"Гугъл": Българите масово проучват онлайн, преди да пазаруват

Google ("Гугъл") представи резултатите от своето проучване Consumer Barometer, проведено в партньорство с IAB Europe и TNS Infratest, предоставящо информация за покупателните навици към момента и бъдещите перспективи за взаимодействието на потребителите с интернет като източник на информация при вземането на информирани решения за покупка.
Проучването наблюдава как потребителите проучват различни стоки онлайн и извън мрежата, преди да пазаруват. То обхваща повече от 2000 участника от България с достъп до Интернет, които са си закупили даден продукт или услуга. Общо проучването цели 36 различни категории, които са разделени в 7 сектора, включващи: пазаруване на дребно, технологии, стоки и здравеопазване, автомобили, медии и забавления, пътуване, както и финанси и недвижимо имущество.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 0,50 до 5 лева
Интервюираните отговарят на това как проучват преди да пазаруват и как решават какво да си купят, преди реално да го направят, за продукти, които са закупили през последните 12 месеца.
"Проучването показа, че в България онлайн търсенето е много силен фактор при вземането на решение за покупка, като във всички категории 71% от потребителите са проучили най-напред онлайн, преди да пазаруват, което е по номинала на други Западноевропейски държави със силно присъствие на онлайн търговията като Германия и Великобритания съответно с 60% и 69%. Следователно не е изненадващо, че докато българските потребители проучват онлайн, за да решат дилемите си при пазаруване, 78% от тях очакват водещите марки да се появят на най-водещи позиции в страниците с резултатите. Ясният извод е, че, както големият и среден бизнес, така и малкият, трябва да имат силно онлайн присъствие, за да достигнат до клиентите и да им предложат информация за своите продукти и услуги, когато те търсят такава, за да вземат решение за покупка'', коментира Бранимир Йосифов, маркетинг мениджър на Google за България.
"Проучването показва още, че дори в категории, в които повечето пазаруване се случва офлайн, доминиращ фактор остава онлайн проучването. Например, въпреки че мнозинството потребители пазаруват мобилни устройства и договори за тях офлайн - 88% (мобилни устройства) и 95% (договори за мобилни телефони) - 80% от потребителите закупили директно телефони и 69% от тези, които са сключили договори за мобилни телефони са проучили онлайн избора си на покупка . По същият начин, въпреки че само 13% от потребителите, които са си купили застраховка за автомобил, са направили това онлайн, 65% от всички, които си купуват застраховка за автомобила, са проучили продуктите най-напред онлайн'', допълва Йосифов.
Като цяло 53% от българите, купуващи продукти и услуги, използват онлайн търсачка, преди да направят своята покупка. Колите (81%), следвани от пакетните почивки (77%) и компютърен хардуер (77%) са на върха на вертикалата по търсене онлайн преди покупка.
Даниел Майер, директор маркетингови проучвания Google за Северна и Централна Европа допълни: ''Consumer Barometer разглежда и какви устройства използват онлайн потребителите за проучванията си. Българите вече изглежда използват сравнително доста мобилните си телефони за проучвания. 28% вече ползват смартфони в България (колкото и в Румъния) на фона на 62% във Великобритания. Българите водят и в ползването на таблети в региона с 8 на сто. Гърция показва 7 на сто, Румъния - 6 на сто, Турция - 3 на сто , а Сърбия - 2 на сто''.
"Това проучване дава възможност на бизнеса да намери значима информация, като например данни за това кои продукти са най-търсени онлайн и кои - офлайн; дали потребителите използват смартфони, PC-та или таблети за проучванията си и за кои категории продукти, а също така и колко точно време преди реалната покупка, потребителите търсят информация за различни продукти. В днешно време е от изключително значение да се разбере тази информация, както и как потребителите използват Интернет за да правят своите решения за покупка, тъй като това ще позволи на бизнеса да срещне техните нужди," заключи Даниел Майер.
Цялостното проучване на Costumer Barometer можете да намерите тук.