Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6353911 www.bgdnes.bg

Лидия Делирадева от "Център за човешки права": Колекторите нямат право да ви тормозят

Искат и от мъртъвци да връщат забавени плащания

 

Коя е тя: Лидия Делирадева е директор на отдел "Граждански инициативи и връзки с обществеността" във фондация „Център за човешки права". Тя е дългогодишен правозащитник, автор на публицистика, работила е като редактор в БНТ. Член е на Управителния съвет на сдружение "Гражданска лига за активно самоуправление" и е председател на фондация "Академия за директна демокрация и иновации". "България Днес" я потърси за съвети към гражданите в борбата им срещу психическия тормоз, който оказват колекторски фирми (фирмите за събиране на просрочени вземания, б.а.).

Бисерка БОРИСОВА

- Г-жо Делирадева, много читатели на "България Днес" се оплакват от системен тормоз от страна на колекторски фирми. Имат ли право те да ни тормозят по телефона - звънят дори в почивни дни, в много късни или ранни часове?

Реклама

- И при нас постоянно постъпват оплаквания на граждани, които са тормозени по телефона или чрез посещения в дома им и на работното им място. Хората трябва да знаят, че такива действия от страна на колекторските фирми са недопустими! Те имат право да кореспондират с вас в писмен вид, друг е въпросът как ви уведомяват за налични задължения. Например преди две години имахме случай с починал човек, а във входа, където е живял, беше произволно подхвърлена бележка, с която го уведомяват, че има задължения. Дори човекът да беше жив, няма никаква гаранция, че ще намери бележката. Ако получите такова обаждане, съвсем спокойно можете да им кажете, че нямат право да ви безпокоят по телефона, и да затворите.

- Какво могат да направят гражданите, когато получат обаждания от колекторски фирми, съдържащи заплахи?

- Този въпрос е в продължение на това, което казах и преди малко: те нямат право да ви звънят или посещават. Да, позволяват си го често, защото спекулират с това, че хората не си знаят правата. В подобен случай трябва да направите следното: на първо място, да не изпадате в паника, а спокойно да попитате и запишете името и фамилията на обаждащия се. След това да запишете името на фирмата, от която звъни, както и да запишете часа на обаждането и съответния номер, от който са ви потърсили. След това с тези данни имате право да подадете жалба в прокуратурата или в най-близкото МВР. Жалбата е за телефонен тормоз и заплахи, ако са ви отправени такива.

- Колекторските фирми разполагат с наши лични данни - ЕГН, адрес, телефон, мейл, погасителни планове. Съгласно Закона за защита на личните данни имат ли такива права?

- Нямат никакво право да притежават лични данни. Фирмите кредитори (мобилни оператори и др.) нямат право да ползват личните данни на клиентите си за друго освен за целите на сключения между двете страни договор. Предоставянето на личните данни на клиентите на трети лица - в случая на колекторските фирми, които да оказват психическо въздействие върху клиентите на дружеството, е нарушение на Закона за защита на личните данни. Когато данните ви са предоставени на колекторска фирма, можете да подадете жалба до Комисията за защита на личните данни. Дори да сте подписали договор, в който е записано, че фирмата кредитор може да предоставя личните ви данни на трети лица (каквито са и колекторските фирми), тази клауза е в противоречие със Закона за защита на личните данни и като такава е нищожна. По въпроса с договорите и предоставянето на лични данни на трети лица имаше писмено становище и от предишния омбудсман Константин Пенчев.

- Много често тези фирми настояват за плащане и на вноски, за които вече е в сила срокът за давност.

Реклама

- Най-често хората се оплакват, че стават жертва на психически тормоз от страна на колекторски фирми, без реално да дължат никакви суми на фирмите кредитори. Това може да се дължи на грешка от страна на фирмата, на злоупотреба с права от тяхна страна, както и на неправилно тълкуване на договорите, сключени между фирмите и гражданите, или да е налице изтекла погасителна давност. Така например възможно е гражданинът да е прекратил договора си с фирмата поради лошо или некачествено изпълнение на услугата, при това при пълно спазване на процедурата по Закона за задълженията и договорите. Това прекратяване обаче не се приема от фирмата кредитор и тя продължава да начислява такси, които не се дължат. В случаите, когато давността на едно вземане е изтекла - а за периодичните вземания тази давност е 3 години, фирмата кредитор трудно може да реализира правата си по съдебен ред, затова използва колекторските фирми, които чрез психически тормоз върху гражданите да ги принудят да платят едно свое задължение.

- Как точно действа давността в случая?

- По отношение на давността е изключително важно да се знае, че тя не се прилага служебно. По-простичко казано, не настъпва автоматично, без нищо да направим, а с подаване на възражение. Какво означава това: фирмата кредитор може да заведе дело срещу вас (или да прехвърли вземането на колекторска фирма, която да го събере вместо нея) за задължение, за което е изтекла погасителна давност. Тогава, когато получите призовка от съда, вие следва да направите възражение пред съда и той ще отхвърли иска. Ако обаче признаете задължението си, платите част от него или го платите изцяло, тогава няма начин да си поискате парите обратно заради това, че е изтекла давността. Много е важно да спазите срока за подаване на възражение, посочен в призовката. Ако го пропуснете, възражението ви няма да бъде прието и ще ви осъдят да платите.

- Освен към мобилни оператори кои плащания спадат към периодичните вземания, за които важи тази 3-годишна давност?

- Задълженията към топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества също са признати за периодични плащания с Тълкувателно решение на ВКС, ако не се лъжа, от 2012 г., по искане на предишния омбудсман.

- Гражданското общество извоюва победа, след като отпадна възможността да се завеждат дела в частни арбитражи, без длъжникът да знае, че срещу него се води дело. Правят ли се и други опити дейността на колекторските фирми да бъде подложена на по-голям контрол?

- След много усилия и след като многократно алармирахме за проблемите с частните арбитражи, отпадна възможността колекторските фирми да се възползват от тях, за да събират вземания. Заобикаляйки закона, те прибягваха до решаване на спора от такива съмнителни арбитражни "съдилища", без страните да са ги избрали, но това приключи. Продължават оплакванията от колекторски фирми. Да, фирми за събиране на вземания има навсякъде в Европа и по света. Така, както има и недобросъвестни длъжници. Всеки има право да потърси дължимото, ако не му е заплатено. Но в България се злоупотребява от страна на тези фирми. И това е така, защото хората не си знаят правата и не се интересуват за тях. И защото всичко е безконтролно или под някакъв фалшив, илюзорен контрол, оставено е на самотек. Съветът ми към хората е да бъдат добросъвестни в плащанията и задълженията си, но и да си търсят правата.

Реклама
Реклама
Реклама