Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6665583 www.bgdnes.bg

Решават експресно делото "Хитрино"

 

Машинистите искат делото да мине по реда на съкратеното съдебно следствие

Бързо се очаква да бъде решено делото за инцидента в шуменското село Хитрино, при който взрив на влак уби седем души и тежко рани още 14 на 10 декември 2016 г. Прогнозата за този развой на процеса дават юристи след вчерашното разпределително заседание на Окръжния съд в Шумен. На него подсъдимите поискаха делото да мине по реда на съкратеното съдебно следствие, но без признаване на вина. Заради това в залата няма да бъдат изслушани всички експертизи и свидетели, а наказанието на обвинените няма автоматично да бъде намалено с една трета.

Под наказателна отговорност за трагедията са подведени двамата машинисти, управлявали дерайлиралия влак край Хитрино. Димитър Михнев и Радослав Петков ще отговарят за смъртта на седем души и 14 пострадали от експлозията.

Реклама

На вчерашното заседание адвокатите им поискаха отвод на прокурора. Съдът го отхвърли. Защитата на двамата обяви, че има непълнота в обвинителния акт, както и допуснати процесуални нарушения, свързани с предявяване на доказателства. Съдът не прие аргументите на адвокатите. Те могат да обжалват определението на шуменските адвокати пред апелативните магистрати от Варна. Делото бе отложено за 7 март.

Според прокуратурата до трагедията в Хитрино на 10 декември 2016 г. се стига, тъй като машинистът на товарната композиция Димитър Михнев не е изпълнил незабавно, точно и безусловно указанията на сигнала на предупредителния семафор. При навлизане в гарата управлявал влака със скорост 78 км/ч. и не намалил скоростта до 40 км/ч. Вторият локомотивен машинист Радослав Петков не предприел действия за незабавно спиране на влака, след като Михнев не показал с действия, че управлява безопасно влака.

В резултат на допуснатите нарушения от двамата машинисти е последвало дерайлиране на влака и повреждане на вагон-цистерни от композицията, изтичане на превозван газ пропилен и последвал взрив. Разследването е установило, че произшествието не е предизвикано от повреди в жп инфраструктурата, не се дължи на повреди в осигурителната техника, не е предизвикано от техническа неизправност на подвижния състав. Държавното обвинение сочи, че при инцидента "не се касае за техническа неизправност, свързана с превозвания товар - претоварване или недостатъчно натоварване на вагоните цистерни". Причина за тежкия жп инцидент е движението на влака с двойно по-висока от разрешената скорост от 40 км/ч. по криви при влизане в отклонителния коловоз на гара Хитрино. Това е довело до претоварване и разрушаване на железния път и дерайлиране на част от вагоните. При излизане на трена от релсите се е получил пробив в десетата цистерна, която е била натоварена с пропилен. Вследствие на това е изтекъл газ, който се е смесил с въздуха и се взривил, при което е разрушил сгради и е последвал пожар. Според прокуратурата е налице пряка връзка между допуснатите от двамата подсъдими нарушения на правилата и смъртта на 7 души, както и раняването на други 14.

Ваня ТОДОРОВА

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама