https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/12949503 www.bgdnes.bg

Откриха ново растение в България

Родопска елика е кръстена на майката на изследователката доц. Ина Анева

Напълно нов вид растение откриха трима български учени. То прилича на мурсалския чай, макар да се различава от него.

Родопска елика (Sideritis elica) е намерена в биосферен резерват "Червената стена" в западната част на Родопите. "Популацията има ниска численост, което налага предприемането на мерки за опазването на вида в природата. Находището обхваща горната част на скалист склон, който в заравнената билна част преминава в смесена гора от черен бор и воден габър", разказват от Българската академия на науките (БАН). От там посочват, че откриването на непознат вид у нас е рядко явление, което прави находката още по-значима.

Новото растение е открито и описано от доц. Ина Анева, която е научен секретар на направление "Биоразнообразие, биоресурси и екология" и изследовател в Институт по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН, проф. Петър Желев от Лесотехнически университет и гл. ас. д-р Георги Бончев от Институт по физиология на растенията и генетика към академията.

Тримата учени посочват, че родопската елика се отличава от популярния мурсалски чай.

"Разликите са потвърдени на молекулно ниво чрез прилагането на генетични анализи. Най-съществените морфологични характеристики, които отличават новия вид, са свързани с начина на разклоняване на стъблото, широчината и дължината на първите три листни двойки, дължината на връхчето на присъцветника и високата интензивност на овласяване. Видът е част от секция Empedoclia на род Sideritis, която е група, включваща 47 вида, разпространени в Източното Средиземноморие.

Непознатият доскоро вид растение е кръстен в чест на майката на доц. Ина Анева - Елка. "Това е признание за нейния ботанически ентусиазъм, подкрепа и вдъхновяваща помощ по време на всички проучвания", добавят от БАН.