https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/1823298 www.bgdnes.bg

Космосът е произлязъл от леден прах

Американски учени открили, че сложните градивни елементи на живота може да са били създадени върху леден междупланетен прах и след това пренесени на планетата Земя, посявайки живот, предаде "The space reporter".

Изследователи от Калифорнийския университет в Бъркли и университета на Хавай в Маноа заявиха, че експеримент, имитиращ условията в дълбокия Космос, е показал, че в подобна среда могат да се създадат сложни дипептиди - свързани двойки аминокиселини, които са основни градивни елементи на живота за всички живи същества.

Учените споделят, че „откритието разкрива възможността тези молекули да са дошли на Земята при сблъсък с комета или метеорити, които са катализирали образуването на протеини (полипептиди), ензими и дори на по-сложни молекули като например захари".

"Интересно е да се смята, че повечето основни биохимични съставки на тухличките на живота може да са с извънземен произход", заяви Ричард Матайъс от екипа.

Във високовакуумна камера, изстудена до температура 10 градуса над абсолютната нула, учени от университета на Хавай симулирали ледена снежна топка, съдържаща въглероден диоксид, амоняк и различни въглеводороди като метан, етан и пропан, в космическо пространство. Тези химикали реагирали, когато били бомбардирани с високоенергийни електрони, за да се имитират космически лъчи, и да се сформират важни за живота органични съставки.

Анализът на учени от университета в Бъркли потвърди наличието на сложни молекули - 9 аминокиселини и най-малко два дипептида, които могат да катализират биологичната еволюция на Земята. Специалистите и преди са откривали основни органични молекули - като аминокиселини, в голям брой метеорити, паднали на Земята.

Все още обаче не можели да открият по-сложните молекулярни структури, които са предпоставки за създаването на биологичния живот на нашата планета. Това е причината учените да вярват, че сложният произход на живота трябва да се корени в дълбините на някогашните океани на Земята.