Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/21231883 www.bgdnes.bg

Ето ги най-зловещите трамвайни катастрофи

Инвалиди, българи и чужденци гинат от мотриси бегълци

Зловещият инцидент с летящия без ватман трамвай на столичния булевард "Шипченски проход" възкреси спомените за други ужасяващи сблъсъци, станали с негови предшественици в столицата. Жертви и инвалиди доживот от директни сблъсъци с мотрисите има десетки, но ще припомним по-емблематичните случаи.

Най-кървавият и брутален инцидент става преди 39 години. През лятото на 1986-а на жп прелеза на кръстовищата "Ст. Лепоев" и "Яне Сандански" (днес бул. "Вардар" и бул. "Възкресение" - б.а.) в кв."Красна поляна" трамвай номер 4 се врязва с пълна сила в минаващия влак. Двама от пътниците загиват, други двама са тежко ранени. И до днес се спори дали бариерата на жп прелеза е била пусната. Според ватмана, който е карал след виновния си колега, веднага след като влакът удря трамвая, идват цистерни и почват да мият кръвта от платната.

Реклама

Хора от квартала си спомнят, че фотографи са заснели целия ужас и впоследствие на булевард "Витоша" е била организирана изложба, която е трябвало да служи за превенция от такива инциденти в бъдеще.

38 години по-късно Станислава Станкова си спомня за трагедията.

"Бях на 6 и бях в трамвая с баба ми и брат ми. Имаше 3 жертви - 1 мъж и 2 жени (едната от които баба ми). Имаше един китаец с отрязана ръка и крак, жена с отрязани два крака, брат ми на 8 със счупен крак. Всички останали, включително и аз, с леки наранявания, сътресения. Виновник е ватманът, но не защото е спорил с пътник, както се говори, а просто защото не са били спуснати бариерите и е решил, че може да мине. Лежа 8 години в затвор", твърди Станкова.

Друг фатален инцидент се случва в кв. "Дружба" през януари 2020 г. на бул. "Искърско шосе" след спирката на трамвай номер 20 на разклона за летище София. Заради авария на мотриса състав от други два трамвая е изчаквал зад нея, при което трети не е спрял и е предизвикал верижно меле. На място загива момче, което пресича в този момент релсите на бул. "Искърско шосе" между трамваите. Шестима пострадали са откарани в болница "Света Анна".

През годините за "най-опасния рецидивист на градския транспорт" е считан трамвай 8. При един от случаите ватманът слиза от трамвая и отива да облекчи разстройството си в тоалетната на заведение, което е на последната спирка в кв. "Люлин". Изведнъж трамваят тръгва с трима пътници в него, които чакат ватманът да потегли. Двама от тях успяват да скочат в последния момент - пенсионираната катаджийка Цветанка Апостолова и приятелката й Звезда. Вътре остава близо 80-годишният Лазар Иванов.

Ужасът взривява всичко наоколо. Чуват се панически викове за помощ и женски писъци. Ватманът Марин изскача от фаталния нужник и започва да гони трамвая беглец напряко през ливадите. В тръс по линията препуска и възрастната бивша катаджийка. Двамата се опитват да спрат кола, за да догонят мотрисата убиец. Поне пет автомобила профучават бездушно по думите им. Трамваят подминава последната спирка с бясна скорост и неудържимо се понася към лобното място на "осмиците". На завоя излиза и се разпада на десетина метра в насрещното платно. За щастие, отсреща няма превозно средство в този момент и драмата не се превръща в трагедия. Единственият пътник във вагона се разминава със счупване на малката кост на лявата подбедрица и пукнат таз, но без опасност за живота.

В исторически план първата голяма катастрофа се случва на 3 октомври 1911 г. В слънчевия неделен ден хиляди софиянци се отправят към полите на Витоша, за да се порадват на "циганското лято". По Княжевската линия са пуснати допълнителни мотриси с двойни вагони. Една от тях се оказва технически неизправна. Към 18 часа, когато се установява на обръщателното ухо на последната спирка, ватманът решава да преустанови движението на трамвая. Изненадващо се получава пробив в контактната мрежа и той се задвижва обратно към София. Водачът и кондукторът предприемат неуспешни опити да поставят лирата. Поради силния наклон мотрисата набира скорост и с 50-60 км в час бързо приближава станцията на Павлово. С шум и трясък тя лети и като куршум се забива в чакащия в обратна посока вагон.

Реклама

От жестокия сблъсък пострадват над 30 души, един от които умира по-късно. В крайна сметка ватманът и кондукторът са уволнени, но освободени от наказателна отговорност.

На 29 март 1922 г. следобед файтон завива от бул. "Княз Дондуков" по ул. "Търговска". Освен кочияша в него пътува мъж. В същото време трамвай номер 20 идва откъм Двореца на път за Централната жп гара. В тази отсечка наклонът на трамвайната линия е голям и въпреки неистовите усилия на ватмана той не успява да спре мотрисата. Файтонджията прави неуспешен опит да отбие към отсрещния тротоар. В близост до емблематичния хотел "Панах" двете превозни средства се сблъскват. Трамваят удря файтона в средата. Намиращите се в него предусещат опасността и скачат навреме. Конете обаче са повалени и мотрисата ги влачи около 10 метра. Но по чудо те остават живи, разбит е само файтонът.

Кървава сцена се разиграва и на друга трамвайна линия в централната градска част. Сутринта на 3 май 1924 г. трамваят, който идва от квартал "Юч бунар" ("Три кладенци"), стига ъгъла на ул. "Пиротска" и бул. "Христо Ботев". В този момент един млад, добре облечен мъж, се прехвърля от него на уличното платно. В бързината не забелязва, че по насрещната линия се движи друга трамвайна кола. Тя го блъска към трамвая, от който е скочил. Той загубва равновесие и пада между двете мотриси. Колелата на ремаркето минават през средата на тялото му. Загиналият е 30-годишният евреин Ефраим Маир от Шумен, който отскоро живее в столицата и работи в редакцията на вестник "Политика".

Жестока трагедия се разиграва на бул. "Мария Луиза" навръх Сирни Заговезни през 1926 г. Инвалидът Никифор Симеонов стиска под ръката си малък пакет халва и пред хотел "Виктория" се насочва да пресече булеварда. Но в тъмнината не забелязва приближаващия с голяма бързина трамвай. Ватманът съзира неправилно преминаващия, дава алармен сигнал и натиска спирачките. Но инвалидът вече е под трамвайната мотриса и неговият труп е повлечен на дълго разстояние.

На 8 декември 1926 г. фатална трамвайна катастрофа с два трупа става на пресечката на бул. "Дондуков" и ул. "Г. С. Раковски". Спускаща се по нанадолнището на ул. "Раковски" каруцар не спира на знака на постовия стражар, надявайки се да успее да мине пред задаващия се трамвай номер 3, но напразно. При последвалия удар умират каруцарят и руският емигрант Матвей Щербани, озовал се в трамвая.

Студент герой

В наши дни не може да не споменем името на Мануел Георгиев. През 2019 г. тогавашният студент в Музикалната академия вижда как спрелият на спирка на "Попа" трамвай тръгва назад. Ватманката е отишла да си купи храна от магазина на ъгъла, а пътниците вътре изпадат в ужас. 20-годишният мъж настига превозното средство, скача в кабината и спира трамвая беглец, предотвратявайки кървав инцидент.

Четете още

Чатове издали пияния, дръпнал спирачката на трамвая

Чатове издали пияния, дръпнал спирачката на трамвая

Катастрофиралият трамвай в София тръгнал след бутане на скоростния лост от пиян 22-годишен

Катастрофиралият трамвай в София тръгнал след бутане на скоростния лост от пиян 22-годишен

Христо Мутафчиев за катастрофиралия трамвай: Виновен е Стивън Кинг!

Христо Мутафчиев за катастрофиралия трамвай: Виновен е Стивън Кинг!

Има двама задържани за дерайлиралия трамвай

Има двама задържани за дерайлиралия трамвай

Реклама
Реклама
Реклама