Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10110010 www.bgdnes.bg

Главният пилот Васил Димитров: Мерките срещу вируса имат смисъл, щом пазят живота ни

Кризата е безпрецедентна за целия свят и засяга изключително тежко авиацията 

Визитка: Васил Димитров е на 28 години и е главен пилот в една от водещите авиокомпании в страната. Само на 16 г. той изкарва лиценз за любител пилот. Завършва образованието си за летец в Австрия. Когато е на 19 години, печели място в немска авиокомпания, като преборва 500 кандидати. Четири години работи в Германия и след това се връща в България, където продължава да се развива.

Реклама

- Един от най-младите главни пилоти в България сте, нали?

- Предполагам, че е така, но това е пост, а постовете се заемат временно от хора, които могат да бъдат полезни с нещо конкретно, и по никакъв начин не означава, че са най-добрите във всичко. Хората имат потенциал, интереси и умения в различни сфери и работата на добрия мениджър е да ги открие и използва оптимално. Това с младостта, за съжаление, търпи промени и "ранглистата" на най-младите е доста динамична (смее се).

- Коя е най-далечната дестинация, до която сте летели?

- Не съм летял дълги полети, защото самолетът, на който летя (Airbus A320), не позволява много дълги полети. Мисля, че най-дългият, който съм правил наведнъж, беше от Ентебе, който е град на езерото Виктория в Уганда, до София. Беше малко над 7 часа и това е максимумът на този самолет. А иначе сме летели от Тайланд, Зимбабве, Китай и други далечни места, но до там сме стигали с междинни кацания за зареждане.

- Коя е най-страшната ситуация в която сте попадали при полет?

- Е, чак страшна досега май не е имало, но понякога се случва да има ситуации, които изискват повече от нас. В ежедневието те най-често са свързани с метеорологичната обстановка и някои незначителни технически откази, които понякога значително увеличават работата ни.

В повечето случаи предвиждането на тези ситуации и вероятните последици помага значително за тяхното разрешаване.

- Като човек от бранша как бихте коментирали това, че последните години се говори, че българските военни пилоти не летят достатъчно.

- За съжаление, нямам наблюдения върху военната авиация и не мога да коментирам каква е ситуацията там. В гражданската авиация няма такъв проблем. Българските пилоти, пътническият сектор летят нормално и за тях важат същите правила, както за всички други пилоти от Европейския съюз.

Реклама

- Да поговорим малко и за ковид кризата. Как ще коментирате като главен пилот ситуацията и как тя се отразява на полетите и на персонала на борда?

- Всички отговорни постове в една авиокомпания (и не само) са позиции, които заемат дадени хора, които имат афинитет, образование или някакви умения в дадена област, които биха послужили на авиокомпанията. В този ред на мисли моите наблюдения, предполагам, кореспондират с вижданията на голяма част от колегите ми.

Кризата е безпрецедентна за целия свят, но поради нейното естество засяга изключително тежко авиацията. Противоепидемичните мерки, които бяха необходими за овладяването на пандемията, директно ограничиха и на моменти спряха работата на авиокомпаниите. Това, разбира се, доведе до рязко свиване на тяхната дейност, освобождаване на персонал, а някои авиокомпании дори прекратиха дейността си. Виждахме свиване на дейността на дадени превозвачи с над 50% спрямо обема им на работа преди кризата, а някои летища отчитаха месеци със само 10% от самолетодвиженията спрямо стойностите от 2019 г.

Това се отрази много тежко на специалистите в бранша, много хора загубиха работата си и вместо да оптимизира дейността, в доста случаи в индустрията се откроиха някои негативни тенденции и с това не конкретизирам България.

- Какво смятате за това, че някои от водещите авиокомпании обмислят да превозват само ваксинирани пътници със зелени паспорти?

- Не съм специалист по епидемиология, нито юрист, предполагам, че балансът между ограничаването на свободата на хората и контролирането на пандемията е много деликатен процес. Хората са различни и е нормално нещо толкова сериозно да ги раздели, аз смятам, че ако това ще ни помогне да се отървем от вируса и запази живота на хората, то вероятно мерките имат смисъл.

- Какво ще кажете на децата, които мечтаят да станат пилоти?

- Бих им препоръчал да го обмислят добре, защото оттам нататък животът им ще е свързан с тази професия и начина на живот, който тя предполага. Съдейки по себе си, мисля, че човек разбира кога това е нещото, което иска да работи, и не изпитва съмнения в това. От опит мога да ги посъветвам да очакват, че като всяко друго нещо, и тази професия ще ги сблъска с някои неприятни моменти, но те не бива да ги спират, защото това е нормално.

Реклама
Реклама
Реклама