Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/4359363 www.bgdnes.bg

Бившият топследовател Георги Илиев: Държавата бездейства срещу нарушителите

Кой е той

Георги Илиев е бивш следовател от Националната следствена служба. През годините е разследвал най-тежките аварии, пожари, катастрофи и убийства. Работил е по делата "Лим", "Индиго", случаите с катастрофата край Бяла, потъналия кораб "Хера", пожара във влака София-Кардам, взрива край Петолъчката в Сливен и терористичния акт в Сарафово. През 2013 г. за пенсионирането си и по повод 65-ата си годишнина бе награден от Висшия съдебен съвет.

Аделина ГЕОРГИЕВА

- Г-н Илиев, какво се случва след седмица разследване на случая в Горни Лом?
- Сред най-важните следствени действия, които трябва да се проведат веднага след произшествието, е при първа възможност следователите да влязат на територията на произшествието, да проведат оглед на мястото и да съберат улики, по възможност повече. Огледът на такъв вид местопроизшествие може да продължи няколко дни, тъй като условията са трудни, мястото е сложно и всяка една намерена улика е от значение. Непосредствено след извършване на огледа задачата на следствието е да се разпитат свидетели - почти всички работници, които са били в предишните смени в тази фабрика, от които да се вземат доказателства с цел да бъдат издигнати версии относно случилото се.
- Какво е по-специфично при оглед на подобен взрив?
- В момента там има качествени следователи, които ще извършат дори по-качествен оглед, отколкото аз бих го направил. Той ще им послужи като база за издигането на версиите, по които ще се работи.
- Какви други действия предстоят и доколко може да помогне анализът на документацията на фирмата?
- Колегите ще проверят договорите и ще се види процедурата, защото за всеки боеприпас си има начин на утилизиране. Ще се види кой е съставил документацията, правилно ли е оформена и т.н.
- Защо именно при утилизацията се случват нещастия и на какво се дължат - липса на обучение, некомпетентност или неглижиране на предписанията?
- Утилизацията е един много сложен и отговорен процес, който е и високо заплатен. Разбрах, че това са гръцки мини - интересно е на каква стойност е договорът и защо не се прави в Гърция, а в България. Трябва да се пипа с бели ръкавици, много спокойно, от висококвалифицирани хора и да се работи не на норма, а на качество. За да се случи взрив, явно има нарушения, но какви - ще кажат разследващите. Убеден съм, че един ден причината ще бъде изяснена.
- Възможна ли е версията на собственика на завода Валери Митков, че това е терористичен акт или саботаж преди изборите? Вчера тази теория бе отхвърлена от главния прокурор Сотир Цацаров.
- Не съм бил на местопроизшествието и не знам собственикът с какви аргументи и доказателства разполага, за да направи този извод. Не мога да кажа нищо за издигането на версиите, но този, който има такава версия, да се обоснове и да каже защо мисли, че е терористичен акт - с каква цел и от кого е извършен.
- Защо се стигна до тази трагедия?
- От този въпрос ме обзема гняв по отношение на много хора, които не спазват законите и законовите разпоредби в тази държава - а това е от върха до най-ниското равнище. За 3 г. станаха 4 такива взрива. Губим по 9, по 15 български граждани от произшествия. Всичко това е резултат от неспазване на трудовата  и технологичната дисциплина, защото българите така сме свикнали. Собствениците ламтят за по-голяма и по-бърза печалба, работниците са поставени между чука и наковалнята - или ще работят, както им кажат, или в тази безработица ще останат на улицата. Нарушенията са навсякъде. Онази част от хората, които спазват правилата и технологичната дисциплина на територията на страната, те не се чуват, защото техните фабрики работят нормално. Те не плуват в разкош, но и работниците, и собствениците са доволни.
Всяко едно произшествие е в резултат на нарушаване на дисциплината. Така е и при пътнотранспортните произшествия, и при авиацията, и при корабното дело. Ако се спазва всичко, тези произшествия ще бъдат съвсем малко. Да, навсякъде стават произшествия, докато има развитие на науката и производството, все някъде нещо ще се случи. Защо в другите държави се случват по-малко произшествия с по-малко жертви, а ние даваме по 15, по 9 жертви. И един човек, и 15 души - все е трагедия, като загинат.
- Не трябва ли най-накрая да се намери виновен за всички тези случаи от последните години?
- Делото, което се водеше в Националната следствена служба по отношение на взривовете в района на пътен възел Петолъчката, е приключено за 7 месеца с внесен обвинителен акт в съда. Там нещата са наред. Другите случаи не мога да ги коментирам.
- Предвид, че случаят в Горни Лом е подобен на този край Петолъчката, да очакваме ли разследването да приключи за също толкова кратко време?
- За колко време ще приключи разследването не е толкова важно. По-важно е следствието да приключи качествено, с намерени нарушения, с повдигнато обвинение на лица, които действително имат вина за това тежко произшествие.
- Близките на загиналите от Горни Лом се притесняваха, че заради унищожените тела не могат да получат смъртен акт и да погребат роднините си.
- Моите съболезнования към близките, наистина се притесняват, но да се въоръжат с търпение, защото това е тежка и сложна процедура. Аз съм убеден, че колегите от Националното следствие и от Съдебна медицина ще си свършат много бързо и качествено работата.
- Защо след трагедията се почват проверки?
- Затова съм гневен, защото, след като гръмне един завод за утилизация на боепропаси, на другия ден започват проверки по всички заводи. Падне един мост - тръгват проверки по мостовете, потъне кораб - започват проверки по корабите. В нашата държава няма методика за систематичен контрол на такива високорискови производства. Кампанийните проверки не вършат работа. Чувам, че службите са констатирали маса нарушения. Би трябвало всички органи, които извършват проверки в такива производствени цехове, да правят комплексна проверка - всички заедно. Ако открият нарушения, да спрат производството, да сложат печатите и да изкарат работниците навън. И да кажат - затворихме този завод, защото съществува реална опасност за работещите в него. Защо не е станало така? Вече за четвърти път се случва такава трагедия и пак ни изненада и ни свари неподготвени.
- Не трябва ли представители на органите, които са си затворили очите, също да понесат отговорност?
- Разследващите трябва да изпратят сигнал до Министерския съвет или до Народното събрание и да се вземат конкретни мерки веднъж завинаги. Това са 4 взрива през последните години! Петолъчката взе три жертви, имаше и големи щети. Докога ще продължи това нещо? Така е при движението по пътищата - ако направите забележка на нарушител, вие ще сте виновни. Така е само в нашата държава. В другите има телефон, където можеш да се обадиш и да кажеш, че кола създава опасност за движението, засича автомобили и съществува реална опасност от ПТП, и веднага ще се вземат мерки. Тук все нищо не могат да направят. Откакто сме в ЕС, има някаква етика, но рядко се забелязва. Колко време ни трябва да станем европейци?

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама