Топгенетикът проф. Иво Кременски: Микроби влияят на ДНК-то ни

Приятел
Автор: БД Онлайн

Топгенетикът проф. Иво Кременски: Микроби влияят на ДНК-то ни

Лаборатории изнасят информация за гените ни в чужбина

КОЙ Е ТОЙ:

Проф. Иво Кременски е корифей на българските генетични изследвания. Консултант към лабораторията по геномна диагностика към Медицинския университет - София. Дългогодишен национален консултант и ръководител на Националната генетична лаборатория. Специализирал е биохимична диагностика в Ротердам. Член е на международни научни организации. Той е и един от основателите на "Българския геномен проект".

Доли ТАЧЕВА

- Проф. Кременски, какви генетични изследвания се правят у нас?

- Изследванията в генетиката са два вида основно. Едните са генетични. При тях изследваш ген по ген. В човешкото тяло има 21 000 гена. Другите са геномни изследвания. Това е да изследваш едновременно 5, 500, 5000 гена, всичките гени и извънгенни пространства. Когато се появи мутация в гена, се появява болест. Има увреден ген, има болест. При всички останали - рак, диабет, сърдечносъдови заболявания, също участват гените, но не един, а множество гени трябва да бъдат увредени, за да се появят тези заболявания.

- Медицината в днешно време се развива бързо, какви са новостите в България?

- Новото у нас е, че може да се направят изследвания едновременно за 5000 гена. Те са избрани само за болести, за които се знае, че като е нарушен този ген, води до определена болест. Препоръчително условие е да се даде пълна информация за пациента. Тогава може да се избере панел от гени. За рак на гърдата например се изследват 200 гена, за очни болести също. Тогава става много по-бързо.

- Колко генетични болести са известни до момента?

- На нас са ни известни едва 7000 генетични болести. Но щом гените са 21 000, значи и болестите са толкова. Още не сме ги открили. Има някои от тях, които са много редки. Освен това човешкият геном носи 10 пъти повече ДНК от микроби. Във всички органи в системата има микроби. Те също носят ДНК и влияят. В едно голямо датско проучване се казва, че може би здравословното човешко състояние се влияе повече от микробната ДНК, отколкото от човешката.

- Колко деца се раждат в тежко състояние годишно?

- Очаква се редките болести в България да бъдат 7% от населението на година. Ако вземем 5% от 7 млн. души, колкото е населението ни, това са 300-350 000 човека с редки болести. Всеки от нас носи по 10-15 дефектни гена. Въпрос на шанс е с кого ще се срещнем да се възпроизвеждаме.

- За колко от тях съществува лечение?

- От генетичните болести само 1% имат лечение, което е безумно скъпо. За 14 от редките болести от този процент имаме някъде около 50 000, които се лекуват със скъпи лекарства. Цените са от 35 000 до 800 000 лв.

- Коя е най-често срещаната болест?

- Една от най-честите хромозомни болести е средиземноморската анемия, или така наречената таласемия. Това е тежка анемия. В България има 240 човека, на които на 15-20 дена им преливат кръв. Това е една от най-често срещаните болести дори в света. Тя е по Средиземноморието и по Екватора. У нас например при ромите почти я няма, при турците е много висока, защото са към Средиземно море, при българите е средно.

- Как може да се предотврати раждането на дете с тежки увреждания?

- Още в 11-ата седмица може да се направи изследване на плода и да се каже какво дете ще се роди. Оттам нататък родителите решават дали ще прекъснат бременността, или не. Т.е. превенцията е най-силният инструмент в момента. По този начин от 70 деца годишно, които очакваме да се родят с Даун, 45 ги хващаме преди това. Едно от новите неща у нас е, че вече се правят кръвни изследвания. Не е нужно да бъркаш в жената рисково и да взимаш амниоцентеза (взимане на околоплодна течност - б.а.).

- Какви други тестове се правят в България?

- На пазара има кръвни тестове за 128 болести. Въпросът е, че трябва да имаш голям поток от хора, за да не бъде цената прекалено висока. Ние чакаме да станат минимум девет проби. Ако не се съберат, могат да минат седмици. През това време жената е бременна, минава срокът за аборт. Т.е. тези изследвания трябва да бъдат централизирани. Затова сме обединили Варна, Пловдив, Плевен и Стара Загора - всички те работят по една технология и с един и също софтуер, които изчислява резултатите в София. Годишно правим 24 000 изследвания на жени, което е 1/3 от бременните. А другите къде са?! В България има 17 лаборатории и офиси, които изпращат проби в Китай и къде ли не.

- Искате да кажете, че данни за наши гени излизат в други държави?

- Разбира се! Има куп лаборатории, които не са държавни и изнасят в чужбина. Много хора се подвеждат и тръгват да изпращат проби извън страната. Другото е, че някоя фирма ти предлага безплатни изследвания. Ти искаш да те изследва за рак на гърдата, тя го прави, но освен това прави изследване на целия геном. Продават информацията на друга държава и тя вече знае какво се случва в България, какъв е пазарът тук, докато ние не знаем. Това е бизнес. Да, нека си обменяме данни, но те да са анонимни и само за определени неща. Затова ни трябват национална програма, национален регистър и ДНК банка.

- Какъв е генът на българина?

- Началото на цивилизацията е на Балканския полуостров. Нашата популация е смесена от древни народи, които по-късно са се нарекли тракийци, след това пристигат славяните, по-късно - българите. Българинът и навремето, и в момента е смес от множество различни групи хора. През 2004 г. наши проучвания откриха една рядка мутация в гена ни. Много по-късно англичаните откриха същата мутация при тях. Когато разровиха гробовете на римската армия, намериха хора, на чиито гробове пише, че произходът им е от Сердика, Марица. Интересното е, че най-високата им честота не е в България, а е в Албания. Но не се знае дали тази мутация не се е появила в България, след което да се е натрупала там.

- А каква е средната продължителност на живот в България?

- В момента е 72 години при мъжете и 74 при жените. По учебниците България се водеше сред страните с най-много дълголетници. Живели са в Странджа и Родопите. В момента не са им се променили гените. Синовете и дъщерите им обаче вече не живеят там, а в София. В града храната и въздухът са замърсени, те не живеят в планините. Т.е. не гените са виновни за понижаването на средната продължителност на живот, а социалният статус.

- А електромагнитните вълни от телефоните, телевизорите и компютрите оказват ли влияние върху живота и гените ни?

- На гените директно много трудно може да бъде повлияно, освен ако човек не се намира близо до електроцентрала, която е избухнала. За телефоните се говорят много неща. Те оказват друго влияние - на безсънието, на безпокойството и оттук на извънгенните пространства. Няма да ти докарат генетично заболяване, но ако имаш генетично предразположение, това е вече един фактор. Но не става дума да унищожим технологиите. Това става, ако не се отлепяш от тези устройства много часове.

Григор Димитров сърфира със 7-кратна световна шампионка в Малибу

Григор Димитров се отдаде на сърфинг на почивката си след достигането до полуфинал на US Open. Българският тенисист се похвали в Instagram, че е карал сърф със 7-кратната световна шампионка Стефани Гилмор. 31-годишната австралийка е дала уроци на Гришо, който признава, че е неин фен и сподели снимка от споделеното им време в Малибу

Гери Никол мята дупе в Дубай

Чак в Дубай развъртя задните си части Гери Никол. Певицата, която не спира да обикаля света, съвсем скоро беше на гръцкия остров Миконос, сега е в емирството, където освен на нощния живот се радва и на възможността да покаже на всички яката си

Роджър Федерер обмисля да спре с тениса след "Уимбълдън" през 2020-а

Носителят на 20 титли от Големия шлем Роджър Федерер може да сложи края на кариерата си след "Уимбълдън" през 2020. Швейцарецът вече е обсъдил темата със своя екип, но все още не е взел решение дали ще играе и след турнира на британска земя, предаде bTV. При последното си участие там Маестрото стигна до финала

Деси Цонева вярва на звездите

Със специално подготвена астрологическа прогноза, съставена от Алена, ще роди Деси Цонева. Дъщерята на журналиста Димитър Цонев се е доверила на Алена, която й съставила специален календар, от който става ясно кога ще е най-подходящият ден и час, в който да се роди второто дете на

Мнения

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Малката Бирма изловен с мечи капан в Дубай

Като с мечи капан е спипан търсеният беглец Георги Станоев - Малката Бирма от спецагенти в Дубай! Хитрите разследващи заложили клопка на издирвания от година плейбой, научи "България Днес". С публикации в родни медии ченгетата накарали Бирмата да се раздвижи, като му дали да разбере, че е засечен в арабска страна.

Цеца пусна волна гръд

Цеца си е Цеца! Цеца е секси, отново го доказа и показа в пловдивски клуб. След големия концерт на открито, за който "България Днес" първи писа, сръбската звезда направи участие и на затворено. Пред смаяната от хитове като "Пиле" и "Београд" публика Цеца се изфука с бляскаща рокля, разкриваща пищно деколте с всичките му прелести... "Волим те!

Бившият на Ивана с народна певица

Голямата любов на Ивана - Стоян Стоев от оркестър "Канарите", има нова жена до себе си. Канара заряза дългогодишната си половинка Малина Колева заради народната певица Ваня Вълкова. Двамата вече не крият връзката си. Стоян и новата му изгора се забелязали още след връщането й в редиците на "Канарите" тази пролет.

"Златната" Християна скъса с гаджето

Едно от "златните момичета" на България Християна Тодорова отново е сама. Чаровната бивша гимнастичка от ансамбъла се е разделила с гаджето си Мишо, научи "България Днес". Двамата не са заедно от пролетта. Основната причина за края на връзката им най-вероятно е разстоянието. Мишо е от Варна, но работи в Ню Йорк. Преди това е завършил "Харвард".

Детето чудо Крисия:
Нямам гадже, самотна съм

Детето чудо Крисия: Нямам гадже, самотна съм

Малката певица спи с кучето си Тоби  "Засега си нямам гадже". Това заяви детето чудо Крисия по повод спекулациите от последните месеци, че е в по-близки отношения с неин приятел от училище. 15-годишната певица отрече слуховете, че си има приятел, и замества празнотите, като спи в леглото с любимото си куче Тоби.

Роми пребиват баба и дядо заради чепка грозде

Роми нападнаха и пребиха в Елхово възрастен мъж и замеряха с камък жена му, която се опитала да му помогне. Това се ожали във фейсбук дъщерята на пострадалите Яна Иванова. От полицията в Ямбол потвърдиха пред "България Днес" за инцидента и уточниха, че в боя участие са взели и невръстни деца. Случката се разиграва в понеделник следобед.

Актриса от "Откраднат живот" наля дупе

С наедряло дупе се появи Ралица Паскалева в новия сезон на "Откраднат живот", забелязаха бдителни фенове на сериала. Красивата брюнетка видимо е понапълняла, нещо съвсем нормално сред раждане. Натрупаното тегло най-ясно се забелязва при дупето, което сериозно е пораснало. Д-р Стилянова, както е екранното име на Паскалева,

Елена Петрова тича по задачи

Напрегнати дни има Елена Петрова. Къдрокосата актриса е заета от сутрин до вечер, видя "България Днес". Звездата от "Стъклен дом" залага на официална рокля, но на краката си е нахлузила бели кецове. Елена показа завидни за жена умения с паркирането. Тъй като срещите й са на място, на което няма къде да остави колата си,

Щерка и внучка протестират за свободата на Митьо Очите

Със свой протест дъщерята и внучката на Димитър Желязков - Митьо Очите поискаха свобода за именития несебърски бос! Родата на крими героя се включи в митингите за и против назначението на следващия главен прокурор, видя "България Днес". Пред репортер на вестника щерката на Желязков Станислава сподели, че е решила да намине през протеста,

Гришо скара бившите си гаджета Серина и Никол

Бившите половинки на Григор Димитров - Серина Уилямс и Никол Шерцингер, се скараха заради него! Най-добрият ни тенисист стана причина за края на едно дългогодишно приятелство. Преди няколко месеца той се раздели с Никол. Явно краят на връзката им не е бил никак лек за двамата и те не поддържат никакъв контакт.

Най-коментирани

Роми пребиват баба и дядо заради чепка грозде

Детето чудо Крисия:
Нямам гадже, самотна съм

Детето чудо Крисия: Нямам гадже, самотна съм

Пейка на трамвайна спирка мъчи пътници

Новата пейка на спирката на трамвай номер 7 на бул.България и бул.Гешов предназначена за пътниците е толкова високо монтирана че краката на чакащите висят във

Щерка и внучка протестират за свободата на Митьо Очите

Жени Сървайвъра скочи на "Игри на волята"

Показа си рогата! Винаги усмихната Жени Джаферович, известна като Жени Сървайвъра заради участието си в едноименното риалити, скочи на новото предаване за оцеляване "Игри на волята": "Как отиваш в предаване с оцеляващ елемент, снимащо се на морето, и НЕ МОЖЕШ да плуваш?!", чуди се сексбомбата на участник, който не умее да плува.

Закопчаха Мариан Бачев

Сложиха му скоба, докато води детето си на градина, съветват го да даде подкуп Идея за рушвет за влизане в детска градина, подхвърлена от служители на Центъра за градска мобилност, вбеси актьора Мариан Бачев. "Да ми обясняват как да давам 200 или 500 лева на някой, ми дойде в повече. Да дадеш рушвет е толкова естествено според тях.

Илиев сбъркал

Треньорът на "Черно море" Илиан Илиев призна, че може би е сбъркал при определянето на стартовия състав за гостуването на "Левски" (0:3). "Първият гол беше абсурден, но това е част от футбола. Не се сърдя на момчетата, те се стараха много. Може би и аз сгреших, че направих толкова промени в състава, но това ми е работата - да взимам решения",

Малката Бирма изловен с мечи капан в Дубай

"Златната" Християна скъса с гаджето

Варвари продават жените си на събор

Продажба на добре хранени съпруги, тъщи и свекърви ще се разиграе на крепостта Хоталич край Севлиево. На специален Варварски събор всеки желаещ ще може да пусне за продан половинката си, споделиха организаторите на шантавата проява. Търгът за булки ще се проведе заедно с обучение за легионери и варварски конкурс за красота.

Роджър Федерер обмисля да спре с тениса след "Уимбълдън" през 2020-а

Жената на левскар е фитнес звезда

Фитнес звезда грее на "Герена"! Това е съпругата на защитника на "Левски" Нуно Рейш - Таня. Тя е сензация в родната Португалия, а вече има и български фенове. Футболната съпруга е серитифициран персонален фитнес инструктор. Тя работи към голям австралийски спортен консорциум, който разполага с треньори в целия свят.

"Левски" бележи най-много

Треньорът на "Левски" Петър Хубчев от години е определян като върл почитател на дефанзивния футбол. Фактите показват друго, откакто е начело на "сините". Футболистите му имат най-добрата голова разлика в Първа лига "+13". В деветте кръга досега те са отбелязали 20 попадения. Получили са 7. Единственият отбор, който се е разписвал повече пъти,

Бионсе представя филм за албума "The Lion King:The Gift"

Певицата Бионсе, която участва с гласа си при озвучаването на героинята Нала в тазгодишната анимация "Цар Лъв", подготвя документален телевизионен филм, който ще се излъчи тази вечер, пише сайтът Контактмюзик, цитиран от БТА.  Лентата е озаглавена "Making the Gift" и ще запознае феновете на Бионсе с работата по записването на албума й "The Lion

Национал със скъсани гащи в Ермитажа

Футболният национал Георги Костадинов показа доста лош вкус при посещението си в прочутия музей Ермитаж в Санкт Петербург. Играчът на руския "Арсенал" (Тула) се показа край някои от най-ценните произведения на изкуството в света с опърпани дънки, сиутшърт "Долче и Габана" и маратонки. За да бъде контрастът пълен,

Стаматова показа касичка

Сексапилната родна тенисистка Юлия Стаматова показа секси цепка на дупето. Тя отвори "касичката" на обяд, след като преди това направи преход в планината. Стаматова катери баирите по Витоша, преди да заснеме поредната си порция снимки. Тенисистката се слави като една най-красивите в спорта, но за съжаление успехите й на корта не са големи.

Мане прости на Салах

Садио Мане и Мо Салах отново са приятели! Двамата се скараха при победата на "Ливърпул" над "Бърнли" с 3:0 в миналия кръг на Висшата лига. Тогава Мане се разсърди на египтянина заради това, че не му подаде в няколко чисти ситуации. Сенегалецът крещеше и ръкомахаше по адрес на Мо при смяната си, но сега всичко е простено. "Салах?

Кобрата пръв в света

Кубрат Пулев оглави световната ранглиста на версия IBF в професионалния бокс. Различните боксови асоциации публикуваха ранглистите си за септември. Кобрата е лидер в подреждането. Българинът е задължителен претендент за световната титла в тази федерация. Зад него са Адам Ковнацки, Агит Кабайе, Антъни Джошуа, Тайсън Фюри, Сергей Кузмин,

Обамеянг скочи на своите

Голмайсторът на "Арсенал" Пиер-Емерик Обамеянг се нахвърли на част от своите съотборници за пропусната победа срещу "Уотфорд". "Топчиите" поведоха с 2:0 на "Викъридж Роуд" след две попадения на габонеца, но след почивката допуснаха изравняване. "Стършелите" дори можеха да стигнат и до пълен обрат. Обамеянг разкритикува защитата,

Расистки скандал с Лукаку!

Италианският анализатор Лучано Пасирани бе изгонен от телевизионен канал, след като направи расистки коментар към Ромелу Лукаку. Нападателят на "Интер" може да бъде удържан само с десет банана според журналиста. Коментаторът се появи като гост в "ТопКалчо24". "Не виждам друг играч в Серия "А" като Лукаку.