Досегашният шеф Мариус Донкин за конкурса за директор: Това беше гавра с Народния театър!

Искам оставката на министъра заради лъжите му
Кой е той
Роден е във Варна на 13 февруари 1950 г. През 1971 г. завършва ВИТИЗ "Кр. Сарафов" със специалност "Актьорско майсторство за драматичен театър" в класа на професор Боян Дановски. Започва да играе в трупите на Драматичния театър в Пловдив и Театър "София". След 1979 г. се мести в Народния театър "Иван Вазов". Има куп значими роли в театъра и киното. От лятото на 2016 г. е директор на Народния театър.
- Г-н Донкин, получихте протоколите с подписа на министър Атанасов и вече не сте директор на първата ни трупа. Вашият коментар?
- Събитията, които се случиха след работно време в понеделник, ме накараха да говоря пред обществеността. Получих съобщение за разписаните от министъра, т.е. узаконените протоколи от конкурса, който се състоя на 28 март. Ситуацията е следната - на 29 март министър Атанасов излезе и каза, че има много сериозни съмнения за правдивостта на този конкурс, тъй като има сериозен конфликт на интереси в две посоки - хора в нетрезво състояние, напускащи конкурса, което значи нередовни протоколи и оценъчни карти, има и изнасяне на карти извън мястото на конкурса. Това той считаше за сериозен пропуск, на базата на който не можел да подпише протоколите за новите директори. Аз лично изпратих своите възражения за този конкурс.
- Какво промени решението му, че подписването вече да е факт?
- До подписването на тези протоколи от страна на министъра се стига, след като той е заявил пред Комисията за култура и медии, че тези пропуски и нарушения в процедурата на конкурса не са толкова страшни и големи. Аз това не го разбирам. В правото няма формулировка кой конфликт на интереси е по-тежък и по-голям и кой по-малък. Там или има конфликт, или няма. Ти или ги отчиташ, или не. Като не ги отчиташ, правиш самият ти престъпление. Категорично не приемам тази подигравка, гавра от начина на провеждането на този конкурс и гавра и подигравка с националния културен институт Народен театър "Иван Вазов". Това е недопустимо. В този смисъл аз искам оставката на този министър. Бях склонен да приема младостта му, незнанието, но не мога да си обясня постът на министър на културата да се заема от човек без опит, без да познава кухнята и да реализира тази промяна, с която е дошъл на власт. За мен това не е промяна, а подмяна.
- Вие ще оспорите ли конкурса?
- Оспорих този лъжовен конкурс. Това е цинизъм, в какъвто не съм участвал досега в живота си. Има записи, прегледайте ги. Не мога да си обясня защо, след като повече от месец председателят на Комисията по култура и медии г-н Тошко Йорданов и заместникът му Ива Митева отиват при министъра на културата Атанасов и му казват: "Не правете конкурси, не само за националните културни институти, а и за другите културни институти, докато не променим правилата заедно в коалицията. Да ги дадем на обществена дискусия преди това, нали сме тръгнали да правим промяна". Е, каква е ползата от този разговор? Никаква. Нищо от това не е променено. И моето обжалване в момента е безсмислено. Един юрист нямаше, който да ми каже: "Можеш да оспорваш". Тук слагам скоби - аз намерих справедливостта за мен в една акция, наричайки ме "агент на Държавна сигурност". Заведох дело. То излезе с решение преди повече от година. Тази агенция за разкриване на принадлежност го обжалва и влезе във ВАС. Преди месец и половина и от там излезе решение - не съм бил агент, осъдих агенцията да ми плати всички разходи. Значи има възможност, има справедливост в българския съд. В случая обаче наредба 4 се отнася изключително само за институцията Министерство на културата. Пред кого да жаля? Пред този, който потъпква принципите ли? Няма смисъл. Въпреки това направих го. Резултатът - ето тези подписани протоколи от понеделник. И пак казвам - не говоря в частен смисъл за себе си, а заради промяната. Нали уж променяте нещо, а всъщност нищо.
- Казвате, че има лъжи, които изрича министъра, дайте пример?
- Ето един пример. Министърът каза: "Даваме пари на Народния театър" по норвежката програма. Г-н министър, националният театър на държавата работи четири години и половина в тези проекти, и то ги е спечелил отдавна, не си присвоявайте правото, че вие сте ги дали. Има и други неща, които не са истина, но сега няма да се занимавам с това.
- С какво вашата концепция се различаваше от тази на останалите конкуренти?
- Първо, аз нямах възможността да обясня какво искам да правя в бъдеще. Когато стигнах момента да говоря за това, бях прекъснат от председателя на комисията, който ми каза: "Няма нужда да говорите повече, написали сте го, който иска, ще го прочете, ще го направи, дали сте и допълнителни обяснения, които са изискуеми". Аз казах: "Извинете, само че един човек, кандидатствайки, основното е да каже какво ще прави, за да прецените вие това добре ли е, или не". И в плановете ни е в понеделник театърът да замине за Япония. Такова нещо не се е случвало, ще участваме на световен театрален фестивал със спектакъла "Калигула". Есента трябваше да дойде Александринският театър, след това трябва да заминем за Будапеща за фестивал, лятото догодина ни предстоеше гостуване в Саудитска Арабия с "Бурята". Имаме покана от Шекспиров фестивал, в Осло също ни канят, трябва да дойде Шмид да прави постановка и т.н. И всички тези режисьори са поканени за 120-ата годишнина на театъра през 2024 г. На 1 юни трябва да дойде и да направи репетиции Лоренци, а за 2025 г. имахме разговори и се появи възможността да прави постановка у нас и Джон Малкович с участието на холивудски артисти. За съжаление, това няма как да се случи сега.
- Познавате ли г-н Василев?
- Да, познавам го, но не съм работил с него. Колкото до това, което каза той за заплатите на актьорите, и аз съм го правил дълги години - държавата не е длъжна да осигурява високите заплати на актьорите. Разбира се, това няма как да стане и без нейно участие. Пет години се боря за високи заплати, ето, папката с тези писма е 10 см дебела и никой не си е позволил да говори радикално по тези въпроси. Министър-председателите ме изпращаха към министъра на културата, той към председателя на парламентарната комисия по култура и медии и т.н. За тази тема отново говорих и на конкурса, защото ми беше зададен въпрос от една от работодателските организации. Тези хора от КНСБ и "Подкрепа" според мен не знаеха какво се случва на самия конкурс.
- Кой избира състава на журито?
- Министър Атанасов. Никого не искам да обидя, но тази комисия, това жури е най-малко жури, което може да определя директора на националния театър на държавата.
- Резултатите от вашето управление говорят сами за себе си. Кажете ги.
- До 2019 г. театърът се развиваше постъпателно, като достигнахме най-високите си постижения в тази година преди коронавируса. Стигнахме до цифри, непостижими в цялата история на Народния театър дотогава, това не е хвалба, а отчет. Изиграли сме за един сезон над 650 представления заедно с пътуванията, а тази година пътуванията ни са 35. Зрителите ни са над 135 000. Такива постижения няма, бюджетът, който достигнахме от продажба на билети без субсидия на държавата, е над 2,3 млн. лева. За тази година Народният театър взе наградата за най-добър театрален мениджмънт. В тези пет години, в които бях директор, театърът има над 70 номинации за награди и над 30 награди, които е получил. Имаме пътувания и по света. От три сцени, които имахме досега, вече са пет. Готвим шеста.
- А вие ще продължите ли да участвате в щатната трупа на театъра, след като не сте директор вече?
- Не знам. Не ми е важен този въпрос в момента. В тези пет години не съм си разрешил веднъж да играя в някаква пиеса. Един директор не му се дава правото себе си да рекламира. Дали ще продължа, не знам.