Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7472888 www.bgdnes.bg

Дизайнерът на най-бързия автомобил в света Александър Алексиев: Създадох кола за 2 млн. евро

Развива 430 км/ч, ще се сглобят 106 бройки

Кой е той?

Александър Алексиев в само на 32 години, а вече е главен дизайнер в британския производител на суперавтомобили "Макларън". Той е част от екипа, създал последния модел на компанията "Спийдтейл", който е най-бързият автомобил в света. Алекс отговаря за екстериора на суперколите. Роден е в София, но израства и получава образованието си в Америка. От 2013 г. работи за "Макларън".

- Г-н Алексиев, вие сте един от двамата дизайнери на най-бързия и скъп автомобил на "Макларън" - "Спийдтейл". Как и какво ви отведе до гиганта "Макларън"?

Реклама

- Пътешествието ми започва, както при всеки човек, още от детството. От малък през всяка свободна минута грабвах молив, химикал и каквото и да е средство, с което можеш да рисуваш, и претворявах мислите си и това, което виждах около мен. Най-много обаче ме впечатляваха автомобилите. Оттогава досега, когато нарисувам някой модел, съм може би най-щастливият човек на света. Когато навърших девет години, семейството ми от София се премести в Америка. Аз продължавах да си рисувам, тъй като усещах, че това е моето призвание. Малко преди да завърша средното си образование в САЩ, разбрах, че искам да се занимавам с това професионално цял живот. Случи се, след като гледах шоуто на американския автомобилен дизайнер Чип Фуз Overhaulin ("Основен ремонт"). Впоследствие разбрах, че той е завършил едно от най-престижните училища за дизайн Art Center College of Design в Пасадена, Калифорния. Амбицирах се и започнах да работя върху моите модели непрестанно. Преместих се сам в Калифорния и записах вечерен курс към колежа. След няколко месеца бях успял да си направя цялостно портфолио. Кандидатствах и ме приеха. Така попаднах на точното място в точното време. Не спирах да се развивам, като бях един от студентите, които организираха всичко по автошоутата. През 2012 се дипломирах.

На една изложба в Бевърли Хилс се запознах с тогавашния дизайн директор на "Макларън" Франк Стефансон, който е легенда. Под негово ръководство са създадени модели като МИНИ хечбек, първото БМВ Х5, "Мазерати МС12", "Ферари F430" и куп други суперколи. След като разбра, че съм българин, ми сподели, че една от предишните му приятелки също била българка, и така подехме приятен разговор. Директорът на колежа като видя, че си говорим приятелски, му каза, че съм един от отличниците на випуска и няма да сбъркат, ако ме вземат на работа. Така от едно подмятане на шега Франк ми каза да му изпратя портфолио, което щял да прегледа, като се завърне в Англия. Аз обаче извадих флашката от джоба си веднага и му я подадох. След две седмици ми се обадиха и ме извикаха на пробен период в "Макларън". След като минаха 6-те месеца, ме поканиха официално на работа. Беше през 2013 г. Аз станах един от петимата дизайнери на „Макларън“. Общо взето, работя със 180 мили/ч, без почивка. Но, както става ясно, аз обожавам високите скорости, а всичко е възможно, когато се върши със страст и любов. Тогава няма умора, то всъщност не възприемаш нещата като работа, а като забава.

- По колко проекта сте работили, докато се стигне до "Спийдтейл"?

- Първият, веднага след назначението ми, бе модел 720S. По това време започнах да работя и в отдела "Макларън спешъл оперейшън". Това е тази част от компанията, която осъществява мечтите на много богатите хора и техните въжделения за кола. Става дума за изключително скъпи автомобили, от които има по 1-2 до 5 модела максимум в цял свят. Последно преди "Спийдтейл" направих и модела на „Макларън“ за играта Gran turismo. За мен беше истинско удоволствие да работя по него, тъй като това е една кола на бъдещето, която ми даде възможност да представя как ще изглежда автомобилът след 30 години, съобразно развитието на технологиите.

- Какво всъщност представлява "Спийдтейл"?

- Модела го завършихме през октомври 2018. Това ще е най-бързият автомобил на „Макларън“. Ще може да развива приблизително 430 км/ч и ще ускорява от 0 до 299 км/ч за 12,8 секунди. Предвидено е да се произведат 106 бройки, а цената ще варира около 2 млн. евро. От екстериорна гледна точка е важно да се отбележи, че е запазен култовият триместен салон от F1. Шофьорът е по средата, а изтеглени малко зад него са двамата пасажери. Това е важно, защото в повечето спортни автомобили от този клас пасажерът е само един. Задвижва се от хибриден силов тракт с мощност 1050 конски сили. От аеродинамична гледна точка това е моделът с най-ниско въздушно съпротивление, най-изчистеният и аеродинамичен, правен досега. Това е постижение, защото това е най-хлъзгавата, ако мога така да се изразя, кола.

- Откъде черпите вдъхновение за тези космически модели?

- От всякъде - от самолети до часовници. Като видиш самата форма, може да разбереш как въздухът минава по тялото. Но може би природата е най-големия ни учител. Наблюдавам постоянно творенията й и еволюционните изменения в телата. Това учи безмерно много, защото е създадено от нещо повече от човешки разум.

- Като ви хрумне нещо, веднага на компютъра ли го правите?

- Не. Винаги грабвам молива и листа. Рисувам, рисувам и чак след това сканирам скицата и започвам да я работя на програмите.

- Има ли бъдеще България в автомобилостроенето?

- Ще го кажа така. Българите са изключително кадърни и способни. По международни изложения се срещам с други сънародници, работещи я в "Ягуар", я във "Ферари" и в още водещи компании. Останалото е свързано с много, много пари и политика, от което аз не разбирам.

Реклама
Реклама
Реклама