Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/12289281 www.bgdnes.bg

Най-много автобуси катастрофират на "Тракия"

Мостът край Бяла арена на два тежки инцидента 

Стотици гинат заради некачествени пътища и рейсове 

Стотици са жертвите на катастрофи с автобуси у нас. Черната статистика тревожно се увеличава в последните две десетилетия, като впечатлява фактът, че най-много са трагедиите на магистрала "Тракия".

Последните два случая са ужасяващият инцидент на магистрала "Струма" в края на миналата година, когато смъртта си в македонски рейс намериха 46 души, и катастрофата в неделя вечерта на "Тракия" с 38 сръбски деца, в която, за щастие, няма жертви.

Реклама

Черната поредица през новия век започва и с най-страшната трагедия. На 4 април 2004 г. в сръбската река Лим загинаха 12 деца от Свищов. Инцидентът стана на остър завой край сръбското село Гостун. Автобусът, в който пътували 34 ученици и 16 възрастни, внезапно излита от пътя. Шофьорът Илия Измирлиев не успява да овладее тежката машина и тя полита в 15-метрова пропаст. Возилото пада в коритото на река Лим. Автобусът потъва за броени минути в придошлата река. Умират 12 деца и България е почернена.

Водачът получава 4 г. зад решетките при лек режим за причиняване смърт по непредпазливост. Той излиза от затвора през 2010 г., но седем години по-късно умира зад волана. Докато шофира на пътя Смолян – Пампорово, му прилошава, издъхва на място и се забива в крайпътна мантинела.

Една от най-смъртоносните катастрофи с автобус досега е на пътя Русе - Велико Търново, край моста при град Бяла. На 7 април 1993 г. там загиват 29 души, основно румънци и украинци. Те пътуват от Букурещ за Истанбул с автобус на турската фирма "Али Баба". Рейсът, в който има 46 души е застигнат от тежкотоварен автомобил "Шкода-Европа". В момент на изпреварване срещу камиона идва друг автобус - "Чавдар". Камионът притиска с ремаркето си турския автобус, който полита през перилата на моста в реката от около 20 метра и пада във водата на тавана си. Причинилият катастрофата шофьор Петър Комитов получава присъда от 6 години затвор и 3 години лишаване от право на управление.

На същото място смъртта си намират и други 18 души. На 8 декември 2006 г. автобус полита от моста над река Янтра, след като е блъснат от товарен камион. Препълненият автобус пада на покрива си.

Разследващите установяват, че неизправност в камиона и лошо шофиране са довели до катастрофата. Шофьорът на камиона - Синан Алиев, получава присъда от 10 години лишаване от свобода и 12 години забрана да шофира, но е пуснат предсрочно от затвора.

Отново 18 души гинат при катастрофа с автобус край Ямбол навръх Спасовден. Трагичният инцидент става на 28 май 2009 г. в местността Бакаджик, където стотици хора прииждат за голям събор на тракийските дружества. В неизправния автобус "Чавдар-Сетра" пътуват 19 души от Дома за стари хора в Ямбол. Докато шофьорът обръща по наклонен баир, спирачките отказват. Оказва се, че вместо важни части в автобуса убиец са поставени гвоздеи, тел и монета от 5 стотинки, установява по-късно експертизата. Въпреки това рейсът е преминал успешно преглед в пункт в Елхово.

Реклама

За смъртта на хората са обвинени собственикът на автобуса Слав Славов и шофьорът Господин Господинов. Те получават по 10 г. затвор, като шофьорът умира в килията, преди да излежи присъдата си.

Цели 20 са жертвите на инцидента край Своге от 25 август 2018 г., когато рейс излезе от пътя и падна в дере. Според разследването катастрофата се дължи на ремонта на пътя и лошото качество на асфалта в участъка. Затова пред Темида освен шофьора на автобуса Григор Григоров са изправени още петима души, сред които и двама бивши шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Погнати са ръководителят на проекта по ремонта и реконструкцията на пътя, шефът на асфалтовата база, доставила некачествения асфалт, техническият ръководител по време на ремонта, строителният инженер на обекта и директор на дирекция в АПИ, която е трябвало да контролира качеството на работа.

Сред веществените доказателства по делото са и отрязъци от настилката на пътя на мястото на катастрофата, които са изследвани, за да се докаже, че състоянието на трасето е сред причините за произшествието. Оказа се, че асфалтът е бил с повишено количество на варовици, които значително са намалявали сцеплението с гумите на автомобилите и са правили износващия слой на асфалта значително по-хлъзгав, особено при валеж.

В процеса са конституирани над 100 души като пострадали - това са ранените при катастрофата и близки на загиналите. Почернените роднини се оплакаха, че застрахователят им е изплатил едва по 10 лв. обезщетение. Проверка показала, че рейсът не е минал технически преглед, движил се е без "Гражданска отговорност" и застраховка при злополука.

Близо 4 години по-късно делото още не е влязло в съда.

На фаталния петък, 13 април, пак през 2018 г., става катастрофа с автобус на АМ "Тракия" край Вакарел в посока София. Там лек автомобил удря странично рейса, който се обръща в канавката. При произшествието загиват шестима. На пожарникари им се налага да режат ламарини, за да извадят ранените.

За причинена смърт по непредпазливост пред съда е изправена шофьорката на автомобила Цвета Таскова. Според обвинението тя не е осигурила достатъчно странично разстояние между колата си и рейса. Младата жена получи наказание от 4 г. и влезе зад решетките.

Осем души умират през 2011 г. при жестока катастрофа на автомагистрала "Тракия" при разклона за Карлово. Около 1 ч. след полунощ рейс, пътуващ за Бургас, се ударя в крайпътната мантинела, обръща се и се самозапалва. На място загиват шестима души, а други двама - в болница.

Транспортният директор във фирмата превозвач "Ентуртранс" Николай Точев е осъден на 10 години затвор, а пет години получава шофьорът на автобуса Светослав Димитров. От 10-годишната си присъда духна собственикът на фирмата превозвач Ениз Ченгел, който е в неизвестност.

Реклама
Реклама
Реклама