Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/15168833 www.bgdnes.bg

Ангел Джалев от Комисията за защита на потребителите: Не открихме фалшив алкохол край морето

От 500 проверки 10% са нарушенията на търговците 

КОЙ Е ТОЙ

Ангел Джалев е заместник-председател на Комисията за защита на потребителите от миналата година. Дипломиран юрист, който преди това е бил прокурорски помощник в различни отдели към Върховната касационна прокуратура и е работил като юрисконсулт в частния сектор. За правата на потребителите и допускат ли се нарушения по летните ни курорти четете в следващите редове.

Доли ЛУКАНОВА

- Г-н Джалев, в разгара на летния сезон сме. Попадате ли на нелоялни търговски практики по морето тази година?

Реклама

- Комисията за защита на потребителите започна своята ежегодна кампания "Лято" малко преди старта на летния сезон с цел превенция. Направихме го, за да може потребителите да са спокойни, че използват услуги и стоки, които отговарят на техните предварителни очаквания и изисквания. Към този момент вече сме извършили над 500 проверки, що се отнася до летните ни курорти. Нарушенията, които открихме, са под 10%, което е един неголям процент. Не може да кажем, че има някакъв сериозен проблем. Потребителите могат да бъдат спокойни, че ползват услуги, които отговарят на техните очаквания и изисквания.

- Кои са най-честите нарушения, на които попадате?

- Най-честите нарушения са липса на категоризация на конкретните места за настаняване или заведения за хранене. Липсата на временни удостоверения за категоризация. Гледаме дали са обявени правилно цените по менютата, грамажите. Малък е процентът на констатираните нарушения по този въпрос.

- За какво най-много трябва да внимават потребителите?

- Нарушенията, които откриваме, са свързани най-вече с правилното предоставяне на информация от страна на търговците към потребителите. Българските граждани трябва да внимават най-вече за това дали получават една точна информация от търговците, за да може да направят информиран търговски избор.

- Как може да се случи това?

- Това може да се случи, като не бързат в избора си за покупка на стоки или услуги. Хубаво е да си направят едно по-добро предварително проучване, да съберат информация за конкретния търговец. Един практичен съвет, който мога да дам е, че всеки търговец може да бъде проверен на сайта на Министерството на туризма - дали е вписан като такъв търговец, който предлага туристическа услуга, за да може да се направи по-добро проучване.

- Станаха ли търговците по-стриктни с годините, какви са вашите впечатления?

- На фона на предни години това е един малък процент на констатирани нарушения от страна на нашите инспектори и потребителите трябва да са спокойни, че ще получат услугата, за която са платили. Мисля, че с годините търговците са си взели бележка. Предвид засиления и превантивен контрол, който наложихме тази година, прави впечатление, че търговците са по-добросъвестни към потребителите. Тепърва предстоят още много проверки, които обхващат цялото Черноморие. Към този момент нещата са спокойни.

Реклама

- Плажните артикули са едни от най-търсените през лятото. Има ли тревожни сигнали за тях?

- Комисията за защита на потребителите в своето направление "Безопасност" е включила плажните артикули като приоритетна група към граничния контрол, който осъществяваме във връзка с вноса на такива стоки. Започнахме преди началото на летния сезон, като сме приоритизирали тази група стоки, за да сме сигурни, че ще отговарят за критериите на безопасност. Без необходимите документи, без необходимите сертификати не допускаме да влязат такива стоки на територията на страната. Контролът е доста стриктен и мисля, че дава ефект. Ако постъпи такава жалба при нас, се извършва проверка и е възможно стоката да бъде изтеглена от пазара.

- Има ли нарушения при увеселителните съоръжения по морето?

- От началото на годината сме извършили над 60 проверки в цялата страна. Говорим не само на открито, но и на закрито - в молове, заведения за хранене. Имаме доста такива обекти, които са установени, че не отговарят на условията за безопасност, и сме издали акт, с който се спира предоставянето на тази услуга до отстраняване на нарушението.

- Как стои въпросът с алкохола, предлагат ли се фалшиви спиртни напитки?

- Проверките, които сме извършили по потребителски жалби и пробите, които сме взели от спиртните напитки са дадени в лаборатория. Заключенията са, че съответстват на изискванията, които са заложени в закона. Така че не мога да кажа, че сме констатирали нарушения по този въпрос.

- Безопасни ли са чейнджбюрата и банкоматите по курортите ни?

- За чейнджбюрата контролът е възложен на НАП. Ние следим за това дали се предоставя правилната информация на потребителите. Не трябва да има скрити условия и такси относно обменния курс. До този момент не мога да кажа, че има много такива жалби. Колкото до банкоматите, контролът там се осъществява от Българска народна банка. Мога да кажа, че ако има такива жалби, предоставяне на пълна информация е едно от основните изисквания. Това, което мога да кажа като практически съвет, е да не бързат, за да вземат едно по-информирано решение. Би следвало при всяка стъпка при теглене да има предварителна информация какво ще ни струва, но това зависи от самата банка.

- От кои населени места получавате най-много жалби?

- Тенденцията на годишна база е да получаваме сигнали най-вече от София и Пловдив, като най-големи областни центрове. Сега, в разгара на летния сезон, приоритетно постъпват и от курортите, предимно от морето, по-малко от другите, които са във вътрешността на страната. Годишно в комисията постъпват над 20 хил. жалби. Извършваме постоянни проверки. Най-често проблемите са свързани с неправилно предоставяне на предварителна информация от търговците към потребителите. Немалък е и броят на рекламациите.

- Какъв съвет бихте дали на потребителите, когато попаднат на нарушение?

- Това, което мога да посъветвам хората, е, когато се чувстват ощетени от конкретни търговци, да не бъдат пасивни. Нека подадат жалба. Втори практически съвет е за всяка закупена стока или услуга да пазят касовата бележка, всяка документация, която е предоставена от страна на търговеца, всяка кореспонденция. Нека да осъществят правата си на потребители и ако има отказ от търговеца да се обърнат към нас.

- Какви са начините да бъде пусната жалба до вас?

- Жалба може да се подаде във всяка регионална дирекция или офис на комисията на място. Вторият начин е през интернет и сайта ни - www.kzp.bg. Имаме специална форма, която е за подаване на жалби и сигнали, което е един от най-бързите начини. Имаме и гореща линия, на която всеки потребител, който има нужда от съдействие или съвет, да се обади.

Реклама
Реклама
Реклама