Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6677739 www.bgdnes.bg

Катастрофата с Паша Христова - атентат?

Пилотът на Тодор Живков загива в инцидента

Искали да попречат на разкриването на големи злоупотреби в БГА „Балкан“

България е в шок, след като в жестоката авиокатастрофа над летище София намират смъртта си 30 души, сред които и обичаната естрадна певица Паша Христова.

Елитен екип от следователи на Държавна сигурност се заема с дело №449/71, което трябва да отговори на защо се разби Ил-18 и кой е виновен за трагедията. В първите две части на поредицата ви разказахме за свидетелствата на оцелялата певица Мария Нейкова и Милко Марев, главен инженер на авиотехническата база на БГА „Балкан“.

Реклама

В катастрофата загиват шестима души от екипажа на самолета. Първи пилот е Борис Луканов, авиатор, на когото е разчитал и тогавашният първи в държавата - Тодор Живков.

Пътниците, които се качват на самолета за Алжир на 21 декември 1971 г., се чувстват привилегировани. Ще имат честта да летят с не кой да е, а с въздушния ас Борис Луканов.

По това време той е на 43 години, а вече има зад гърба си над 5 милион километра на борда като пилот. Борис Луканов е авиаторът, който откарва първия държавен и партиен ръководител Тодор Живков на неофициално посещение в САЩ през 60-те години.

По онова време прелитането на Атлантическия океан от машина на БГА „Балкан“ се е считало за истинско събитие. Луканов получава личен подарък от Живков за своето майсторско пилотиране.

Неговият син Красимир Луканов се захваща с лично разследване на катастрофата, което разкрива пред вестник „168 часа“ преди десет години.

Реклама

Красимир Луканов твърди, че причината за трагедията е атентат, целящ да се прикрият злоупотреби в БГА „Балкан“. Според сина на пилота е допусната умишлена грешка при свързването на елероните на Ил-18, за да бъдат запушени устите на неговия баща и на втория пилот Васил Драганов.

Факт е, че самолетът не е бил облетян преди полета - рутинна процедура за всяка машина, минала през ремонт, какъвто е случаят с Ил-18.

„От събраните доказателства по делото е установено, че причината за катастрофата е неправилно извършен ремонт“, пише в заключението на Държавна сигурност. „Допуснато е неправилно подсъединяване на въжета, вследствие на което при излитането самолетът не е могъл да установи необходимото равновесие, наклонил се е на едната си страна и е катастрофирал. Неправилното изпълнение на операцията по ремонта се дължи на груба небрежност.“

Делото така и не стига до съд. На близките на загиналите са раздадени обезщетения, пострадалите също прибират по няколко хиляди лева.

Властта иска случаят да бъде приключен веднъж завинаги, но въпросите продължават да висят със страшна сила дори днес, 47 години след трагедията.

Някои от оцелелите имат свои версии за катастрофата.

„Инцидентът беше умишлено предизвикан - категоричен е покойният вече певец Борис Годжунов в свое интервю. - Това го разбрах след време от мои приятели, които работеха в МВР. Мишената е бил вторият пилот. Той е имал намерение да поиска среща с Тодор Живков, за да му разкрие злоупотреби в БГА „Балкан“. За да премахнат него, инсценират самолетна катастрофа, причинена от случайна техническа грешка. Това е, което знам аз.“

Веднага след катастрофата през 1971 е назначена правителствена комисия, която разкрива редица пропуски при ремонта на Ил-18.

„Основната и най-вероятна причина за трагедията е неправилният монтаж на въжетата на елероните към съответните вериги на волана, извършена в авиобаза - летище София - пише в документа. Изключва се грешка при пилотирането на екипажа.

От 13 до 21 декември, т.е. няколко часа преди излитането, самолетът е бил на редовен регламентиран преглед.

Извършила се е подмяна на въжетата на елероните. Тази отговорна операция, която се изпълнява за втори път в базата и за първи път от определените за нея в случая авиотехници и инженери, не е била обезпечена с никакви предварителни организационни мероприятия от страна на ръководния инженерен персонал. Точно обратното. Главният инженер на базата я възлага на началника на цеха, той - на сменния инженер, той - на съответния бригадир, а последният на двама изпълнители авиотехници. Те не само че не са инструктирани, но не им е дадена и технологията на тези операции. Авиотехниците никога преди това не са работили по периодични технически обслужвания, а само по оперативни такива. В процеса на работа техниците срещат ред затруднения и се обръщат за помощ към своя ръководител на група, който им дава книжка на руски език, поради което те не могат да се справят и отново се обръщат за помощ.

При подобен „инструктаж“ и обезпечаване техниците по монтажа очевидно не са могли да се справят, при което явно са разменили свързването на въжетата с веригите.“

Случайни ли са всички тези грешки? Защо в крайна сметка няма наказани?

Мистър Сенко изпуска полета

Илюзионистът Мистър Сенко също трябва да пътува с фаталния полет за Алжир, но изпуска самолета.

След това той се зарича никога да не лети.

„Никога не се качвам на самолет, след като по една чиста случайност не седнах в онази машина - разказва Сенко на свои приятели. - Оттогава ми остана навикът да удрям по две гроздови ракии на обяд, пък да става каквото ще. Разбира се, за фокусник като мен не е проблем да избегна една самолетна катастрофа, ама страшно беше.“

Кристиан ИВАНОВ

Реклама
Реклама
Реклама