронна война

Според тази теория самолетът е бил скрит като част от експеримент. Според сайта Beforeitsnews.com малайзийският боинг е бил покрит с хай-тек електронни оръжия, които съществуват и се използват.

Този тип технология е именно разработка на Freescale Semiconductor, която е имала 20 служители на борда. Има и теории, че самолетът може да е бил отвлечен от Северна Корея с подобни неизвестни цели.

12. Пожар

Една от най-разпространените теории е, че е имало пожар на борда, който е убил всички, но е изгорял, преди да повреди външната част на самолета. Това обяснява защо машината е летяла на автопилот толкова дълго разстояние. Източник от авиацията обяснява, че в такъв случай самолетът е паднал като камък, след като е свършил горивото си и е ударил водата страшно – все едно пада върху бетон. Никой не би оцелял при това. Имало е гигантска експлозия, която е откъснала крилата.

13. Тайно оръжие

Научният сайт “Нечърал нюз” на Майк Адамс развива следната теория: “Ако никога не се открият останки, значи някаква нова, мистериозна и могъща сила действа на нашата планета, която може да издърпва самолети от небето, без да оставя никакво доказателство. Ако съществува оръжие с такива способности, този, който го контролира, е способен да властва над всички страни на Земята със страшно военно средство с невъобразима мощ.” Адамс смята, че самолетът е паднал в район извън зоната на претърсване и може да доведе до много мрачен край на Земята.

14. Пилот камикадзе

Твърди се, че единият от двамата пилоти може да е бил самоубиец или самият екипаж да е отвлякъл самолета. Малайзийските власти категорично отричат това и твърдят, че не са открити никакви данни за такова нещо.

15. Пукнатини

в самолета

6 месеца преди трагедията американската агенция по авиацията предупреждава авиолиниите, че има проблем с пукнатини в самолетите “Боинг 777”, който може да доведе до разцепване във въздуха или катастрофално спадане на налягането. “Боинг” обаче твърди, че това не се отнася до изчезналия самолет, защото той нямал същата антена като другите 777.

16. Азиатски

Бермудски

триъгълник

Идеята, че има втори Бермудски триъгълник, е доста популярна в социалните мрежи. Кораби и самолети изчезват мистериозно в Атлантическия океан край Бермудите, така че според тази теория боингът е влязъл в друг дяволски триъгълник.

17. Терористи са

го свалили

Нито една терористична група не е поела отговорност за изчезналия малайзийски самолет, но това не пречи на някои теоретици да твърдят, че това е единственото обяснение. Двамата иранци на борда с крадените паспорти предизвикаха тази версия и мнозина вярват, че те са част от гигантски заговор за сваляне на самолета. Пилотът Дейвид Лиърмаунт, редактор в сп. “Флайт глоубъл”, казва: “Нещо се е случило и пилотите не казват на никого. Защо? Добър въпрос. Това е необичайно, защото те разполагат с много време за това. Освен ако няма бомба на борда, но няма доказателства.” Междувременно преди няколко дни неизвестна китайска групировка е поела отговорност. Тя пратила имейли до журналисти: “Убивате един от нашия клан, ние убиваме 100 от вашия.” Малайзия смята, че това е фалшива следа. 

18. Пилотът спрял

кислорода на

пасажерите

Пътниците са умрели от кислороден глад часове преди пилотът контролирано да разбие самолета в Индийския океан, твърди едно от изследванията на катастрофата. Анализ на авиационен следовател ветеран посочва, че всички 239 души на борда са изгубили съзнание 4 часа преди боингът да изчезне във вълните. Най-вероятният сценарий е, че пилотът Захари Ахмад Шах нарочно е декомпресирал кабината, с което е лишил пътниците от въздух. Кислородните маски падат автоматично на седалките, но техният ефект е ограничен само до 20 минути. Който не е сложил маската, включително спящите пасажери, са си отишли за няколко минути.

19. Капитанът Захари

Ахмад Шах е

главният заподозрян

Капитанът на малайзийския полет МН370 е главният заподозрян за изчезването на самолета, защото не е правил никакви планове за бъдещето. През 2015 г. детективи от малайзийско спецзвено открили, че 53-годишният Шах е изчистил графика си от всякакви обществени или работни ангажименти за разлика от другите членове на екипажа. Разследването го е посочило като най-вероятния виновник за изчезването на самолета, ако има човешка намеса.

Реклама
Реклама
Реклама