Клисарова: Проблемът със застаряващите учители е сериозен

"Има райони, където проблемът със застаряващите учители е много сериозен. Само 3 процента от учителите са до 30 години. Трябва да вземем сериозни мерки да мотивираме младите хора. Хората искат бързо да върнат средствата, които са вложили в образование. Искаме да въведем някои социални пакети, да въведем стажантски програми от университета, по-високи стипендии. Говорим за пакет от мерки, не за една", заяви министърът на образованието Анелия Клисарова за БНР.
"Ремонти има в 489 училища в страната. До 16-и септември те няма да са приключили в 62 училища. Ако някъде не е възможно да се учи, децата ще бъдат пренасочени, но първият учебен ден никъде няма да бъде провален", обясни министърът.
"Във всички 793 средищни училища целодневното обучение ще бъде осигурено. В останалите това става стъпка по стъпка. Трябва да имаме търпение", добави Клисарова.
"Заплащането на тока и парното е сериозен проблем, особено в малките училища. Ще осигурим допълнителни средства", твърди тя.
"Директорите трябва да бъдат атестирани и трябва да получават оценка не само от регионалните инспекторати. Обсъжда се мандат от четири или пет години. В структурата си Законът за училищното образование вече е готов. Но той касае милион ученици, още толкова учители и много родители. Това, че законът се подготвя дълго, доказва неговата сложност. Законът ще влезе около коледните празници или веднага след Нова година. Надявам се да бъде приет март-април догодина. Ще влезе в сила по-следващата учебна година", добави Клисарова.
Тя обясни и идеята за тясна връзка на образованието с бизнеса - учениците да работят още в училище.
"Ако започнем с професионално ориентиране от 4-5-и клас, ще има възможност да обучим младите хора да работят с нова техника", смята министърът.
"До 23-ти август всички учебници до 7-и клас бяха доставени в училищата. Доставени са и всички необходими пособия за нормално започване на учебната година. В някои случаи учебниците са написани на неразбираем за съответната възраст език. Трябва преразглеждане и участие на повече учители в изработването на учебниците, не само на университетски преподаватели", коментира Клисарова.
"Новият обществен съвет към министерството все още не е утвърден. Той работи много тясно и със Съвета на ректорите, и с БАН. Делегираните бюджети остават, но в много по-оптимална форма. Те са добър инструмент за по-ясна и старателна работа, но доведоха до диспропорция между малките, средните и големите училища. Не само парите следват ученика, но трябва да има и коефициенти - за мястото и потребностите на децата. Трябва да има и добавена стойност за по-високите резултати. В момента се изработва формулата, ще бъде представена на регионалните инспекторати в началото на учебната година", каза още министърът.