Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/10520558 www.bgdnes.bg

Шофьорската книжка започва като сгънат картон

Идва краят на синия талон 

Регистрационните номера преживяват няколко промени 

"Отпадане на синия талон като такъв, от него няма нужда. Той е абсолютно излишен и трябва да отпадне в максимално кратък срок."

Това обяви министърът на електронното управление Божидар Божанов и обеща голяма част от бумащината и безсмислените административни тежести да отпаднат през следващите месеци.

Реклама

Талонът се получава, когато ни издадат свидетелството за управление на МПС. На него са записани трите имена, ЕГН, номерата на талона и на книжката, първоначалния брой точки и мястото, където се водим на отчет. Този талон се нарича контролен, но е популярен като син талон. Служи за потвърждаване на валидността на книжката и съдържа определен брой точки. Тяхната функция е отчитане на извършените нарушения, като при всяко се отнемат точки. Началният брой точки е 39 и не се променя дори да ни издадат и свидетелство за управление на МПС от друга категория.

Той върви в комплект със свидетелството за управление на моторно превозно средство (СУМПС), което масово наричаме шофьорска книжка.

И това не е случайно, защото познатият в момента документ, който ни разрешава да седнем зад волана, е изглеждал различно преди десетилетия. В миналото той е наподобявал книжка - изработен от сгънат картон, заедно с вложени допълнителни удостоверения. Преди близо век свидетелствата за право на управление са се издавали от Главна дирекция на железниците и пристанищата, а данните на водача са се вписвали на ръка с писалка.

В момента свидетелството представлява ламинирана пластмасова карта, подобна на личната карта. Поради това за кратко е наричан неофициално шофьорска карта, но това наименование не е така популярно.

От 1999 година в България шофьорската карта освен за нуждите на регистрацията и контрола върху автомобилния транспорт широко се използва и като документ за установяване на самоличността на българския гражданин в страната и чужбина, подобно на български паспорт и лична карта, при най-различни правни и други въпроси. Въпреки това обаче тя не замества напълно останалите документи за самоличност на територията на Република България, които удостоверяват и други данни за лицето. Така например при влизане/напускане на страната се очаква лицето да представи паспорт или приравнен вид документ за самоличност за пътуване зад граница.

Реклама

Шофьорската книжка има валидност от 10 години, ако сте шофьор любител, и 5 години, ако сте професионален шофьор - категории за камион, автобус и др. Може да имате само едно свидетелство за управление на МПС от страна от ЕС. Когато се премествате в друга страна от ЕС, обикновено не трябва да подменяте шофьорската си книжка с местна. Можете обаче доброволно да я подмените с еквивалентно свидетелство за правоуправление от вашата нова страна на пребиваване.

Интересни трансформации през годините преживяват и регистрационните номера на автомобилите у нас.

До 1969 г. табелите са съставени от регионален буквен код (напр. "Сф" за София) и пореден номер. След това се издават черни табели с бели букви за частните автомобили и бели табели с черни букви за държавните автомобили. В началото на 80-те години е въведен втори регионален код за София - "А", поради изчерпване на възможните серии и номера в областта "С". От януари 1986 г. се издават нови регистрационни табели. Въвеждат се нов шрифт и нови цветове: черни букви на жълт фон за частни автомобили, черни букви на бял фон за държавни автомобили.

От 1992 г. за буквен код и серия се използват само букви от кирилицата, които са графично близки до букви от латинската азбука - А, В, Е, К, М, Н, О, Р, С, Т, У, Х, независимо че се произнасят по различен начин. Системата е в съответствие с Виенската конвенция за движение по пътищата от 1968 г., според която регистрационните номера трябва да бъдат изписани с главни латински букви и арабски цифри, и едновременно с българската конституция, според която официален език в страната е българският. Отпада разделението между частни и държавни автомобили и всички издавани табели са бели с черни букви.

Седем години по-късно е въведен нов стандарт при регистрационните номера: променен е шрифтът и е добавена общоевропейската синя лента с графично изображение на българския идентифициращ код BG и националното знаме на България. От 2007 г. България е член на Европейския съюз и от следващата година в синята лента на регистрационния номер българското знаме е заменено с европейското.

Реклама
Реклама
Реклама