Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/20623994 www.bgdnes.bg

Основателката на "Ангели на пътя" Петя Иванова: Децата ни загиват заради безочливи политици

Министерството на образованието ни отказва да провеждаме часове за пътна безопасност

Коя е тя

Петя Иванова е основателка и председател на неправителствената организация "Ангели на пътя". Тя я създава, след като синът й Васко загива в тежка катастрофа. През ноември 2020 г. при ловешкото село Български извор Александър Ковачев убива при катастрофа тримата младежи - Васко, Георги и Светли. Прокуратура и съд квалифицират деянието "по непредпазливост" и шофьорът е осъден на 8 години затвор. Вкаран е в затвора в Ловеч на 29 февруари 2024 г. Почернената майка създава "Ангели на пътя", където доброволстват стотици родители на загинали деца от цяла България. Целта на сдружението е да оказват подкрепа на хора, които са в тяхното положение, и да натискат властта да работи и да прави законови промени, както и пътища, които да не убиват децата на България.

Реклама

Даниел Думев

- Обществената поръчка на МВР за иконите, балоните, плажните топки и т.н. на стойност 420 хил. лв. беше отменена частично, но как ще коментирате това, че тези пари щяха да дойдат от Фонда за безопасност на движението? Това адекватно ли е?

- За мен поръчката е пълен абсурд! Добре, че я спряха. Тя идва на фона на тазгодишното увеличение в смъртността по пътищата, а предстои най-тежкият сезон, който дава най-много жертви на пътя. С тези 420 хил. лева могат да свършат много по-наложителни неща и деца на България да не загиват.

- Какво според вас би било адекватно действие, за да бъдат подготвени децата от малки, че трябва да са особено внимателни по улиците и пътищата?

- Ние многократно молихме министъра на образованието да се правят часове по пътна безопасност, но не желаят. Когато ние имахме такива уроци и точно родители на загинали деца влизат в клас и разговарят с учениците, повярвайте ми, в тях остава незаличим отпечатък, който несъмнено ще влияе на бъдещото им поведение.

- Защо няма редовно такива часове?

- За съжаление, нито в предишното, нито в служебното, нито в сегашното Министерство на образованието имат желание за това. Просто всички министри, депутати са се запушили ушите, сякаш не им пука за живота на нашите деца. И това е гавра. В момента има такива часове, но тях ги провежда ръководителка, която, съгласете се, децата няма да слушат. Ние молихме и директори на училища да проведем такива часове, за съжаление, това така и не се случи. Много е странно всичко. Имам чувството, че никой не иска да спре това безумие по пътищата. Политиците само се бият в гърдите какво ще свършат, какво са свършили, а то е едно абсолютно нищо.

Реклама

- На какво се дължи нежеланието за промяна според вас?

- Наистина нямам представа. Това дори няма да струва на държавата пари, защото ние го правим изцяло на доброволни начала, безплатно. Когато имаме такива часове с децата, те са наистина впечатлени и ни слушат. Има полза, но държавата е абдикирала.

- Националната превантивна кампания за децата в безопасността на движението е добра идея, но сякаш изпълнението й куца. Какво смятате?

- Ние, от сдружението "Ангели на пътя", имахме инициатива с Националната полиция за 11-и и 12-и клас. Давахме уроци за безопасността по пътищата. Идеята беше да бъдат обучавани децата съвместно с НПО-та. Имахме такива срещи с учениците. Те бяха много полезни, но и тогава бяха раздавани подобни предмети, каквито искаха да поръчат сега от МВР за 420 хиляди лева. Това беше странно за нас, но се оказа, че е било практика в годините назад. Това е безумие, защото с тези пари, които вече са похарчени, можеше да бъдат създадени нови лаборатории.

- Какви лаборатории визирате?

- Говорим за лаборатории, в които да излизат за 24 часа кръвните проби за алкохол и наркотици на водачи, защото има и невинни шофьори, които губят работата си, книжките си и животът им бива съсипан заради фалшиво позитивен тест. Има и такива, които са виновни, а мерките им за неотклонение отпадат, защото резултатите се бавят с над половин година. Вече две години непрекъснато говорим за камери по пътя и за лаборатории, а политици и министри най-нагло ни лъжат, че ще бъдат създадени четири лаборатории. Миналата година трябваше да бъде отворена още една, после беше след един месец, после пак след толкова и нещата си остават едни и същи. Оправданията са всякакви - липса на пари, липса на кадри и други нагли лъжи. Аз не знам на тези хора как не им е неудобно да лъжат родители на убити деца по този безочлив начин. Това е пълно безочие. Децата ни загиват заради тях!

- Доколкото знам, има една такава функционираща лаборатория.

- Да, Мария Габриел преди години пое инициативата и отвориха една лаборатория. Но после казаха, че ще отворят още 4, но все още ги няма, а минаха години. Една лаборатория е крайно недостатъчна, тъй като ние знаем, че през седмицата има натрупани доста изостанали резултати и хората буквално чакат по седем, осем месеца, дори и година, за да им излезе резултатът от тестовете. Те би следвало да излизат за 24 часа.

- Както знаем, проблемът не е само в джигитите, в липсата на камери по пътищата и на лаборатории, но и в самите пътищата. Къде е главният проблем?

- Проблемът е комплексен. Институциите трябва да работят заедно. Защото сега ще се направят едни пътища, които ще рухнат след няколко години. Както видяхме, парите за пътя, на който загина Сияна, потънаха някъде. Пътят не беше направен както трябва. Направи се само нещо - кръпки, знаци, маркировка и подрязване на храстите и това беше. Трябва да има прозрачност, трябва самият народ да контролира това, което се случва, защото на господа политиците не им пука. Просто държавата е абдикирала от народа. Това е истината. И мисля, че е крайно време народът да разбере, че той е държавата, а не политиците.

- Как ще коментирате проблема с локалите?

- Проблемът е огромен! Ако не се вземат мерки, локалите ще се превърнат в убийците по пътищата.

Реклама