Тухли четворки на Ларгото

Иво АНГЕЛОВ
Нов скандал на открития музей на столичното Ларго! За реставрацията и дострояването на античните останки се използват тухли четворки, видя "България Днес".
Огромни камари от популярния строителен материал са наредени покрай историческия обект и очакват да бъдат наредени като част от проекта за реновиране на терена. В реставрацията са мобилизирани множество строителни работници, които усърдно редяха тухлите върху античните камъни. Преминаващите покрай ЦУМ столичани се възмущаваха, че се гради поредната бутафория, която "бъдещите поколения ще осъдят". Гражданите негодуват и че между стария и новия пласт няма разграничителна линия и след няколко години няма да има ясна информация докъде са стигали оригиналните късове.
Първият сериозен скандал около бутафорията на Ларгото се разрази преди около месец и половина и дори работата на обекта беше временно преустановена. Обвиненията бяха сходни - използват се материали, които унищожават историческия ореол на древна Сердика и мястото е безумно осъвременено.
"Тук не говорим за това, че посоката на реставрация е сгрешена. Посоката е вярна, дяволът е в детайлите - тези фуги, които маркират старото от новото; дебатът, който не е приключил, за външния вид на надзидите. Всички тези въпроси ще намерят добро експертно решение. Такива надзиди има навсякъде по света и те се правят по конкретни технологии и начин", обясни зам.-кметът по култура на София Тодор Чобанов. И допълни: "След няколко месеца, като ни връчат обекта, искаме да водим туристите със спокойно сърце, да видят нещо добре направено, качествено. Това ще бъде топ обект на туризма в София."
"Сегашните реставрационни дейности след няколко години ще са трудно отличими от оригиналите", каза още Чобанов и даде за пример сграда в Помпей. Столичани обаче точно от това са притеснени - че оригиналните останки ще бъдат обезличени от надгражданията. Хората настояват между стария и новия пласт да бъде поставено фолио, за да знаят бъдещите поколения кое е достроявано допълнително. Изпълнител на проекта е Министерството на културата и ведомството отнесе най-много критики, че реставрацията не отговаря на оригиналния облик на находките.