Отец Антоний от храм-паметник "Св. Ал. Невски": Поднасяме на ислямистите Европа на тепсия

Кой е той:
Свещеникът в храм-паметник "Св. Александър Невски" Антоний Милушев е роден на 18 февруари 1979 г. в гр. София. Завършил е икономика в УНСС и Богословския факултет на Софийския университет. Антоний е племенник на Ловчанския митрополит Гавриил. Ръкоположен е за свещеник с благословията на покойния патриарх дядо Максим. Пред "България Днес" отец Антоний коментира случая "Шарли ебдо" и новите реалности в отношенията християнство-ислям.
Бисерка БОРИСОВА
- Отец Антоний, задава ли се война християнство-ислям след атентата в "Шарли ебдо"?
- Атаката срещу "Шарли ебдо" е атака на ислямски фанатици срещу крайно ляво, атеистично списание. То се е гаврело не само с пророка Мохамед, но и с християнската религия. Честно казано, от една хомосексуална карикатура на Светата Троица и на мен буквално ми се обърнаха червата. Но е факт, че нито един християнин не е хванал калашник, за да стреля по карикатуристи. Това настрои част от хората срещу исляма. Но да не забравяме, че сред разстреляните полицаи имаше мюсюлманин. Че мюсюлманче спаси шест души при заложническата драма в еврейския магазин в Париж, като ги укри в празни хладилници. Има разлика между радикален ислямист и мюсюлманин.
- Защо обаче все по-често се говори за опити за ислямизация на Европа?
- Проблемът на Европа е, че е забравила християнските си корени. Цялото устройство на европейските държави е християнско, както и традиционният морал. Но ето че последните десетилетия - с налагането на секуларизма в ЕС, тези християнски ценности съзнателно биват подменяни (секуларизъмът е отстояването на мнението, че политическото управление трябва да пази религиозна неутралност – бел. авт.). За да не бъде вече християнска Европа, а да стане "мултикултурна", без Бог. Това всъщност създава вакуум. И естествено във вакуума започват да влизат всякакви други сили. Става буря. Става нещо, което е неконтролируемо.
- Тоест опасенията от ислямизация на Европа не са пресилени?
- Не са. Живял съм в Германия. Тогава там имаше официално около 4 милиона турци. А неофициално всеки от тях водеше със себе си роднини. Една трета от тези турци също са секуларно мислещи, готови са да приемат германската култура и начин на живот. Другите обаче се радикализират, защото не виждат бъдеще в Германия, разчитат само на социални помощи и са най-бедни. И в радикалния ислям те виждат точно това - да станат още по-чужди на свят, в който не виждат реализация.
- Защо християнската църква не се намеси?
- Църквата се намесва постоянно и си търси своето място. Но има хора, които веднага скачат и казват "Имаме право да избираме". Не можем силово да им налагаме религията.
- Какви са тези хора?
- В Европа има две политически тенденции: по-дясно ориентираните, консервативни сили и по-ляво ориентираните, да ги наречем социалисти. Винаги социалистите са антицърковни. Те са атеисти. Десните, дори да не са вярващи, са за връщане на християнските норми и ценности. Напоследък в Европа побеждават десните, но като цяло лявото е много силно. Ето и пример у нас - за година и нещо имахме ляво правителство в лицето на Пламен Орешарски. Когато след това се върна сегашното дясноцентристко, на премиера Бойко Борисов му направило впечатление, че една икона, която в предишния си мандат сложил на видно място в Министерския съвет до герба на България, е била махната от Орешарски...
- Тоест ако в Европа се наложат левите политически тенденции, то навлизането на други религии, включително агресивния ислям, се улеснява?
- Става въпрос не за лявото като идея, а за атеизма. Той е присъщ на левите политически сили.
- Досега при всяко нападение на ислямски фундаменталисти сме слушали, че ислямът е миролюбива религия. След атентата в Париж често се цитира едно изречение от Корана, че Мохамед е единственият бог и ислямът трябва да бъде наложен на цял свят. Това не е ли откровена агресорска политика?
- Е, то точно на тази основа навремето Османската империя е стигнала до Виена...
- Не е ли притеснително тогава? Християнството не е ли вдигнало ръце?
- Не, не е вдигнало ръце. Мисля, че България дори може да даде на Европа пример. Ние имаме най-голямото мюсюлманско общество. С тези мюсюлмани тук живеем 700-800 години заедно. Вместо Европа да ни казва как да ги интегрираме, ние можем да й покажем как имаме уважение на ценностите. Нашите мюсюлмани са без бурки, без тюрбани. Те живеят като български граждани. Наскоро четох стар брой на "Нешънъл джиографик" за България. 30 години след Освобождението депутатите от районите с турско население в България са ходили с фесове в българския парламент. Това говори за невероятна толерантност! Но тогава турска партия като ДПС не е имало. И левите, и десните са имали свои представители сред това турско население в България - около 25% по онова време. Тези турци са били част от българската нация.
За съжаление в момента и в нашите души е празно. И при нас бушуват бури.
- В някои европейски държави е официално регламентирано, че те са християнски. Това решение ли е?
- Да, конституцията на Гърция започва със "Слава на Светата Троица". Може да бъде записано и в конституциите на другите европейски страни, но точно тези атеистистични сили, за които говорихме, са против. В Скандинавия например има под 10% вярващи християни. Дори в Южна Европа вече броят на вярващите намалява. Силна е вярата само в поколенията 40-70 години. Младите не знаят в какво вярват техните бащи, не знаят и те самите в какво вярват. Така че всичко е въпрос на политическа воля и съзнание на обществото.
- А няма ли вина и християнската църква, че хората се отдръпват от нея?
- Вината е на политиците основно. Църквата има вина дотолкова, че има понякога лоши примери, скандали. Но такива примери винаги е имало, а хората са знаели, че не това е църквата и са я следвали. Сега е друго.
- Тоест сега силата на християнската религия в Европа отслабва?
- Да, в Европа е така. В Африка обаче е друго. Ислямът там избива много християни, защото губи почва. Защото 6 милиона мюсюлмани приемат християнството годишно.
- Но нас ни интересува основно Европа. Къде са корените на това западане на християнството?
- В Европа не само комунизмът, но сили, които действат още от времето на Първата световна война, водят до секуларизиране. Нарочно в съзнанието на хората се заместват типичните християнски ценности. И мюсюлманите получават Европа на тепсия. Вече има голям брой натурални германци, които доброволно приемат исляма. Все повече популярни европейски личности го правят. Вижте само френския и холандския национален отбор по футбол например. Звезда като Франк Рибери, чист французин, бял, вече е мюсюлманин.
- Значи за тези европейци, които искат Европа да остане християнска територия, ще става все по-трудно?
- Какво ще стане, един Господ знае. За бъдещето не можем да говорим. Можем да говорим за миналото, да живеем в настоящето. И да се опитваме да променим нещата, които не ни харесват.
- Докато ние се опитваме, едни хорица с бръснати глави трупат дивиденти след "Шарли ебдо"?
- На такива хора трябва да им дадем отпор точно толкова силно, колкото и на радикалния ислям.
- Все повече хора смятат, че в радикалния ислям не става въпрос за религия, а за пари. Вие как мислите?
- То е ясно, че когато става въпрос за насилие и агресия, става въпрос за пари. Тук има грях, а този грях е породен от други грехове. Един от основните грехове е сребролюбието, алчността.
- Сближаване между католическата и източноправославната църква не би ли засилило позицията на християнството в Европа?
- В Константинопол папа Франциск каза нещо много хубаво: "Ние няма да се обединим скоро. Това е невъзможно. Но кръвта на невинно избитите християни днес е кръвта на мъчениците. И това ни обединява."