Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/7746897 www.bgdnes.bg

Дидо Григоров: В основата на успешната SEO оптимизация е качественото съдържание advertorial icon

- Дидо, как стана част от Serpact?

- Беше краят на 2016та година, когато за първи път се чухме с Никола (б.р. Никола Минков е основател и CEO на Serpact). Той ми възложи обучението на първия служител на Serpact. Винаги е много приятно и вълнуващо да помогнеш на млад човек да се развива и да се издига нагоре, както и да следиш развитието му след това.

Обучението беше успешно, след което започнахме да дискутираме работа по общи проекти и то от голям мащаб. Забелязах, че Никола разсъждава иновативно, креативно, модерно, различно, спрямо масовото мислене в SEO, има качествени знания и знае как да извлича нови, а точно там е разковничето на една успешна SEO стратегия. Той, респективно, е забелязал в мен знанията и опитът ми, който е вече 16 годишен, чрез статията и разговорите с мен, и така пътищата ни се обединиха около общи цели.

Преживяли сме много...и хубави моменти, и трудни моменти, и разочарования, и притеснения, и много стрес, но никога нищо до този момент не ни е сломявало към постигането на крайната цел - да бъдем там където сме решили да бъдем. И до ден днешен ние тримата разискваме и разрешаваме проблеми заедно, мислим стратегии заедно до късно, шегуваме се, защото хуморът е част от продуктивността и приятната работа.

- Какво е усещането да си част от Serpact?

- Много приятно, щастливо и отговорно преживяване! Обичам работата с клиентите! Зарежда ме и ме мотивира за още резултати. Щастлив съм и от факта какво изградихме от бранда “Serpact”. Медиите сами ни търсят за интервюта и статии около нас, а клиентите ни дават видео отзиви. Няма по-голяма награда за един специалист!

В работен процес сме колкото сериозни, толкова и позитивни и хумористични. Обичаме да се шегуваме със себе си, с някой от нас...това внася позитивизъм и повече динамика в работния процес. В Serpact никой на никого не е шеф!

Ние сме като семейство, разбираме се с поглед, с дума...знаем кога другият има нужда от помощ и каква и му я оказваме...Не допускаме грубо отношение, както между нас, така и с клиентите ни. Винаги сме педантични и детайлни, не правим половинчати неща!

- Какво за теб е SEO днес?

- Всеки, който познава добре професията и я разбира, ще каже, че до голяма степен това е като начин на живот и няма да сгреши. Обичам SEO оптимизацията от първите мигове, когато се сблъсках с нея, вече преди толкова години.

Харесвам еволюцията на Google и стремежът му да бъде максимално полезен на потребителя. Никак не ми е приятно, когато видя да оплюват компанията, но всеки има право на позиция. Идеално знам, обаче, че никак не е лесно да си на тяхно място и да поддържаш и развиваш нещо толкова огромно.

В Serpact силно вярваме, че качествената стратегия за съдържание е основният двигател на успешната SEO стратегия. Вече многократно виждаме как една добре изградена стратегия за съдържание, при условия на перфектна техническа оптимизация, вдига органичния трафик до неузнаваемост. Бъдещето на оптимизацията за търсачки е именно в това - фокусът върху conversational search. Machine Learning също все повече и повече заема място и ще окаже още по-сериозно влияние върху подходите за оптимизация.

- Защо съдържание, а не линкове?

- И двете трябва да вървят заедно, ръка за ръка. Да, знам, за този вечен спор между едното и другото, но опитът ни показва, че доброто съдържание привлича линкове, създава репутация, помага на уебсайта да изгради “доверие” пред търсачките.

Това често се случва дори неусетно, вижда се в репортите на проектите и ни радва изключително много, защото сме на една страница с Google, а именно - подали сме най-добрият възможен отговор спрямо заявка или група заявки. В този ред на мисли бих могъл да кажа - да, възможно е със съдържание да привлечете линкове, стига да знаете как да дадете стойност на потребителя.

- Как започнахте да се занимавате с SEO?

- Ох, връщате ме много назад :) Беше много различно време…тогава уеб тепърва прохождаше в онзи по-социален вид, някак хората започнаха да гледат малко по-сериозно на него и това беше 2003та година. Тогава започнах да поглеждам и аз натам, а иначе от 2001ва се занимавам с фронт-енд програмиране, което след това прерастна в интерес към архитектурата на търсачките и Python. В онези времена, сайтовете все още не бяха така “изпипани” визуално, както сега, не предлагаха и толкова много възможности и услуги.

Започнах от собствени блогове посветени на тема музика – новини, рингтонове, популярните тогава MIDI файлове и всичко свързано с музиката. Работех и по блогове и сайтове на приятели в различни ниши. Един ден приятел, който вече е успешен софтуерен инженер, ми каза – “Знаеш ли, че има начин да класираш сайт по ключови думи в Гугъл, така че да го търсят повече хора” и това сложи началото на това мое начинание.

Бързо се запознах със световните авторитети по онова време в SEO. Започнах да следя новинарските сайтове в тази сфера, блоговете, информацията споделена от Гугъл. Започнах да правя и собствени тестове, да си градя ноу-хау, което използвам, актуализирам и адаптирам до днес.

- Какви са най-големите ви успехи?

- Спечелихме награда на European Search Awards, бяхме лектори на Google Dance Zurich (тук все още сме единствени от България, Гугъл много трудно дават трибуната на някого, шансовете са почти минимални!), единствено ние сме сертифицирани от Stone Temple - това е най-добрата агенция за SEO в целия свят (Към момента Perficient Digital), на големия Eric Enge.

Щастлив съм, че първи успяхме да реализираме такъв мащабен и толкова информиращ проект, какъвто е SerpAsk. Чувството да разговаряш с такива специалисти 60 мин е уникално, но не може да се пропусне и стресът около подготовката на всеки уебинар. Искаш всичко да е перфектно, да се представиш добре, за да представиш бранда си, себе си, екипа си и дори страната си добре. Като допълнение на СерпАск, създадохме и SerpCast - негов еквивалент, но в аудио вариант, за всички, които нямат време да гледат видеа, но могат да слушат, докато пътуват или релаксират.

Изграждаме собствен софтуер за анализ на съдържание и симулативно класиране на резултати по подобие на това на Google. Към момента сме единствени и в това и тук бих искал да споделя, че който си мисли, че една търсачка се създава лесно греши много. Невероятно трудно е!

- Коя е най-голямата мотивация за Вас?

- Семейството и приятелите ми – без тях животът ми не би имал смисъл!

- Serpact и целия екип начело с Никола Минков - той е мое голямо вдъхновение! Екипната работа е най-важна в SEO, защото то е отборна игра! В разговори с Никола сме стигали до уникални идеи, за които признавам тук и сега публично, не бих се сетил сам!

- Признанието на клиента и видео отзивите ни! <3

- Обожавам SEO общността в чужбина! Няма по-приятелски настроена и отзивчива общност. Обожавам да помагам в световните групи за SEO. Правя го постоянно, но не за да си “хващам” клиенти, както повечето от колегите мислят, а защото такава е природата ми.

- Хора като Джон Мюлер, Мартин Сплит, Ерик Ендж и Бил Славски. Щастлив съм, защото на Брайтън през април 2018 срещнах Джон. Удоволствие е да говориш с него и да дискутираш информация, която през другото време няма как да научиш абсолютно от никъде! За информация на читателите – Джон Мюлер е Senior Webmaster Trends Analyst в Гугъл – човек чието мнение и анализи тежат изключително много при актуализацията и създаването на нови алгоритми за търсачката. Щастлив съм, че успяхме да разговаряме с него с часове на Google Dance Zurich, за съжаление сме под декларация за поверителност и ни е категорично забранено да споделяме всякаква информация от там.

- Machine Learning и Information Retrieval - не мога без тях, огромна страст са ми! Някак не ми минава деня, ако не прегледам някой курс за това, ако не се заиграя с някоя задача, ако не проверя някой модел как работи, кое точно участва при търсачките и защо и тн. Бекграундът на Python програмист си казва думата при мен. Понякога все още мисля някои неща в код, представям си как смятат моделите и кой с кой се съчетава и защо. В Serpact често тестваме алгоритми, някои дори написани и проектирани от нас самите.

- Как минава един ден на SEO специалиста?

- В четене и тестове, освен работата по проекти! Истинският SEO специалист не приема информацията по журналните сайтове за чиста монета! Той я проверява, тества и сверява със своето ноу-хау. Няма универсална рецепта за успех!

Дидо Григоров е Head of SEO на Серпакт.

Започва да се занимава с фронт-енд програмиране през 2001 година.

През 2006 година започва да работи по SEO оптимизацията на клиенти.

Лектор е на множество български и международни конференции.

Реклама
Реклама
Реклама