Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/2155929 www.bgdnes.bg

Окончателно: Осъдиха българския пилот в Гърция

Върховният съд на Гърция потвърди, че българският пилот на кипърската авиокомпания "Хелиос" Янко Стоименов е виновен за непредумишленото убийство на 121 човека.
Последната инстанция на гръцката съдебна система отхвърли жалбата на директора на компанията Димитрис Пандазис, шефа на летателната експлоатация Георгиос Кикидис и главния пилот Янко Стоименов, които обжалваха осъдителната си присъда, постановена от Апелативния съд в Атина.
Решението на Върховния съд все още не е публикувано официално, но за него съобщиха гръцки информационни агенции, позовавайки се на свои източници.
Самият Стоименов разбрал от медиите за решението.
"Свързахме се с местните адвокати, за да проверим истинността на публикацията. Отговорът беше: ДЯвно има изтичане на информация от секретариата и най-вероятно е истина... Официално становището ще излезе на по-късен етап", казва съпругата на Янко Антоанета Стоименова.
Тримата служители на бившата вече авиокомпания "Хелиос" бяха осъдени на 122 години затвор. Поради чистото им криминално минало и доброто им поведение Апелативният съд намали присъдата на 10 години затвор с право на откупуване. И тримата платиха високи суми - около 70 000 евро, за да откупят правото си да бъдат на свобода. След влизането му в сила нашенецът няма да лежи в затвора, а ще може да се откупи, както беше договорено.
Всичките обжалваха присъдата пред Върховния съд и поискаха да бъдат оневинени. В мотивите на Янко Стоименов присъстваше и моментът за нарушените му човешки права, тъй като не е имал осигурен професионален преводач в съда.
Самолетът на кипърската "Хелиос" се разби край Атина през август 2005 г. При катастрофата загинаха всичките 121 души на борда. Аргументите на всички инстанции на гръцката съдебна система почиват върху доклада на Гръцкия борд за разследване на авиационни произшествия, според който причината за катастрофата е, че пилотите са оставили превключвателя на режима за херметизация в позиция "Ръчно", а не ДАвтоматичноУ. Този доклад е критикуван от някои от най-известните авиационни специалисти в света, които доказват, че позицията на превключвателя е била в режим "Автоматично", а причината за катастрофата е дизайнерска грешка в съответния вид самолети. Съдът методично отхвърляше всички доводи за повторно извършване на разследването.
След решението на предишната инстанция защитникът на обвиняемите се надяваше на промяна в процеса:
"На практика Апелативният съд промени обвинението към тримата от углавно престъпление в наказуемо провинение и това ще има огромно влияние и върху процеса в Кипър, където служителите на "Хелиос" са съдени за углавно престъпление. Второто положително развитие е, че тримата няма да загубят свободата си, че затворът бе заменен с парично обезщетение", бе първият коментар на адвокат Стелиос Вудурис, защитник на тримата обвиняеми, след решението на Апелативния съд.

 

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама