Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/17486613 www.bgdnes.bg

Мостът в Балтимор сринат като Аспаруховия

Подобно на жестокия инцидент с моста "Франсис Скот Кий" в Балтимор, който рухна днес, след като в него се вряза корабът „Дали", във Варна става подобна катастрофа.

Името си мостът в Балтимор дължи на Франсис Скот Кий, който е написал химна на САЩ през 1814 г. Стойността на съоръжението бе около 100 милиона долара. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор. Това не е първи инцидент с кораба "Дали", който го срина. Малко след като той влиза в експлоатация през 2016 г., той се блъска в един от кейовете на пристанището в Антверпен в Белгия.

Реклама

Не „Дали", а „Павел Постышев" се казва корабът, който в България бута стария Аспарухов мост. Преди построяването на днешното съоръжение край Варна, от 1939 г. там функционира мост със същото име. Старото съоръжение е с подвижна част (клапа), която се повдига, когато по канала трябва да премине кораб с по-голяма височина. Самия мост бил проектиран за канал с широчина 100 м., със среден отвор, широк 30 м. Подвижната част, система "Шерцер" изработена от германската фирма МАН се отваряла само за две минути и половина.
Трафикът е бил изключително активен – морските съдове влизали, за да стигнат до двете пристанища във Варненското езеро – за въглища (до ТЕЦ Варна) и за дървен материал до село Тополите. Според статистиката през Аспаруховия мост за 7 години (от 1968 до 1975) преминават 4485 кораба.

Това продължава до ранния следобед на 28 януари 1975 г.. Тогава съветският кораб „Павел Постышев" тръгва от варненския рейд към пристанището, във Варненското езеро. Точно в 14,50 минути пилотът докладва по радиостанцията: „ Съборихме Аспаруховия мост!"

Съветският кораб се блъска пряко в моста и последствията са страшни. Събореното съоръжение прекъсва всички комуникации между двата бряга. Близо месец кварталите "Аспарухово" и "Галата" остават напълно откъснати от Варна.

Тежката авария с моста налага бързо демонтирането му и за да не спира движението, са направени два временни понтона. Действа се бързо и още на 15 февруари 1975 г. е възстановена връзката между двата бряга. След година и половина са пуснати в експлоатация новият корабоплавателен канал и новият Аспарухов мост – естакада. Това става на 8 септември 1976 г.

Четете още

(Видео) Вижте срутването на мост на магистрала, ударен от кораб

(Видео) Вижте срутването на мост на магистрала, ударен от кораб

Сафрид и карагьоз под Аспаруховия мост

Сафрид и карагьоз под Аспаруховия мост

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама