Едуард Стойчев: Не ни закривайте!

Едуард Стойчев е роден през 1964 г. в София. Магистър е по микроелектроника и управление на производството и политически мениджмънт. Дълги години работи у нас и в чужбина като изпълнителен директор на фирми за хранителни продукти. През декември 2009 г. е назначен за председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища, но поста заема от 1 март 2010 г., когато предшественикът му се пенсионира. С него разговаряме за предложението комисията да бъде закрита, отровните храни и борбата с контрабандата.
Борислав РАДОСЛАВОВ
- Г-н Стойчев, след Симеон Дянков за втори път искат разтурянето на вашата комисия. Ще успеете ли да удържите и този път?
- Първия път убедих Симеон Дянков, че това е грешка. А проблемът идва според мен от това, че се отчитам директно на министър-председателя. След първия опит за затваряне на комисията бе решено тя да бъде второстепенен разпоредител на средства, а не като преди първостепенен. Тогава тя бе прехвърлена към икономическото министерство, което я финансира. В същото време министърът на икономиката не знае какво точно прави тази комисия, след като председателят й се отчита на премиера. И оттук идва първата колизия, че някак си хората не са запознати какво точно прави комисията и защо трябва да се харчат парите за тия 30 човека, които работят в нея. Заплатите им са най-ниски в цялата държавна администрация в страната. Това мога да го гарантирам.
- Мотивът комисията да се затвори е с цел икономия и оптимизиране на числеността на администрацията. Как ви се струва този аргумент?
- Значи хем е много важна комисията, хем трябва да затвори. И затова трябвало да се трансформира. Тоест сегашните експерти от комисията ще ги разхвърляме по две министерства и три други администрации. Към икономическия министър ще бъде председателят и там ще работят към 20 човека от моите служители. В Агенцията за безопасност на храните ще се обучат още 20 човека, които да работят по Закона за стоковите борси и тържища, и най-вероятно ще бъдат назначени. Както и в Комисията за защита на потребителите, която не знам как е решено да работи по същия закон. И тогава ще се окаже, че удвояваме и дори утрояваме администрацията. Няма как функциите да бъдат поети разхвърляно от три ведомства.
- Защо?
- Защото Държавната комисия издава лицензи и регистрации и не може, както е предложено сега, органът да бъде едно-единствено физическо лице - министърът на икономиката. Той е политическо лице, а колективен орган издава лицензите и регистрациите. А вътре членовете й са на квотен принцип от различни партии, за да се взимат решения с консенсус, а не еднолично. Това противоречи и на Закона за конфликт на интереси. Получава се парадокс.
- Какъв?
- Представяте ли си как министърът на икономиката веднъж като принципал отива да похарчи 50 или 100 млн. лв. за горива на някоя от трите борси в страната и в същото време сам себе си надзирава по време на сделката? Това е недопустимо дори от правна гледна точка. Просто няма как да стане. И още нещо. Не може инспектори на Агенцията по храните и на Комисията за защита на потребителите да пишат актове, а произнасянето и наказателните постановления да ги пише министърът на икономиката. Това моментално ще бъде съборено от всички адвокати в страната. И на практика ще се окаже, че дейността на Държавната комисия за стокови борси и тържища отпада, а законът ни е безсмислен.
- Защо трябва да продължите работа?
- Нашите проверки са много различни. Единствено ние ги правим в реално време. Ние с вас като клиенти искаме и трябва да ни бъде издадена фактура, касов бон и документи за собственост и безопасност на храната. Това се извършва само и единствено по Закона за стокови борси и тържища. Докато инспекторите от Агенцията за безопасност на храните контролират само нейната безопасност, а пък НАП, като прави проверка, вика съответната фирма след две или три седмици и ги инструктират да си донесат съответните документи. Физически не може да се сравнят дали тези документи съответстват на описаната стока. Ами тя след две седмици отдавна вече ще бъде изядена и забравена от хората. Затова трябва нашите хора да отидат и да проверят, след като една стока е влязла с фактура 50 стотинки на килограм, да видим защо се продава за 3 лв. на килограм. Да видим, след като ни прибират 3 лв. като клиенти, дали този, който ги взима, е внесъл ДДС на 50 стотинки или на 3 лв. Защото ДДС на 50 ст. е 10 ст., а на 3 лв. е 60 ст. Ето откъде фискът не може да се пълни и всеки ден четем по всички медии как държавата не може да си събере мита, акцизи, ДДС и т.н. Това правителство прави куп добри мерки за спиране на контрабандата и намаляване на сивата икономика, но едно много важно звено в тази борба ще го затворим, защото сме решили, че нямаме пари да го плащаме.
- Значи сте по-ефективни от Агенцията за безопасност на храните?
- От агенцията са направили 4000 проверки с 1000 инспектори, а за същия период нашите инспектори са направили 600 провери с 10 инспектори. Значи се оказва, че ние сме 15 пъти по-ефективни, отколкото Агенцията за безопасност по храните, която е голям мастодонт с 3000 души персонал в цялата страна. И затова предполагам, че е станала грешка от незнание какво точно върши комисията ни и механично е написано в законопроекта да ни закриват. Все още обаче той е на обществено обсъждане и не трябва да бъдем закривани.
- Разкажете ни за конкретен случай от мрежата - има десетки сигнали за отровни портокали, вреден маргарин и палмово масло.
- Нашите инспектори проверяват в реално време, но понеже нямаме добра синхронизираност с другите агенции, ние проверяваме по документи. Намираме 20 тона маргарин и искаме документи за собственост, качество и безопасност. Те ни дават, защото са се сдобили с такива от Агенцията за безопасност на храните, и ние приключваме, защото всичко формално е наред. А не би трябвало да е така. Трябва, като влезе стоката през някой граничен пункт отвън, да бъдем уведомени и ако случайно тя се продава нощем със занижени фактури или документи за безопасност липсват, ние моментално сигнализираме колегите от агенцията, Икономическа полиция, НАП и тогава се извършва много масирана проверка. Така през годините например сме залавяли месо, което после е било унищожавано. Ето това е важното. Не да режем пръстите на едната ръка, а да ги накараме да работят и стискат заедно. А пък ние работим малко в стил единият пръст не знае какво прави другият.
- Пълно ли е с такива продукти из борсите и пазарите?
- Ако ви кажа това, означава да си направя сам харакири. Това, което го хващаме без документи, моментално го спираме. Имайте предвид, че у нас има регистрирани около 100 тържища и това е феномен. Във Франция са 29, в Германия са 27. Няма как физически да обхванем в реално време всички. Ние сме 30 души, които искаме да ги съкратим, а трябва инспекторите да са 500-600 души, за да може всеки ден екип от по трима души проверяващи да обхванем всички тържища.
- Конкретен случай да ни кажете от ваша проверка от някое от тържищата?
- На стоково тържище София преди години се направи проверка от нас и Икономическа полиция. От 200 проверени земеделски производители се оказа, че 197 през живота си не са гледали един домат и не знаят от коя страна се държи лопатата. Те бяха само регистрирани и препродаващи банани и портокали незнайно как и откъде внесени.
- Ще продължим ли да ядем "гумени" домати и краставици и как да знаем за вредните химикали в тях?
- Не можем да кажем за тези химикали, защото Агенцията за безопасност на храните проверява. Но навремето в нашия закон беше заложена клаузата, че всеки, който прави тържище, е длъжен да осигури лаборатория, за да може там да се правят изследвания на всички хранителни продукти, които се продават. И това си остана пожелателно, защото никой не иска да го спазва и никой не си прави труда да прави лаборатории. И когато ме попитате, аз вдигам рамене и казвам, че ако от агенцията са ги изследвали - изследвали. Преди няколко месеца излязоха данни, че за 300 ТИР-а, влезли у нас за седмица, само 10 са проверени на случаен принцип за това дали са изследвани стоките. Сами си направете извода дали не ядем отровни храни.