Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/21507959 www.bgdnes.bg

Археологът проф. Николай Овчаров: Перперикон е "свещен" като Рим

Всяка година изскачат нови култови постройки, почти няма с какво да го сравним

КОЙ Е ТОЙ

Проф. Николай Овчаров завършва история в Софийския университет. През 2003 г. става професор в Славянския университет в Москва. Провеждал е експедиции в Русия, Гърция, Турция, Грузия, Сърбия, Черна гора. Изнасял е лекции в Илинойс и Кълъмбъс в САЩ, както и в Карловия университет в Прага. Професорът е автор и на текстове за широка аудитория като "Разказите на Българския Индиана Джоунс". Една от най-известните му находки е древният град Перперикон.

Реклама

Доли ТАЧЕВА

- Проф. Овчаров, наскоро приключихте археологическия сезон в Перперикон, където едно от последните открития е т.нар. Храм на слънцето. Разкажете повече за него.

- Представянето на Храма на слънцето бележи финала на четиримесечната ни кампания, започнала в края на юни и продължила до средата на октомври. Тази кампания, както и разкопките на обекти като Хераклея Синтика, Рациария край Видин и Провадия-Солницата нямаше да бъдат възможни без програмата за финансиране на приоритетни археологически обекти на българското правителство. Благодарение на нея успяваме да проучваме, но и да представяме някои от най-значимите археологически обекти в страната.

- Каква е равносметката ви на финала?

- Това беше десетата година от проучванията в Южния квартал и 26-а година от началото на изследванията на Перперикон. Работим планомерно - разкриваме зони и сектори, за да изградим цялостна представа за градоустройството. Южният квартал е голямата ни изненада през последните години, защото, когато го започвахме, смятахме, че ще открием типични подградия с късноантични и средновековни градове. Но какво беше изумлението ни, когато една след друга в тези 10 години се появяваха само сгради с култово предназначение. В периода до XIII-XIV в. там почти няма жилищни сгради. Всички знаят за Голямата базилика, а по-късно се откриха множество езически храмове от III-IV век. Според нашите хипотези и открития християнството започва да се налага в Родопите именно от Перперикон, където вероятно е служил кръстителят на Родопите - епископ Никета Ремесиански в края на IV и началото на V век. Ако трябва да се върна на езическите храмове, до тази година бяхме разкрили - на тракийския конник, на бог Митра, храма на виното, на предците. Целият район се оформя като култов комплекс. Той беше наречен от най-видния в момента български изследовател на римските паметници, археолога доц. Здравко Димитров "свещена зона", по аналогия със зоната във Вечния град Рим. Нещо подобно е представлявал Южният квартал още през III-IV в.

- А какво представлява самият храм на Слънцето?

- В началото на септември започна да излиза поредна кръгла сграда, която първоначално смятахме за мавзолей. Но стана ясно, че това е нещо много по-голямо. Сградата се състои от два концентрични кръга - вътрешен с диаметър около 7,5 м и външен - близо 15 м. Тогава разбрахме, че сме попаднали на цял храм. Разкриването продължи около 40 дни. Общата площ е около 180 кв. м, а на изток има представителен вход с предверие, вероятно с колонада. Това още не сме го разкрили напълно, остава за 2026 г., но безспорно това е най-значимото откритие за тази година.

- Какви са находките вътре?

- В центъра има издълбана в скалата яма, пълна с пепел, а върху нея каменен куб с легенче отгоре, в което са горели благовония, като тамян например, но и други неща. Очевидно там е поддържан "вечен огън". Подобни огнища се срещат в езическите храмове от римската епоха. Все още нямаме крайни заключения, но смятаме, че това е бил храм, посветен на култа към слънцето. Във втората половина на III век император Аврелиан налага в Римската империя култа към "Непобедимото слънце", така че аналогията е много силна. От незапомнени времена в Перперикон се е намирал прочутият храм на Дионис. И римски автори говорят за голямо кръгло светилище, издълбано в скалите, в средата на което има олтар, в който се пали огън, излива се вино, а жрицата прави предсказания. Според римските автори там са идвали личности като Александър Велики. Този храм на слънцето вероятно е продължил традициите на почитането на огъня, на светлината. Като цяло на Перперикон всяка година излизат нови и нови култови постройки. Докъде ще стигнем - и аз нямам представа, но наистина това, което се открива там, е нещо, което изненадва и тепърва има да мислим как ще го тълкуваме, защото почти няма с какво да го сравняваме.

Реклама

- Перперикон привлече вниманието и с впечатляващо откритие, каквито са каменните саркофази от V-VI век. Какво се случи с изследването им?

- Покрай храма малко позабравихме за тях. Юли-август разкрихме около 30 гробници от раннохристиянския некропол до Голямата базилика, датирани в V-VI век след приемането на християнството. Много добре оформени. В една от тях, прекрасно направена, открихме костите на мъж, подредени повторно - вероятно мощи на християнски мъченик, погребан по-късно, когато християнството вече е утвърдено и гробницата построена.

- Т.е. тези каменни саркофази са принадлежали на по-висш социален слой?

- Да, безспорно. Погребаните край Голямата базилика са били знатни хора - колкото по-близо до църквата, толкова по-висок е бил социалният им статус. Даже в по-късно време са се плащали тези места. Оформлението на гробниците също говори, че там не са погребани случайни хора. В гробовете няма ценности, защото християнството не допуска това, но самото им оформление говори достатъчно.

- Какво показват тези погребални практики за представите на хората за отвъдното?

- В различните епохи виждаме различни обичаи. В римския период - мавзолеи на знатни граждани, в подножието на града - некропол с по-обикновени погребения. В християнската епоха гробниците вече са каменни и добре оформени, но без дарове, защото това противоречи на християнската традиция. В късното Средновековие, през XIII-XIV век, гробовете са по-прости, често направо сред руините на старите сгради. Тогава "свещената зона" е била в развалини. Вътре хората са си правили доста елементарни жилища. Миналата година нарекох това място "град на хобитите" - бедното предградие на Перперикон. Много често гробовете са били направо до къщите. Т.е. живите са си живеели заедно с мъртвите. Това е било най-бедното предградие на Перперикон в тези векове. Тогава животът вече е бил концентриран около Акропола.

- Има ли според вас "спящи гиганти" сред българските археологически обекти, които още не са оценени както заслужават?

- Разбира се. Пример е Хераклея Синтика - до преди три години почти неизвестна, а днес вече широко популярна. Друг е Рациария край Видин - колегата доц. Здравко Димитров сега разкрива там едни от най-големите обществени бани в Римската империя въобще. Тепърва ще имаме големи изненади там, и то в късната есен. Това са наистина грандиозни обекти.

- Какво е мнението ви за използването на изкуствения интелект в археологията?

- Аз все още използвам естествения си интелект. Разбира се, днес всички в една или друга степен използваме изкуствен интелект - най-малкото чрез интернет. Той може да бъде полезен при събиране и обработка на данни, но не може да замени човека. Особено при писането на книги или интерпретацията на резултати - там нюансите и логиката на автора са незаменими. Дано изкуственият интелект остане помощник, а не заместител на човешкия.

Четете още

Проф. Николай Овчаров със сензационно откритие на Перперикон

Проф. Николай Овчаров със сензационно откритие на Перперикон

Професор Овчаров разкри за нови открития на Перперикон

Професор Овчаров разкри за нови открития на Перперикон

Николай Овчаров: България днес е в най-силна позиция от всички съседи

Николай Овчаров: България днес е в най-силна позиция от всички съседи

Проф. Овчаров: Находка показа, че България е паднала по-късно в османско робство

Проф. Овчаров: Находка показа, че България е паднала по-късно в османско робство

Реклама
Реклама
Реклама