Капитанът на сваления хеликоптер: Оцеляхме по чудо!

Истинско чудо е, че оцеляхме! Малко след като минахме границата на Южен Судан и навлязохме в Република Судан, нещо ни удари. Манометърът показа, че налягането на маслото започна да пада бързо. Опитах да отклоня хеликоптера към град Кадули, но маслото просто шуртеше. Тогава разбрах, че трябва да направим аварийно кацане в контролираните от бунтовниците региони. Мислех, че ще се разбием, но успяхме да се справим. Когато излязохме от машината, разбрахме, че резервоарът за маслото е бил ударен от шрапнел. Една от перките беше почти изцяло откъсната.
Това е уникалният разказ на Любомир Гелев, капитана на хеликоптера на ООН, който с шестима българи на борда си бе свален точно преди седмица от бунтовници в Нубийските планини.
Вчера сутринта сънародниците ни бяха освободени и бяха транспортирани в бежанския лагер Юида в Южен Судан. В него са настанени около 70 000 бежанци, спасили се от ужасяващите кръвопролития в региона.
Пред "Нуба Рипортс" Гелев демонстрира добро настроение и се пошегува със свалянето на машината:
"Те са били щастливи, че ни удариха."
Когато започнала стрелбата, хеликоптерът летял над височината за безопасност, препоръчвана от Световната програма по прехраната, към която е екипажът. Пилотът с дългогодишен опит в района, оцелявал в много трудни ситуации, бил озадачен защо маршрутът му бил начертан да мине над Нубийските планини, район, в който се водят активни военни действия. Именно по погрешка бунтовниците от Суданското народно движение за независимост свалиха машината, предполагайки, че тя е на суданското правителство, срещу което се сражават.
Любомир Гелев се чуди защо авиационните власти му разрешили да прелети над Южен Кордофан. Самият той знаел, че в провинцията са се водели военни действия, но смятал, че това е било отдавна. По време на престоя си при бунтовниците въздушният ас научил, че само преди дни там била отблъсната изключително широкомащабна сухопътна операция.
"Странен е този пропуск, тъй като получаваме толкова много информация от Дарфур, където също е опасно, както и от Южен Судан", обяснява Гелев и дава пример с Южен Судан, където картата на авиационната безопасност се актуализира на три дни.
Пилотът разказва и за дните на плен. Още докато българите оглеждали пораженията по хеликоптера, на мястото пристигнали бунтовници, които ги задържали. След около час дошъл висш офицер, който наредил да бъдат отведени в база на групировката. Още в началото от групировката разпространиха съобщение, че ако се докаже, че заловеният екипаж наистина работи за ООН, ще бъде освободен, без да се иска откуп. Това станало факт и българите първо са настанени в изоставена сграда в местно село. При евакуирането им оттам се появили сериозни проблеми. Бунтовниците поканили друг хеликоптер на ООН да дойде да прибере екипажа, но суданското правителство не разрешило заради военните действия. В крайна сметка се наложило българите да бъдат превозени по шосето до лагера Юида.