Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/6735319 www.bgdnes.bg

Бившият столичен кмет Стефан Софиянски: Левски е канонизиран!

Синодът на Пимен го обявява за светец през 1996 г., след това решенията му са приети от патриарх Максим. От БПЦ отричат

"Левски вече е канонизиран и е светец! Лично присъствах на канонизацията му през 1996 година. Тогава това бе направено от така наречения Пименов синод. Съдът в Страсбург обяви, че този синод е истински и с право на свещенодействия! Следователно действията му имат сила." Това разказа за "България Днес" бившият столичен кмет Стефан Софиянски.

Реклама

Той е и един от радетелите за първата канонизация на Апостола от алтернативния синод в края на 90-те заедно с писателя Николай Хайтов, клирици от хората на Пимен и общественици. Темата стана актуална напоследък, след като Валери Симеонов обяви, че Апостола трябва бързо да бъде канонизиран.

Според Софиянски и свещеници Левски не само е канонизиран от алтернативния синод, но е приет за светец и от официалната Българска православна църква (БПЦ) след обединението на двата синода след събора през 1998 г.

Тогава в храм-паметник "Св. Александър Невски" е проведен разширен Всеправославен събор, на който разколниците са приети отново в лоното на църквата. И се решава всички свещенодействия, извършени от "блудните синове" по време на разкола, да се приемат за автентични.

"Също така се приемат в светата Българска църква презвитерите и дяконите, ръкоположени от гореспоменатите по време на разкола, и извършените от тях противоканонични чинодействия се обявяват за автентични, валидни и преподаващи благодат и освещение", решават помирените клирици.

Това се прави, за да не се получи бум на незаконни и непризнати от църквата бракове, опела, кръщения и... канонизацията на Левски. Според духовници с това действие и приемственост БПЦ автоматично признава и канонизирането на свети Йеродякон Игнатий.

Реклама

Сега оттам отричат да е така.

"Категорично става въпрос за признаване само на тайнствата, извършени от така наречения алтернативен синод. Да, те са получили приемственост от Българската православна църква. Това признаване не включва въпросната канонизация. Това, че сме признали действията на Пименовия синод, не означава, че сме канонизирали Васил Левски. Представяте ли си какъв абсурд би било, ако имаме такова събитие в Богослужебния календар и не знаем за това", коментира ситуацията за "България Днес" Негово Всеблагоговейнство протойерей Николай Георгиев, говорител на Светия синод.

И даде да се разбере, че Църквата няма да се поддаде на натиск.

"Ако някои политици толкова настояват да се разгледа въпросът за канонизация на Левски, възможно е и да го направим в някое следващо заседание на Светия синод. Държа да отбележа, че не разбирам този израз "спешно разгледан въпросът с канонизацията". Не се говори на Църквата с императиви", заяви протойерей Георгиев.

Според Софиянски обаче Църквата е приела канонизацията на Левски и това е правно доказано.

"Да не забравяме, че алтернативният синод спечели делото в Страсбург и бе обявен за автентичен. Това доказва и че делата му са зачетени като такива. Левски е канонизиран", категоричен е бившият кмет.

Съдът в Страсбург не трогва ни най-малко представителите на Църквата.

"Това не ни интересува! На събора през 1998 г. само мнението на събралите се духовници е меродавно и вярно под слънцето. Граждански съд в църковните дела не може да се меси и няма сила над тях и това е така от около 2000 години" - категоричен е протойерей Георгиев.

Само митрополит

Гавриил е "за"

Единствено митрополит Гавриил подкрепя идеята Апостола да заеме място сред светците. Негово Високопреосвещенство Ловчанският митрополит бе категоричен, че Църквата трябва да канонизира Левски.

"Заради своето мъченичество и любов към българския народ Васил Левски трябва да бъде канонизиран за светец", обяви Негово Високопреосвещенство.

Надя Панкова

Реклама
Реклама
Реклама