Алергологът д-р Тихомир Мустаков: Онлайн прегледите спестяват време

Телемедицината решава проблеми, но носи и товар със себе си
КОЙ Е ТОЙ
Д-р Тихомир Мустаков е специалист алерголог и педиатър. Завършва Медицинска академия в София през 1988 г. Работил е като педиатър в Регионална болница – Самоков, и в столичната III поликлиника. От 1992 г. до момента работи в УМБАЛ "Александровска" в Клиника по алергология и клинична имунология, старши асистент и има частна практика от 1992 г. Д-р Мустаков има над научни 30 съобщения, публикации и резюмета, участвал е в 2 монографии в областта на патофизиологията и лечението на алергичните болести в детската възраст. Взимал е участие в множество национални и международни алергологични конгреси и конференции. От 1991 г. членува в Български лекарски съюз, а от 2001 г и в Европейското респираторно дружество.
Доли ЛУКАНОВА
- Д-р Мустаков, по време на пандемията много хора започнаха да се обръщат към лекарите онлайн. Какво точно представлява телемедицината?
- Става дума не просто за говорене между пациент и лекар, а за образоване на пациенти и лекари, за обмяна на информация между лекари и лекари, за съхранение на данни. Под една проста дума се крие изключително сложна мрежа от отношения. В центъра на тази мрежа е възможността за обработка на огромни масиви данни. Така или иначе благодарение на напредъка на комуникациите през последните 10 години стана възможно да има връзка между пациенти, лекари и устройства, които следят състоянието на пациента и възможност за следене на ефекта от лечението.
- Какви са ползите за пациентите?
- Естествено спестява се време и ресурс за физическо посещение при лекар. Това при един болен човек е изключително важно, особено в държава с толкова лоши комуникации, каквато е нашата. Телемедицинските средства могат да подсещат пациента своевременно за приема на медикаменти или за провеждане на необходими изследвания или измервания. Освен това телемедицинската комуникация улеснява много възможността за контакт с лекуващите лекари.
- Какви са плюсовете за лекарите?
- За да има симетрия, лекарите също трябва да имат полза от телемедицината. Доказано е, че всъщност освен допълнителното натоварване, те пестят време заради чакането на пациенти. Имат възможност да следят множество данни едновременно от пациенти, които иначе трябва да ги донесат физически и те да ги изчетат. Освен това е възможно да се направят по-лесно колегиални консултации и е възможно да се проследи обратната връзка между предписаното лечение и ефекта от него.
- А какви проблеми създава телемедицината?
- Тя е нещо, което се наслагва към нашата клинична дейност. Един от първите проблеми е да намерим време за нея. Сещам се за един парадокс, че в един курс по испански накарали студентите да определят рода на думата "компютър", която на английски няма род. Спечелила групата, която доказала, че компютър трябва да е от мъжки род. Доказателството било, че компютърът решава проблеми, но също и ги създава. Същото се получава и с телемедицината. Тя е замислена да реши много от проблемите, но всъщност носи със себе си огромен товар и допълнителни проблеми. Тъй като се занимавам с това от две години, наистина беше огромен проблем да намеря този прозорец от време, в който освен за физически прегледи да отделя време и за телемедицински и те да бъдат все пак удовлетворителни като резултат.
- Срещате ли технически затруднения?
- Има доста софтуерни проблеми, което създава хаос в тази област. А в медицината хаосът е достатъчно голям, няма нужда да го увеличаваме. Има проблем и с периферията. Дълги години практически бяхме много назад с периферните устройства, които можеше да помогнат за някакъв вид телемедицина. Колегите кардиолози бяха облагодетелствани, тъй като имаха разни гривни, които мерят пулсове и навлязоха в нещата. Слаби компютри, лоша интернет връзка също са сред минусите.
- След популяризирането на телемедицината оредяха ли физическите прегледи?
- Само за 2020 г., когато обявиха пандемията от КОВИД-19, физическите прегледи намаляха с 87%. С 84% намаляха и спешните прегледи и хоспитализациите. За сметка на това телефонните консултации са се увеличили с 19%.
- Телемедицината доближава ли се до истинския лекарски преглед?
- Много хора смятат, че дали ще ги гледат по скайп, или в кабинета е едно и също. Но това не е така. Едното е медицински съвет, другото е преглед. Има доста съществена разлика и в резултата, и в отговорността. Хубавото е, че сега може да заместим някои от лабораторните изследвания, които иначе правихме на място с такива, които са свързани само с изпращане на кръв, да кажем, от дистанция.
- Какъв е най-честият начин на комуникация между лекаря и пациента?
- Има доста голямо разнообразие от платформи за тази цел. Грубо може да ги разделим на две. Едните, които осигуряват някакъв вид връзка между пациента и лекаря, и вторите, които могат да носят допълнителни канали на информация като периферни устройства, представяне на документи, изследвания.
- Какви са периферните устройства, на които разчитате?
- Това са електрокардиографи, датчици, които изпращат информация за това колко дози е използвал пациентът. Визуализацията на информацията от тези устройства ни помага да разберем дали пациентът се влошава, или се подобрява. В момента се разработва система, която има амбицията да прави електронно досие на пациента, което да обобщава данните от всички възможни медицински действия върху него.
- Какъв вид консултации могат да предложат най-често лекарите?
- Най-вече чрез имейли или с жива връзка. Тук се акцентира върху юридическата част, тъй като трябва да имаме съгласие за използване на данни, както и какво трябва да очаква пациентът от подобен вид медицинска грижа. По отношение на прегледа видеовръзката е полезна, тъй като повишава доверието в този вид комуникация, защото човек се убеждава, че срещу него наистина стои медицинско лице.
- Как стои въпросът по отношение на плащането на прегледа?
- Бих казал, че отново сме в една твърде дълбока неяснота. В някои държави прегледът е напълно поет от здравната система, в други се заплаща толкова, колкото физическият. У нас този въпрос не е решен.