Шофьорската книжка започва като сгънат картон

Идва краят на синия талон
Регистрационните номера преживяват няколко промени
"Отпадане на синия талон като такъв, от него няма нужда. Той е абсолютно излишен и трябва да отпадне в максимално кратък срок."
Това обяви министърът на електронното управление Божидар Божанов и обеща голяма част от бумащината и безсмислените административни тежести да отпаднат през следващите месеци.
Талонът се получава, когато ни издадат свидетелството за управление на МПС. На него са записани трите имена, ЕГН, номерата на талона и на книжката, първоначалния брой точки и мястото, където се водим на отчет. Този талон се нарича контролен, но е популярен като син талон. Служи за потвърждаване на валидността на книжката и съдържа определен брой точки. Тяхната функция е отчитане на извършените нарушения, като при всяко се отнемат точки. Началният брой точки е 39 и не се променя дори да ни издадат и свидетелство за управление на МПС от друга категория.
Той върви в комплект със свидетелството за управление на моторно превозно средство (СУМПС), което масово наричаме шофьорска книжка.
И това не е случайно, защото познатият в момента документ, който ни разрешава да седнем зад волана, е изглеждал различно преди десетилетия. В миналото той е наподобявал книжка - изработен от сгънат картон, заедно с вложени допълнителни удостоверения. Преди близо век свидетелствата за право на управление са се издавали от Главна дирекция на железниците и пристанищата, а данните на водача са се вписвали на ръка с писалка.
В момента свидетелството представлява ламинирана пластмасова карта, подобна на личната карта. Поради това за кратко е наричан неофициално шофьорска карта, но това наименование не е така популярно.
От 1999 година в България шофьорската карта освен за нуждите на регистрацията и контрола върху автомобилния транспорт широко се използва и като документ за установяване на самоличността на българския гражданин в страната и чужбина, подобно на български паспорт и лична карта, при най-различни правни и други въпроси. Въпреки това обаче тя не замества напълно останалите документи за самоличност на територията на Република България, които удостоверяват и други данни за лицето. Така например при влизане/напускане на страната се очаква лицето да представи паспорт или приравнен вид документ за самоличност за пътуване зад граница.
Шофьорската книжка има валидност от 10 години, ако сте шофьор любител, и 5 години, ако сте професионален шофьор - категории за камион, автобус и др. Може да имате само едно свидетелство за управление на МПС от страна от ЕС. Когато се премествате в друга страна от ЕС, обикновено не трябва да подменяте шофьорската си книжка с местна. Можете обаче доброволно да я подмените с еквивалентно свидетелство за правоуправление от вашата нова страна на пребиваване.
Интересни трансформации през годините преживяват и регистрационните номера на автомобилите у нас.
До 1969 г. табелите са съставени от регионален буквен код (напр. "Сф" за София) и пореден номер. След това се издават черни табели с бели букви за частните автомобили и бели табели с черни букви за държавните автомобили. В началото на 80-те години е въведен втори регионален код за София - "А", поради изчерпване на възможните серии и номера в областта "С". От януари 1986 г. се издават нови регистрационни табели. Въвеждат се нов шрифт и нови цветове: черни букви на жълт фон за частни автомобили, черни букви на бял фон за държавни автомобили.
От 1992 г. за буквен код и серия се използват само букви от кирилицата, които са графично близки до букви от латинската азбука - А, В, Е, К, М, Н, О, Р, С, Т, У, Х, независимо че се произнасят по различен начин. Системата е в съответствие с Виенската конвенция за движение по пътищата от 1968 г., според която регистрационните номера трябва да бъдат изписани с главни латински букви и арабски цифри, и едновременно с българската конституция, според която официален език в страната е българският. Отпада разделението между частни и държавни автомобили и всички издавани табели са бели с черни букви.
Седем години по-късно е въведен нов стандарт при регистрационните номера: променен е шрифтът и е добавена общоевропейската синя лента с графично изображение на българския идентифициращ код BG и националното знаме на България. От 2007 г. България е член на Европейския съюз и от следващата година в синята лента на регистрационния номер българското знаме е заменено с европейското.