Светофарите незаконни

Владимир Клисуров
Светофарите по натоварените кръстовища до днес трябваше да са с поставени таймери. Такива обаче са сложени на много малко места, показа проверка на "България Днес".
Промените в Закона за движение по пътищата бяха гласувани точно преди година и бяха запланувани да влязат в сила от днес. Според ал. 6 на чл. 12 "на кръстовища с интензивно движение се поставят устройства за отчитане на времетраенето на светлинния сигнал". Още по време на дебатите в Народното събрание точката беше критикувана като такава с много неясна формулировка. В закона никъде не е уточнено какъв трябва да е трафикът, за да се счете, че през кръстовището има "интензивно движение". Не са предвидени и санкции за непоставяне на таймери.
"Това е едно добро намерение, но не е ясно какъв е смисълът да се записва в закон", коментира председателят на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи Владимир Тодоров.
Специалистите са разединени дали поставянето на броячи изобщо има положителен ефект, или напротив - увеличава опасността от транспортни произшествия. Тодоров е категоричен, че "аварийността се намалява" след поставянето на броячи.
"Но по-важното е постепенно кръстовищата да изчезнат и да бъдат заместени от кръгови движения. Неминуемо ще излязат проблемите откъде да се намери финансиране. Но човешкият живот има ли цена?", казва Тодоров. Той дава пример с кръговото кръстовище на Околовръстното шосе на Пловдив и пътя към Пазарджик.
"Преди да се построи, там ставаха десетки катастрофи и имаше много загинали. Сега смъртността падна до нулата", пояснява Владимир Тодоров.
Експертът по транспорт, организация и безопасност на движението инж. Петко Табаков твърди, че поставянето на таймери не само че не намалява броя на произшествията, но дори ги увеличава.
"Особено ако се поставя брояч и на зеления сигнал. Шофьорите бързат да хванат последните секунди, натискат газта и минават на жълто", обяснява инж. Табаков. Той мотивира мнението си, че таймерите са вредни, с факта, че в Западна Европа почти никъде по светофарите за автомобили няма броячи, а на места са поставени само на пешеходните.
"А в Азия е пълно. В Тайван, Иран, Китай. Правете си сами изводите. У нас ги поставиха, без да бъде направено някакво проучване. Не може нещо първо да се въведе и после да се чудим какъв му е ефектът", разпалва се Петко Табаков. Той цитира изследване на Изследователския институт към Министерството на транспорта на Тайван, което е обхванало 187 кръстовища с таймери. На такива с обратно броене на зелената светлина след поставянето им ПТП са се увеличили двойно, а нараняванията при тях - с 33%. На кръстовищата с таймери за червената светлина ПТП и нараняванията при тях са намалели наполовина. На кръстовищата с таймери за зелената и за червената светлина ПТП са се увеличили с 19%, а нараняванията при тях - с 23%.
Относно влизащия в сила от днес член специалистът смята, че ще се наложи поправка в наредбата за поставянето на светофарни уредби, за да се получи някаква формулировка на термина "интензивно движение".