СБЛЪСЪК: Евродепутатът Джамбазки срещу ЛГБТ активистката Лимберова за "третия пол"

Ангел Джамбазки, евродепутат:
Вегани и гейове
са едно и също
Отваряме врата за еднополови бракове
Надя Панкова
- Г-н Джамбазки, ратификацията на Истанбулската конвенция доведе до истинска истерия. Заговори се за трети пол, еднополови бракове в България и какво ли още не. Има ли го този трети пол или не, тъй като в конвенцията той липсва?
- Само че има термина "социален пол". Въпросът е какво е това. За нас е ясно, че има два пола - мъжки и женски. Да, 0,05% от населението на земята се ражда с неопределена полова характеристика. Това е статистиката. Но не може да има социална страна на пола, тъй като това е нещо, което не можеш да избереш. Може да избереш цвета на косата, дрехите, но пола няма как, с него се раждаш. И тази заигравка с агресивното и кресливо налагане на множество полове е неприемлива и крайно неприятна.
Има лица, които записват децата си с нулев или трети пол, има дебат в Германия дали Върховният съд да признае този трети пол. И тук въпросът е следният - трябва ли да се променят природните дадености и еволюцията заради 0,05% от населението?
В тази конвенция има смесени две теми по отвратителен начин. Едната я подкрепям - насилието над деца и жени, хора, които не могат да се защитават, е неприемливо, отвратително и аз напълно я подкрепям. Но това не се бори с конвенции, а с активна работа на правоохранителните органи.
- След като твърдите, че конвенцията не е задължителна, откъде този страх от задължително налагане на трети пол у нас?
- Парламентът ратифицира през 1997-а рамковата конвенция за малцинствата. Ясно беше казано, че не е задължителна. Прие се с декларация, че у нас малцинства няма. Какво стана след това? Започнаха лавина от дела и обвинения срещу България. С обяснението - ами ние това сме го подписали и ратифицирали! Конвенцията както и за малцинствата, така и Истанбулската, не са документи на ЕС, а на Съвета на Европа. Именно те прокарват тези опасни разговори. Ние няма да се съгласим да ни се налагат социални полове, еднополови съжителства и осиновявания на деца от еднополови двойки! Този дебат си върви по един и същ начин - отваря се малко вратата и идват - първо социални полове, после бракове и осиновявания. Не желая да ми дават за пример с Холандия, не съм гражданин на Холандия и тези примери не ги приемам!
- В САЩ комисията за човешки права въведе 31 пола. Повечето от тях обаче са като състояния - "човек, който се облича в дрехи, типични за противоположния пол". Е, нима мен ме превръща в човек от друг пол фактът, че днес съм с панталон?
- Извън модната тема това е болестно състояние! Имам усещането, че една част от западните общества са напълно в болестно състояние и налагат ненормални състояния в другите общества. Няма как да има 31 пола, това е извън природата. Говорим за една малка, но креслива група хора, които смятат, че трябва да променят според собствените си разбирания останалите.
- Това може и за веганите да се отнесе.
- Напълно сте права, тези хора се припокриват. Забележете, че тези общности, които се опитат да налагат своя нов културен фашизъм и мнение като последна инстанция, защитават такива неща - 150 пола, еднополови бракове, веганство. Тези хора са едни и същи. Този процент от обществото иска да разруши традиционните ценности. Те използват точно смесването на тези две теми - не може някой да оправдава домашното или каквото и да било насилие. Но не може да става дума, прикривайки се зад това, да провеждаш културно насилие.
- Хомосексуализмът съществува от хилядолетия. Защо днес се приема за нещо ненормално?
- Защото ни се натрапва. Никой от нас не се интересува от личния живот на останалите. Има една група хора, които смятат, че трябва да заявят на всички какви са, а те да ги уважават заради това. Не ме интересува кой какво прави вкъщи и не искам да го хваля за това.
- Тоест смятате, че тази нагласа не е вродена, а придобита?
- Нямам представа и не мисля, че това е важната тема. Това е личен въпрос на всеки, но той не бива да бъде обект на дебат, похвала и възхищение.
- Какво ще последва, ако парламентът ратифицира конвенцията?
- Още проблеми и главоболия. Ще последват дела. Записано е, че лица, които са в зависимост от съпруг, съпруга или партньор, могат да потърсят убежище. Партньор в българското законодателство няма. Не сме признали фактическите съжителства. Ще се появят двама мили младежи от Афганистан и ще кажат, че са преследвани заради сексуалната си ориентация, и ще искат убежище. Впрочем такива случаи вече има. И ние нито ще може да изследваме, нито да докажем това, а не че са нелегални мигранти, които искат да стигнат до Германия.
- Доста жени в България са си отишли заради агресивни партньори, а не съпрузи.
- Начинът да се защитят тези жени е бил насилниците да са неутрализирани, когато е трябвало. И ако не се поправят, да бъдат осъдени. Нашите депутати ще гласуват против конвенцията, но има и вариант да се приеме и придружаваща декларация, която да покаже, че ние не приемаме социален пол.
- Но в нашата конституция ясно пише, че бракът може да е между мъж и жена. Няма други варианти.
- Така е, ама ще видите как след известно време ще се появи някое си гражданско движение и ще поиска промяна на конституцията, защото ние сме ратифицирали тази конвенция. Като китайска капка ще дълбаят в тази посока. Тази агресивна група знае как да си постигне целите.
VS
Венета Лимберова, председател на Младежка ЛГБТ организация "Действие":
Трети пол няма
да се въвежда
Жертва сме на политически игри и омраза
Надя Панкова
- Г-жо Лимберова, каква е позицията на ЛГБТ (Лесбийки, гейове, бисексуални и транссексуални) организациите за ратификацията на Истанбулската конвенция? Чуха се версии, че се въвежда трети пол, гей бракове.
- Няколко организации призоваваме народните представители да не се подвеждат от погрешни и съзнателно подвеждащи тълкувания от страна на религиозно-фундаменталистки организации на текста на Истанбулската конвенция. Ние остро осъждаме политическите игри и речта на омразата срещу различните и съзнателната заблуда на българските граждани за естеството на Истанбулската конвенция.
- Опасявате ли се, че дебатите по тази тема ще отложат ратификацията?
- С всеки един ден, в който ратификацията на Истанбулската конвенция се отлага, се застрашава животът на хиляди жени, както и на всички други, които стават жертва на насилие, основано на пола. У нас една от всеки 3 жени е подложена на насилие. Ромските жени са насилствено подложени на ранни бракове и бременности. Лесбийките, бисексуалните и трансжените не са защитени в случаи на домашно насилие в еднополови двойки или при насилие, породено от хомофобски и трансфобски подбуди. Жените и момичетата са обичайно подлагани на сексуален тормоз на работното място или онлайн.
- Това ли са най-уязвимите жени според вас?
- Някои групи жени са особено уязвими от невидимо домашно насилие - жените с увреждания, възрастните, жените от етнически и религиозни малцинства и бежанките. Почти един милион българки ежедневно търпят психически, физически, сексуален и или икономически тормоз от страна на техните партньори. Всички тези форми на насилие засягат пряко и непряко и децата. Жените стават много по-често жертви на престъпления, основани на пола, заради традиционни стереотипи, че жената трябва да има подчинено положение спрямо мъжа.
Истанбулската конвенция е единственият документ, който предлага цялостен подход за превенция и справяне с насилието над жени и домашното насилие. Целите на конвенцията са премахване на насилието и дискриминацията над жените и момичетата и създаване на цялостна рамка, политики и мерки за подкрепа на жертвите. Никъде не се споменава "трети пол", каквото и да разбират под него противниците на конвенцията, нито "въвеждане на гей бракове".
- Не се ли прокрадва под термина "социален пол"?
- Конвенцията приема социално изградени роли и характеристики, които общество смята за подходящи за жените и за мъжете. Полът винаги е социален, така че конвенцията не въвежда ново определение за пол. Медицински установен факт е, че биологичните полове са повече от два, но обществата приемат най-често женски и мъжки като основа на обществените структури. Ратифицирането на Истанбулската конвенция няма автоматично да доведе до промяна в установените два социални пола у нас, нито до задължение на България да видоизмени документите за гражданска регистрация.
Понятието социален пол, използвано в конвенцията, не означава "трети пол", а означава начинът, по който обществото си представя характеристиките на типичния мъж и типичната жена и съответните форми на поведение за всеки от тях. Този начин се е променял във времето и ще продължи да се променя. Относно твърденията, че конвенцията ще въведе "изучаване на травестизъм и хомосексуализъм", ще посочим, че и в момента в учебните програми по философия, психология и етика за учениците в горния курс са заложени теми, които касаят многообразието в човешката сексуалност и полова идентичност.
Относно страха, че ратифицирането ще доведе до нахлуване в страната на бежанци, които се представят за "травестити от Иран" - и в момента Агенция за бежанците разглежда молби за убежище от хора, които са застрашени от смърт в своите страни поради сексуалната си ориентация.
Истанбулската конвенция се фокусира върху три ключови сфери в борбата с насилието над жени: превенция, защита на жертвите и преследване на насилниците. Тя ще криминализира домашното насилие, ще подобри събираемостта на данни, мерките за превенция. Отказът от приемане на цялостен подход за справяне с насилието над жени и насилието, основано на пола, би превърнал държавата в съучастник на извършителите.