Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10429765 www.bgdnes.bg

Каскадьор №1 Иво Долапчиев: Мантинелата е срязала и запалила резервоара

Автобусите да станат като самолетите - стюардеси да следят за коланите и да казват къде е копчето за аварийно отваряне на врати

Резервоарът на автобуса най-вероятно е бил срязан и запален от първата (дясна) мантинела, върху която покойният шофьор връхлита във фаталната нощ срещу вторник.

Реклама

Хлъзгавият и мокър път, съчетан с по-висока скорост, е помогнал допълнително ударът да бъде още по-тежък, а искрата да се получи толкова силна, че значително по-трудно възпламеняващото се дизелово гориво в сравнение с бензина да лумне. А след това за кратко време да задуши попадналите в капан спящи пътници, причинявайки една от най-жестоките трагедия в цялата история на България.

Това сподели пред "България Днес" каскадьор №1 у нас Иво Долапчиев. Навръх рождения си ден вчера, вместо да празнува, създателят на взривоопасния "глобус на смъртта", с който изнася представления в цял свят, посвещава празничния си ден на невижданото нещастие на магистрала "Струма".

Очертаната картина се подхранва и от траекторията на автобуса. Първо е ударът в дясната мантинела, след което шофьорът вероятно е навил волана наляво, за да се озове превозното средство между средните мантинели, разделящи пътните платна в двете посоки.

"Изключително важно е техническата експертиза да покаже дали е имало спукана гума. И ако да - кога се е случило - преди първия удар, поднасяйки автобуса надясно, или след сблъсъка с мантинелата. От това може да зависи дали действително шофьорът носи голямата вина за трагедията или не е могъл да реагира и е станал невинна жертва заедно с останалите пътници", допълва Долапчиев.

Той допуска, че пътниците са били разделени на две групи в автобуса, като част от втората, останала в задните редове от седалки, е успяла да счупи аварийно стъкло, а само седем души да оцелеят в огнения ад.

"Били са сънени, изпаднали в паника, и не са знаели кое копче да натиснат, за да се отворят вратите. Шофьорът явно не е бил в състояние. Озовали са се във фатална клопка, затова са намерени много от тях скупчени и овъглени", споделя дългогодишният каскадьор, който има стотици фронтални врязвания с коли в други автомобили и преминавания през горящи бариери.

Реклама

След тежката трагедия Иво Долапчиев предлага съвършено нов и същевременно лесен и бързо достъпен вариант за промяна в организираните автобусни пътувания.

"Идеята е екскурзоводите, возещи се на първите седалки до шофьора, да поемат функциите на стюардесите в самолетите. Както момичетата обясняват с думи и жестове преди полета как да се закопчаят коланите и как да се слага маска и как да се действа при евентуална турбуленция или други нежелани обстоятелства, проверявайки след това един по един пасажерите дали са с колани, така този маниер да се пренесе в автобусите. Да не остава пътник без колан и без да му е разяснено какво да прави при подобни случаи. Да знаят хората с кое копче се отварят вратите на автобуса, а да не стават жертви в капан, когато водачът не може да го направи", казва Долапчиев.

Реклама
Реклама
Реклама