Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10437911 www.bgdnes.bg

Богомил Николов, директор на "Активни потребители": Не пазарувайте гладни на "черния петък"

Пришпорването за промоции в бърз срок е психологически трик

КОЙ Е ТОЙ

Богомил Николов е изпълнителен директор на Българската национална асоциация "Активни потребители". Като защитник на правата на гражданите пред "България Днес" той споделя ценни данни и съвети за нелоялни практики в т.нар. "черен петък". От какво и как да се предпазваме по време на "голямото пазаруване" - четете в следващите редове.

- Г-н Николов, за какво трябва да внимават потребителите на традиционния "черен петък"?

Реклама

- На първо място човек е нужно да отива подготвен на пазар. За съжаление мнозина тръгват на лов за намаления, а не на покупка на продукти. В първия случай често човек пазарува ненужни стоки просто защото изглеждат много намалени. В другия случай човек купува това, от което има нужда и което си е набелязал, харесал и планирал. И, естествено, е проучил и пазара. Ако аз искам да си купя нов телефон и чакам деня за "черния петък", аз ще знам цената на този телефон и ще видя много бързо дали стоката е реално намалена или не. Във втория случай мога да попадна на заблуждаваща оферта, която, да кажем, представя една предварително увеличена цена и след това "намалена" с 50%, представяйки се за много изгодна, каквато тя не е реално. В такава ситуация човек бърза, не сравнява офертите, няма време да осмисли и оцени нещата, правейки в крайна сметка неудачни покупки.

- Един конкретен пример от миналия "черен петък". Младо семейство купува спалня, гардероб и скрин за 1100 лв. Дни по-късно идват коледните намаления и същият комплект на същата известна мебелна фирма струва малко над 900 лв. Или с близо 200 лв. по-ниска цена. Къде е разликата между "черния петък" в края на ноември и коледните отстъпки, започващи в началото на декември?

- Всъщност това е един позитивен пример, защото е важно каква е била цената преди "черния петък". Това, че тя е намалена реално отново в следващите седмици, е добра новина. Не бива да се сърдим, че търговецът не е продавал на същата цена месец или два по-рано. В крайна сметка пазарът е жив и цените се движат. Важното е аз като потребител да сравнявам, да мога да взимам информирано решение и да не бъда заблуждаван и подвеждан.

- Какво още трябва да знаят хората, за да бъдат подготвени?

- Един от проблемите, които са се случвали през годините, е следният. Когато човек си купи намалена стока заради промоция и след 2-3 месеца тя дефектира, налагайки се нейната размяна, има търговци, които претендират за доплащане, защото към днешна дата цената вече не е същата. Това е абсолютно недопустима нелоялна практика, държа да го подчертая.

По принцип един потребител може да се информира по много начини. На първо място да сравнява офертите на различните търговци. Да се допитва до по-знаещи хора, особено що се касае до по-възрастните хора. Това е и в контекста на повишеното онлайн пазаруване напоследък. Преди пандемията проучванията показваха, че не повече от една трета от българите пазаруват онлайн. Сега те са много повече, което означава респективно, че имаме много повече нови и неопитни онлайн купувачи. Естествено, точно те трябва да търсят помощта на опитните онлайн купувачи.

Искам също да подчертая, че никога не бива да пазаруваме от онлайн магазин, на който не можем да намерим лесно физическия адрес, телефон, електронна поща, данни за контакт. За съжаление, въпреки че законът го изисква, все още има такива сайтове. Това е предпоставка за проблеми.

Реклама

- Впоследствие много трудно ли се открива реалният човек зад тези сайтове?

- Именно. Няма да има на кого да върнете стоката, въпреки че законът ви дава 14 дни право да връщате закупената онлайн стока.

- Чувайки за "черния петък", хората масово си представят стоки с две цени - едната е стара и задраскана, а другата е нова с много по-ниска цена. Как да разбере човек дали може и трябва да им се вярва?

- Законодателството е дало три възможности за обявление на цените и това е една от тях. Проблемът би бил, когато нямаме стара цена и не знаем как се е получила новата, а пък се твърди, че има намаление. Така че този начин не е проблемен, а и се случва много рядко. Защото търговците много държат да слагат с големи букви проценти на намаление, а не толкова номиналните стойности. Всичко ни подвежда и графично дори ако искате. Акцентът се поставя върху процентите, а не към самата цена. И хората често правят тази грешка, че гледат именно процентите, а не толкова колко реално струва съответният продукт.

- Психологическа игра със съзнанието ли е това?

- Абсолютно! Има много психологически трикове, които се използват, един от които винаги е пришпорването на потребителя да бърза - "само сега", "офертата важи до..." и т.н. Това винаги е лош знак.

И още един много любопитен и изследван феномен. Установено е, че когато човек е гладен, много по-лесно си дава парите и пазарува ненужни неща. Затова е хубаво да си го знаем - да не пазаруваме на празен стомах.

- Очаквате ли наистина да има по-малко нелоялни практики поне на този "черен петък" предвид пандемията, смутните времена и нещастните случаи, които ни заливат? Както се казва - да има малко човечност. Или бизнесът не се вълнува от това?

- Трудно ми е да дам мнение, защото броят на нарушенията до голяма степен зависи от нас самите. Страшно много нарушения остават недокладвани. Хората понякога предпочитат просто да не се занимават. Но не очаквам търговците да имат някакъв друг подход, защото ситуацията е една или друга. В крайна сметка те си гонят техния интерес, ние си гоним нашия интерес. И е важно ние самите да сме информирани и активни потребители. Тогава полето за маневриране на търговците става много по-тясно.

Реклама
Реклама
Реклама