https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/8655752 www.bgdnes.bg

На екскурзия в Космоса

Открит е пътят за туризъм извън планетата ни

От Гагарин и Лайка до полета на "Дракон" преди дни

Първата стъпка към космическия туризъм е направена. Стъпка, която не е толкова голяма като на Нийл Армстронг на Луната, но човечеството навлиза в нов етап.
В събота "Дракон" се превърна в първата частна пилотирана капсула, която полетя в Космоса и се скачи с Международната космическа станция. Голямата цел си остава пътуване до Марс, а амбициите са това да се случи още този век.
В Космоса е така - много неща са за първи път. Всичко се променя на 16 септември 1953 г., когато е открита първата научноизследователска работа върху космическа тематика "Изследване по въпроса на създаване на първия изкуствен спътник на Земята". Задачата е възложена на полковник Михаил Тихонравов и той се справя успешно. Първият изкуствен спътник е "Спутник-1", изстрелян от СССР на 4 октомври 1957 г., с което започва т. нар. космическа надпревара между Съветския съюз и САЩ.
Първият спътник на американците е "Експлорър 1", изстрелян на 31 януари 1958 г. Но преди това кучето Лайка е първото животно, полетяло в орбита около Земята. То е изстреляно на борда на съветския изкуствен спътник "Спутник-2" на 3 ноември 1957 г. Четириногото е намерено скитащо по улиците на Москва. То е 3-годишно женско куче, от смесена порода самоед-териер и тежи почти 6 кг.

Лайка умира между 5 и 7 часа след изстрелването от стрес и прегряване, вероятно причинени след неуспешното отделяне на излишния товар от животоподдържащия модул. Истинската причина и време на смъртта й не са оповестени чак до 2002 г., а вместо това се твърди, че Лайка загива в резултат на привършване на кислорода или (както СССР настоява) че тя е подложена на евтаназия, преди да привърши кислородът. Въпреки че Лайка не оцелява, експериментът доказва, че жив пътник може да бъде изстрелян в орбита около Земята и да издържи на безтегловността. Това проправя пътя за полет на човек и осигурява на учените първите данни за това как живите организми понасят полет в Космоса.
Както и малките деца знаят, първият човек в Космоса е Юрий Гагарин. Полетът се провежда на 12 април 1961 година с космическия кораб "Восток 1", който извършва пълна обиколка около Земята за 108 минути. Първите му думи в открития Космос са "Поехали!" ("Да вървим!"). След полета Гагарин става най-известният човек на планетата и в продължение на години обикаля целия свят. Посещава и два пъти България, като втория път е със съпругата си Валя.

На 18 март 1965 г. се случва първото излизане на човек в открития Космос - продължителност 12 минути и 9 секунди. По време на излизането надулият се космически скафандър е пречел за безпрепятственото завръщане на космонавта в космическия кораб. Леонов успява да влезе в шлюза едва след изпускане на излишното налягане.
Четири години по-късно е постигнат един от най-големите успехи на човечеството - Нийл Армстронг е първият човек, стъпил на Луната. Космическият кораб "Аполо 11" излита на 16 юли 1969 г. Четири денонощия по-късно е достигната окололунна орбита. На 21 юли 1969 г. с думите "Една малка крачка за човека - един голям скок за човечеството..." Армстронг оставя първите човешки следи по повърхността на Луната. Астронавтът престоява на нейната повърхност общо 2 часа и 31 минути.

Друга бележита дата е 3 март 1972. Тогава излита първият апарат, напуснал впоследствие пределите на Слънчевата система ("Пионер-10", САЩ). А на 12 април 1981 г. е изведен в орбита първият кораб за многократно използване ("Колумбия", САЩ).

Постиженията

1959 г. - Първи снимки на обратната страна на Луната
1960 г. - Първите живи същества, които излизат в орбита и се връщат живи на Земята - кучетата Белка и Стрелка
1961 г. - Първи човешки апарат, изпратен до друга планета - Венера
1963 г. - Първата жена в Космоса Валентина Терешкова
1987 г. - Първи екипаж, прекарал над една година в Космоса - Владимир Титов и Муса Маранов на борда на "Союз TM-4"

България полетя 6-а

България е шестата държава в света, която е изпратила човек в Космоса. Това се случва на 10 април 1979 г., когато Георги Иванов лети на борда на "Союз 33". Преди нас са само СССР, САЩ, Чехословакия, Полша и ГДР (Източна Германия).

Вторият и последен български космонавт е Александър Александров - той лети на борда на "Союз TM-5" на 7 юни 1988 г.