Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/8886255 www.bgdnes.bg

Фалшификатори замесват България в бейрутския взрив

Бомбата в Сарафово също от амониев нитрат

Б Бургас е седалището на фирмата, собстваник на кораба, разтоварил избухналата селитра в столицата на Ливан

Фирмата, собственик на кораба, който е доставил амониевата селитра, която се взриви в Бейрут, е регистрирана у нас. Това е "Интерфлийт Шипмениджмънт", със седалище в Бургас, показват справки в морските регистри.
Амониевият нитрат пристига в ливанската столица на борда на кораба "Росус" (Rhosus). Това става през ноември 2013 година. Курсът му е от черноморското пристанище Батуми, а крайна дестинация - Мозамбик. Нает е от руския бизнесмен Игор Гречушкин, живеещ в Кипър. По все още неясни причини оттогава плавателният съд е задържан в Бейрут, а товарът му 2750 тона селитра е пренесен в склад №12 на местното пристанище.

Реклама


Тъй като корабите често сменят имена, собственици и флагове, "биографията" им може да бъде проследена под идентификационния номер към Международната морска организация. В случая с "Росус" това е 8630344. През 1986 година танкер тръгва из морета и океани от японски док, под името "Дайфуку Мару" №8. 86-метровият кораб сменя няколко пъти собственици и знамената, под които плава, докато е кръстен "Росус" и над него се развява грузински флаг. През 2012 година знамето е сменено с молдовско, а портът му на домуване вече е Гюргюлещи, което е дунавско пристанище. В различни справочни сайтове за морски съдове се посочва и името на корабособственика и оператора. В myship.com, maritime-connector.com, balticshipping.com и други е отбелязано, че това е Interfleet Shipmanagement Burgas, Bulgaria.
От разследващия сайт "Биволъ" направиха кратък коментар по данните от myship.com:
"Бива ли без българска следа в Бейрут? Не бива! Българската фирма "Интерфлийт Шипмениджмънт" сега е ликвидирана, но е листната като собственик на изоставения кораб "Росус", който докарал амониевата селитра, взривила Бейрут."


Проверка на "България Днес" показа, че фирмата "Интерфлийт Шипмениджмънт" е ликвидирана през 2017-а, като процедура по прекратяване дейността й започва предната година. Редакцията на "България Днес" прави опит да се свърже за коментар с тогавашния собственик Николай Христов и със сина му Чавдар, който също се занимава със спедиция и морски товари, но без успех. Николай Христов е изпратил имейл до специализирания сайт maritime.bg. В него се посочва, че "Интерфлийт Шипмениджмент" ЕООД - Бургас, България, никога не е встъпвала в договорни отношение с господата корабособственици Brianwood Corp по отношение на менажиране и опериране на въпросния кораб.

Според мен в този случай става дума за фалшифициране на документи, което вероятно е и причина корабът да бъде арестуван в Бейрут.
Не е ясно откъде идва името на споменатата компания, но подобно название изскочи от изявление на председателя на Далечноизточната регионална организация на Руския профсъюз на моряците. Николай Суханов посочи, че собственик на "Росус" е Briar Wood Corporation, като отбеляза, че тя е българска. В родния търговски регистър не фигурират компании с подобни на двете фирми наименования.

От Министерство на външните работи коментираха пред вестника, че към настоящия момент няма постъпили официални запитвания от страна на Ливан или от трети държави във връзка с взрива, респективно свързани с българските фирми, чиито имена са замесени в случая.
Родната следа около "Росус" съвсем не приключва с компанията корабособственик, регистрирана в Бургас. Екип на американския "Вашингтон пост" споменава България и в свое разследване около взрива. Направена е връзка с шиитската военизирана организация "Хизбула", като изрично се посочва, че в момента няма категорични доказателства в тази насока. Разглежда се дългогодишният интерес на групировката към амониевия нитрат и за позициите на нейните членове на пристанището на Бейрут. Посочва се, че именно това взривно вещество е избрано за терористични заговори, приписвани на "Хизбула" във Великобритания, Кипър, Германия и България.
Именно селитра бе основната съставка на бомбата, която избухна на бургаското летище Сарафово, година преди "Росус" да приключи последния си курс в пристанището на Бейрут. Амониевият нитрат е бил 79% от общото й тегло от 2,2 килограма, а останалото тротил. Разследващите установиха, че адската смес била изсипана в тенджера, която пренасял френският гражданин от ливански произход Мохамед Хасан ел Хюсейни. За предполагаем извършител на терористичния акт се счита именно "Хизбула".


Архивни справки показват и, че "Росус" многократно е пускал котва в черноморските ни портове. Например през октомври 2010 година отплава по посока Ларнака от пристанище Варна-Изток, натоварен с 2800 тона царевица. Месец по-късно отново е във Варна, като попада в обектива на различни фотографи.


Задържан заради дълг

Името на бургаската компания "Интерфлийт Шипмениджмънт" изскочи и през 2012 година, когато заради дългове в Хонконг бе задържан нейният кораб "Сахалин".

На борда му бедстваха руски моряци, а за ситуацията алармира профсъзюният лидер Николай Суханов, който сега посочва, че собственик на "Росус" е българска фирма.
Тогава стана ясно, че съд в Хонконг е взел решение за продажба на "Сахалин", тъй като българският собственик не се свързва с тях, не отговаря на повикванията, на писмата и телефонните позвънявания. Плавателният съд плаваше под знамето на Белиз. Той е построен през 1985 година във Варна.

Реклама
Реклама
Реклама