Папазов: Дерайлиралият влак е чист терористичен акт, опит за убийство на двамата машинисти

Това за мен е чист терористичен акт. Това е опит за убийство на двамата машинисти, коментира случая с дерайлиралия снощи влак транспортният министър Данаил Папазов. Той е на мястото на инцидента заедно с директора на НКЖИ Милчо Ламбрев.
Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева
Припомняме, късно снощи около 22:47 часа товарен влак дерайлира между гарите Яна и Мусачево. За щастие няма пострадали. От релсите са излезли локомотивът и седем вагона.
"Представете си, ако това беше пътнически влак и вътре имаше 150-200 човека, какво ще да се случи, попита транспортният министър, цитиран от БГНЕС - а ако вагоните бяха пълни. Това е газ, ако последва взрив, какво ще се случи".
Двамата машинисти на товарния влак са добре. Милчо Ламбрев обясни, че машинистите са се разминали само с уплаха.
"Хората са усетили какво се случва, но не са могли да реагират по най-бързия начин. Задържали са влака, но той въпреки всичко е излязъл от релсите", допълни той.
Композицията от 18 вагона преди три дни е заминала за гара Кремиковци, където цистерните са били разтоварени от горивото. Вечерта между петък и събота, когато тя се е връщала обратно, се оказва, че масово около мястото, където стана инцидента, е откраднато скреплението, което държи релсите към траверсите. Те са дървени. Така са откраднати около 150-180 метра от двете страни на този участък. При това положение се нарушава сигурността на железния път и релсите се избутват настрани, локомотивът пада и дерайлира заедно със седем вагона зад него.
Милчо Ламбрев заяви, че ако цистерните били пълни, то не се знае какво е щяло да се случи. "Това за пореден път показва, че е крайно време тези актове, които нашите т.нар. "мургави братя", които не спират да ни крадат, да бъдат записани като терористични актове в НК", посочи директорът на НКЖИ и зададе риторичния въпрос какви последици щеше да има, ако беше пътнически влак.
Към момента, ако транспортна полиция залови крадците, взема им обяснения и те стоят 24 или 72 часа в ареста, и след това ги пускат, обясни директорът на НКЖИ. По думите му промяната е много важен елемент от Наказателния кодекс.
"Всички линейни обекти, които са в страната - мостове, жп линии, да се вземат мерки и да се впише в НК това като много тежко престъпление", каза Папазов. Той обясни, че такова предложение е било направено, но то не е включено в текстовете на новия НК - така, както са го предложили от транспортното министерство. Сега обаче, при поредния тежък инцидент, транспортният министър мисли, че е крайно време да се обърне внимание.
Пред машинистите е имало една опасност и това са стълбовете на контактната мрежа в района, посочи Милчо Ламбрев. Контактната мрежа е била премахната отново заради многото кражби. Влакът е успял да премине през единия стълб и не е стигнал до другия, който можел челно да се вреже в кабината на локомотива и да има жертви. "Пак Господ е с нас", заяви Ламбрев.
Ще бъде извършена сложна акция за отстраняване на подвижния състав. Локомотивът тежи около 120 тона и минимум два 100-тонни крана ще участват в операцията по вдигане на дерайлиралите машини. Операцията може да струва повече от 200 хил. лева. Отделно е в ход оценка на щетите върху железния път. От НКЖИ ще възстановят движението до няколко дни.
Създадена е организация и няма да бъде нарушен графикът на движение на влаковете.
Промените в Наказателния кодекс, които да санкционират като тежко престъпление посегателствата върху железопътната инфраструктура, ще бъдат предложени още в понеделник (20 януари), заяви още министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
За миналата година има над 480 кражби, като загубите само за НКЖИ са за близо 1 млн. лв., без да смятаме посегателствата върху БДЖ.