Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/15477503 www.bgdnes.bg

Бившият автомобилен инспектор Иво Кръстев: Купените шофьорски книжки убиват!

Разкрил съм пет престъпни групи в транспорта

Кой е той

Иво Кръстев е роден през 1965 г. в София. Години наред е инспектор в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта. Магистър е по организация и управление на автомобилния транспорт.

Кръстев е може би най-уволняваният държавен служител в България от 1989-а насам. Причината са неговите разкрития за купуване на шофьорски книжки. По негови сигнали са арестувани 60 човека от транспортното министерство и подават оставки двама шефове на ведомството - Александър Цветков и Ивайло Московски.

Реклама

- Иво, разбрах, че преди няколко месеца и ваш близък е бил убит при катастрофа. Това сигурно ви мотивира още повече да водите битката срещу корупцията в транспорта?

- Това беше мой ученик, взе при мен книжка, наистина мой много близък човек. Катастрофата се е случила между две градчета - Бяла Слатина и Кнежа. Срещу колата на моя близък излиза друга, управлявана от неграмотен човек, той влиза в насрещното, удря го и го убива почти на място... Бил е с жена си, тя оцелява, но той за съжаление умира на път за болницата. Жалкото е, че това се случва не само на моя приятел, губят се цели семейства, отиват в другия свят, който може би е по-добър, защото този не е добър. В него върлуват лоши неща, върлува корупция. А тя е най-лошото нещо.

- Вие бяхте първият българин, който без специални познания и подготовка успя да разкрие цели пет организирани престъпни групи в държавна институция...

- Да, и то не в криминалния контингент, а в държавна структура - Министерството на транспорта. Първата - през 2011-а, втората - през 2013-а, третата - през 2016-а, четвъртата - през 2017-а, и петата - през 2018 г.

- През 2015 г. големият правозащитник и дисидент Николай Колев-Босия, който почина наскоро, обяви гладна стачка в подкрепа на вашата битка срещу купените шофьорски книжки, заради които "войната по пътищата" продължава да взима нови и нови жертви...

- Аз бях до Кольо през цялото време. Въпреки моите многократни молби да прекрати тази гладна стачка той не се съгласи. Той беше човек с главно "Ч", голям дух!

Реклама

- Как се стигна до гладната стачка и до оставки в министерството?

- Аз ще върна още малко назад лентата, за да намерим точката, заради която Кольо започна тази безпрецедентна гладна стачка, защото, поне така мисля, няма човек в света, който да е гладувал 81 дни и да е оцелял. В края на 2010-а започнаха новоназначени служители в транспорта да обикалят учебните центрове, където ние, служителите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" - София, провеждаме изпити, и да казват, че трябва да продаваме шофьорски книжки, защото трябвало да се събират пари. Бях потресен. Помислих, че това е просто някакво самосиндикално действие, затова започнах да сигнализирам всички държавни институции - Народното събрание, правителството... Пишех тези сигнали на бланки на Министерството на транспорта, в качеството си на държавен служител. Защото това е нещо, което носи смърт, което убива хора. Започнах да сигнализирам и европейски институции. Защото, продавайки книжка на едно лице, което не познава и един пътен знак, ти ставаш убиец. Такъв човек може да убие хора, цели семейства. Тогава сигнализирах хора от властта, които наредиха проверка.

- А как се стигна до първото ви уволнение?

- Мотивът беше, че съм подавал сигнали за корупция. Представяте ли си! На 11 април 2010 г. посетих посолството на Германия, защото в тази обстановка бяхме принуждавани да продаваме книжки основно на кюрди, заминаващи в Германия. Те бяха потресени. На другия ден транспортният министър беше освободен от поста. Освободиха и цялото ръководство на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

По същия начин подадох сигнали до европейски институции, вследствие на които беше арестуван през 2013 г. и директор на агенцията с още 15 човека от министерството. През 2016-а отново, вече след съвместната ни работа с Кольо Босия, беше реализиран арестът на още един директор на агенцията. В къщата на тъста му, в някакви гардероби, бяха открити над половин милион лева.

- Обществото обаче като че ли акцентира върху влиянието на алкохола при пътнотранспортните инциденти. Безспорно той присъства в много от тях, но гражданите нямат представа за досиетата на тези шофьори убийци в ДАИ, в КАТ, за да се разбере какви провинения са имали преди това, били ли са наказвани...

- Ще обясня според мен каква е истинската причина да сме на първо място в Европа по брой на убити при ПТП-та на глава от населението. Прокуратурата установи, че от всяко неграмотно лице се взимат между 1000 и 4000 евро за шофьорска книжка. Предоставил съм десетки часове видеозаписи, стотици томове документация как лица на изпита минават на червена светлина на светофара, не спират на знак "Стоп", управляват в насрещната лента на движение и без обезопасителен колан, не спират на пешеходна пътека, за да осигурят предимство на пешеходци, които се движат по нея... Тези кандидат-водачи получават оценка "Да" без нито една забележка от страна на провеждащите изпита служители на агенцията. И най-много от тях са българските граждани. А съгласно нашето законодателство при такова нарушение по време на изпит той се прекратява, моментално се поставя отрицателна оценка и лицето отива на второ явяване, като преди това трябва да вземе четири допълнителни часа. Вместо това те получават шофьорски книжки. И как мислите, като излязат на пътя какво правят тези хора? Започват да нараняват и убиват. След като на изпита не му е направена забележка, че трябва да спира на пешеходна пътека, той откъде да знае, че трябва да спира? Ето такъв е случаят, когато бяха убити на столичния булевард "Черни връх" двете момичета, а наскоро и момчето на пешеходната пътека на "Гурко" и "Шишман" в София.

- Изразихте съмнение, че и младият мъж, който помете с джипа си колата на Милен Цветков навръх Великден 2020 г., е бил неопитен шофьор?

- По презумпция смятам така за случилото се с тази катастрофа с такъв млад водач. Не знам точно преди колко време си е получил книжката, но щом схемата с купените книжки се покровителства вече 13 години, е възможно и той да попада в тази категория. Аз нямам представа, но имам съмнение дали и това момче не си е получило по същата схема шофьорската книжка.

Четете още

Праха на Босия разпръскват над Искърското дефиле

Праха на Босия разпръскват над Искърското дефиле

Джигити с куп актове убиват на пътя

Джигити с куп актове убиват на пътя

Реклама
Реклама
Реклама