Вижте решенията на Министерски съвет от днес

Одобрено е правителствено становище
по Конституционно дело №13/2014
Правителството одобри становище по Конституционно дело №13 за 2014 г., образувано по искане на тричленен състав на Върховния административен съд, шесто отделение, за установяване противоконституционността на чл. 16, ал. 1, изречение второ от Закона за съдебната власт в частта „осъществява управление на дейността й”.
Според правителството искането за обявяване противоконституционност на разпоредбата е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
В становището на кабинета са изложени съображения, че определянето на Висшия съдебен съвет като орган по управление на дейността на съдебната власт не засяга нейната независимост и конституционните правомощия на ВСС, защото оспорената разпоредба се отнася за осъществяване на общото управление на съдебната власт в кадрово, организационно и бюджетно отношение, а не за осъществяване на функции по правораздаване и надзор за законност.
Бригаден генерал Златко Златев поема временно командването на СКС, от средата на годината
на поста ще бъде назначен бригаден генерал
Любчо Тодоров
Правителството предлага на Президента на Република България да издаде укази за промени във висшето командване на Българската армия.
Предложенията предвиждат бригаден генерал Златко Златев да бъде освободен като командир на 24-а авиационна база, считано от 21 февруари, за да заеме длъжността заместник-командващ на Съвместното командване на силите. Той ще бъде удостоен със звание генерал-майор и ще изпълнява до 29 юни т. г. задълженията на командващ на СКС. След тази дата командването на СКС ще поеме бригаден генерал Любчо Тодоров. Според предложението, от 30 юни той ще бъде освободен като заместник-командир на Сухопътните войски и ще бъде удостоен със звание генерал-майор.
Контраадмирал Георги Мотев и бригаден генерал Стефан Петров ще бъдат освободени като заместник-командващ на СКС и като началник щаба на СКС и от военна служба, съответно от 21 февруари и от 4 март, поради навършване на пределна възраст. От длъжност и от военна служба ще бъде освободен и заместник-началникът на отбраната генерал-майор Нейко Ненов.
Правителството ще предложи на Президента да назначи капитан І ранг Димитър Йорданов на длъжността началник на щаба на СКС и да го удостои със званието комодор, считано от 4 март. Полковник Петьо Мирчев става командир на 24-а авиационна база и бригаден генерал от 21 февруари.
Одобрен е докладът за изпълнението през януари
на мерките, произтичащи от членството
на България в ЕС
Правителството одобри доклад относно изпълнението на Плана за действие за 2015 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз към 31 януари.
Планът включва 273 мерки, от които 59 са със срок за изпълнение до 31 януари 2015 г. От тях 14 мерки са изпълнени в срок, а при останалите 45 мерки има забавяне на изпълнението. Това е 76,3% неизпълнение. Традиционно през първия месец на годината процентът на неизпълнение е по-висок. За сравнение, в края януари 2014 г. той е 75,5.
От неизпълнените 45 мерки 31 са законопроекти, намиращи се на различен етап на разработване и приемане. В по-голямата си част те бяха внесени през 2013 г. и 2014 г. в 42-ото Народно събрание, но не бяха приети поради предсрочното прекратяване на неговия мандат. 20 от тях са свързани с изпълнение на поети ангажименти от България в рамките на стартирали процедури за нарушения по чл. 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
От оставащите 31 законопроекта 18 вече са внесени в 43-ото Народно събрание и се намират на различен етап на приемане. Един законопроект, разгледан от Министерския съвет в началото на февруари, предстои да бъде предложен за разглеждане от парламента. По отношение на останалите 12 законопроекта следва да бъдат положени допълнителни усилия за ускоряване процеса по тяхното разработване, съгласуване и внасяне в Народното събрание.
Правителството възложи на министрите, съобразно тяхната компетентност, да предприемат необходимите действия за изпълнението на забавените мерки.
В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС достига най-ниското равнище за последните 10 години
Министерският съвет одобри внесената от министъра на финансите Владислав Горанов информация за касовото изпълнение на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за 2014 г.
По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет, салдото по консолидираната фискална програма (КФП) за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048,2 млн. лв. (3,7% от прогнозния БВП). Бюджетната позиция на страната към края на 2014 г. е в съответствие с поставените цели в актуализираната бюджетна програма за годината. Прогнозите и предварителните оценки за размера на дефицита на сектор „Държавно управление“ по методологията на Европейската система от национални сметки 2010 очертават той да отбележи подобрение спрямо заложената цел от 3,5% от прогнозния БВП, като на настоящия етап очакванията са той да бъде в размер на около 3,3% от прогнозния БВП. Това ограничава размера на еднократното отклонение от референтната стойност за дефицита по Пакта за стабилност и растеж, което е индикатор при анализа и окончателното вземане на решение за иницииране на процедура по наличието на прекомерен дефицит в България.
Постъпилите приходи и помощи по КФП за 2014 г. са в размер на 29 406,8 млн. лв., или 98,1% от разчетите по ЗИД на ЗДБРБ за 2014 година.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2014 г. възлиза на 23 028,2 млн. лв., което представлява 98,8% от планираните за годината приходи в актуализираните разчети. В структурно отношение приходите от социални и здравноосигурителни вноски надвишават разчета за годината и в голяма степен компенсират изоставането при постъпленията от ДДС, с което данъчните приходи по КФП са близки до планираните с актуализираните разчети за годината. Съпоставено с предходната година, данъчните постъпления нарастват номинално с 2,9% (657,9 млн. лв.).
Приходите в частта на преките данъци са 4 275,8 млн. лв., което е 99,9% от предвидените в ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. и нарастват спрямо предходната година с 374,3 млн. лв. (9,6%). Постъпленията от ДДФЛ бележат ръст от 10,6% (248,0 млн. лв.). Нарастване за 2014 г. се отчита и при приходите от корпоративни данъци – със 126,3 млн. лв., което е с 8,1% повече от 2013 г.
Приходите от косвени данъци са в размер на 11 480,8 млн. лв., което е 96,2% от актуализираната програма за годината. Постъпленията от ДДС са в размер на 7 264,4 млн. лв., или 94,4% от планираните за годината. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС са по-ниски със 102,1 млн. лв., основно поради по-високия размер на възстановения ДДС към фирмите. В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС е в размер на 105 млн. лв., което е най-ниското равнище на показателя за последните 10 години и е значително под отчетения в края на 2013 г. (240 млн. лв.). Друг фактор, който трябва да се има предвид при съпоставката с предходната година, е базовият ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. еднократни приходи от стари просрочени данъчни задължения в размер на 65 млн. лева. Приходите от акцизи са в размер на 4 038,7 млн. лв., или 99,5% от планираните за годината. Съпоставено с предходната година, постъпленията от акцизи са по-ниски номинално със 17,1 млн. лв. (0,4%). Постъпленията от мита са 153,1 млн. лв., или 102,5% спрямо разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 822,4 млн. лв., или 101,5% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 6 449,2 млн. лв., което представлява 102,7% спрямо разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 6,4% (389,0 млн. лева).
Неданъчните приходи са в размер на 3 457,0 млн. лв., което представлява 100,7% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Това е с 493,5 млн. лв. по-малко от предходната година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело.
Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 2 921,6 млн. лв., което представлява 90,3% от годишния разчет.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2014 г. възлизат на 32 455,0 млн. лв., което е 98,4% от актуализираните годишни разчети. Спрямо 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 2 037,1 млн. лв. (6,7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 23,6% (870,6 млн. лв.) спрямо 2013 г., а социалните и здравноосигурителните разходи - със 7,5% (942,8 млн. лв.) спрямо отчетените за 2013 г.
Нелихвените разходи са в размер на 30 920,4 млн. лв., което представлява 103,2% спрямо актуализираните годишни разчети. Текущите нелихвени разходи за 2014 г. са в размер на 26 025,0 млн. лв. (104,5% спрямо разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 4 895,4 млн. лв. (96,5% от разчетите към ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 579,8 млн. лв. (86,6% от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.12.2014 г. от централния бюджет, възлиза на 954,9 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000.
Бюджетното салдо по КФП на касова основа за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048,2 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 2 388,5 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 659,6 млн. лв.
Размерът на фискалния резерв към 31.12.2014 г. е 9,2 млрд. лв., в т.ч. 8,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,1 млрд. лв. вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др. Ресурсът на разположение във фискалния резерв позволи през месец януари 2015 г. безпроблемно да бъдат извършени плащанията по обслужването на дълга, свързани основно с падежиращата емисия глобални облигации, деноминирани в щатски долари, от 2002 г.
С 10% се намалява числеността на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра
на културата
С промяна в ПМС 14/2011 г. правителството намали с 10% числеността на персонала във второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на културата, с изключение на прилагащите делегиран бюджет. Целта е числеността на администрацията да бъде приведена в съответствие с параметрите, заложени в Закона за бюджета на Република България за 2015 г.
Съгласно постановлението за изпълнението на държавния бюджет, до края на м. март 2015 г. министрите трябва да представят в Министерския съвет за одобрение програми за структурни и функционални реформи в съответния сектор с цел повишаване на ефективността на публичните разходи. Първостепенните разпоредители с бюджет следва да разработят мерки за оптимизиране на разходите за персонал до размера им, утвърден с годишния закон за бюджета. При необходимост, в срок до 28 февруари 2015 г., те ще предприемат действия за промени в устройствените правилници на структурите от системите им.
Община Пловдив ще управлява два имота
от национално значение
Одобрено е правителствено становище
по Конституционно дело №13/2014
Правителството одобри становище по Конституционно дело №13 за 2014 г., образувано по искане на тричленен състав на Върховния административен съд, шесто отделение, за установяване противоконституционността на чл. 16, ал. 1, изречение второ от Закона за съдебната власт в частта „осъществява управление на дейността й”.
Според правителството искането за обявяване противоконституционност на разпоредбата е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
В становището на кабинета са изложени съображения, че определянето на Висшия съдебен съвет като орган по управление на дейността на съдебната власт не засяга нейната независимост и конституционните правомощия на ВСС, защото оспорената разпоредба се отнася за осъществяване на общото управление на съдебната власт в кадрово, организационно и бюджетно отношение, а не за осъществяване на функции по правораздаване и надзор за законност.
Бригаден генерал Златко Златев поема временно командването на СКС, от средата на годината
на поста ще бъде назначен бригаден генерал
Любчо Тодоров
Правителството предлага на Президента на Република България да издаде укази за промени във висшето командване на Българската армия.
Предложенията предвиждат бригаден генерал Златко Златев да бъде освободен като командир на 24-а авиационна база, считано от 21 февруари, за да заеме длъжността заместник-командващ на Съвместното командване на силите. Той ще бъде удостоен със звание генерал-майор и ще изпълнява до 29 юни т. г. задълженията на командващ на СКС. След тази дата командването на СКС ще поеме бригаден генерал Любчо Тодоров. Според предложението, от 30 юни той ще бъде освободен като заместник-командир на Сухопътните войски и ще бъде удостоен със звание генерал-майор.
Контраадмирал Георги Мотев и бригаден генерал Стефан Петров ще бъдат освободени като заместник-командващ на СКС и като началник щаба на СКС и от военна служба, съответно от 21 февруари и от 4 март, поради навършване на пределна възраст. От длъжност и от военна служба ще бъде освободен и заместник-началникът на отбраната генерал-майор Нейко Ненов.
Правителството ще предложи на Президента да назначи капитан І ранг Димитър Йорданов на длъжността началник на щаба на СКС и да го удостои със званието комодор, считано от 4 март. Полковник Петьо Мирчев става командир на 24-а авиационна база и бригаден генерал от 21 февруари.
Одобрен е докладът за изпълнението през януари
на мерките, произтичащи от членството
на България в ЕС
Правителството одобри доклад относно изпълнението на Плана за действие за 2015 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз към 31 януари.
Планът включва 273 мерки, от които 59 са със срок за изпълнение до 31 януари 2015 г. От тях 14 мерки са изпълнени в срок, а при останалите 45 мерки има забавяне на изпълнението. Това е 76,3% неизпълнение. Традиционно през първия месец на годината процентът на неизпълнение е по-висок. За сравнение, в края януари 2014 г. той е 75,5.
От неизпълнените 45 мерки 31 са законопроекти, намиращи се на различен етап на разработване и приемане. В по-голямата си част те бяха внесени през 2013 г. и 2014 г. в 42-ото Народно събрание, но не бяха приети поради предсрочното прекратяване на неговия мандат. 20 от тях са свързани с изпълнение на поети ангажименти от България в рамките на стартирали процедури за нарушения по чл. 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
От оставащите 31 законопроекта 18 вече са внесени в 43-ото Народно събрание и се намират на различен етап на приемане. Един законопроект, разгледан от Министерския съвет в началото на февруари, предстои да бъде предложен за разглеждане от парламента. По отношение на останалите 12 законопроекта следва да бъдат положени допълнителни усилия за ускоряване процеса по тяхното разработване, съгласуване и внасяне в Народното събрание.
Правителството възложи на министрите, съобразно тяхната компетентност, да предприемат необходимите действия за изпълнението на забавените мерки.
В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС достига най-ниското равнище за последните 10 години
Министерският съвет одобри внесената от министъра на финансите Владислав Горанов информация за касовото изпълнение на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за 2014 г.
По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет, салдото по консолидираната фискална програма (КФП) за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048,2 млн. лв. (3,7% от прогнозния БВП). Бюджетната позиция на страната към края на 2014 г. е в съответствие с поставените цели в актуализираната бюджетна програма за годината. Прогнозите и предварителните оценки за размера на дефицита на сектор „Държавно управление“ по методологията на Европейската система от национални сметки 2010 очертават той да отбележи подобрение спрямо заложената цел от 3,5% от прогнозния БВП, като на настоящия етап очакванията са той да бъде в размер на около 3,3% от прогнозния БВП. Това ограничава размера на еднократното отклонение от референтната стойност за дефицита по Пакта за стабилност и растеж, което е индикатор при анализа и окончателното вземане на решение за иницииране на процедура по наличието на прекомерен дефицит в България.
Постъпилите приходи и помощи по КФП за 2014 г. са в размер на 29 406,8 млн. лв., или 98,1% от разчетите по ЗИД на ЗДБРБ за 2014 година.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2014 г. възлиза на 23 028,2 млн. лв., което представлява 98,8% от планираните за годината приходи в актуализираните разчети. В структурно отношение приходите от социални и здравноосигурителни вноски надвишават разчета за годината и в голяма степен компенсират изоставането при постъпленията от ДДС, с което данъчните приходи по КФП са близки до планираните с актуализираните разчети за годината. Съпоставено с предходната година, данъчните постъпления нарастват номинално с 2,9% (657,9 млн. лв.).
Приходите в частта на преките данъци са 4 275,8 млн. лв., което е 99,9% от предвидените в ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. и нарастват спрямо предходната година с 374,3 млн. лв. (9,6%). Постъпленията от ДДФЛ бележат ръст от 10,6% (248,0 млн. лв.). Нарастване за 2014 г. се отчита и при приходите от корпоративни данъци – със 126,3 млн. лв., което е с 8,1% повече от 2013 г.
Приходите от косвени данъци са в размер на 11 480,8 млн. лв., което е 96,2% от актуализираната програма за годината. Постъпленията от ДДС са в размер на 7 264,4 млн. лв., или 94,4% от планираните за годината. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС са по-ниски със 102,1 млн. лв., основно поради по-високия размер на възстановения ДДС към фирмите. В края на 2014 г. невъзстановеният ДДС е в размер на 105 млн. лв., което е най-ниското равнище на показателя за последните 10 години и е значително под отчетения в края на 2013 г. (240 млн. лв.). Друг фактор, който трябва да се има предвид при съпоставката с предходната година, е базовият ефект от постъпили през месец февруари 2013 г. еднократни приходи от стари просрочени данъчни задължения в размер на 65 млн. лева. Приходите от акцизи са в размер на 4 038,7 млн. лв., или 99,5% от планираните за годината. Съпоставено с предходната година, постъпленията от акцизи са по-ниски номинално със 17,1 млн. лв. (0,4%). Постъпленията от мита са 153,1 млн. лв., или 102,5% спрямо разчета за годината. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 822,4 млн. лв., или 101,5% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 6 449,2 млн. лв., което представлява 102,7% спрямо разчетените за годината. Съпоставено с предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 6,4% (389,0 млн. лева).
Неданъчните приходи са в размер на 3 457,0 млн. лв., което представлява 100,7% изпълнение на актуализираните годишни разчети. Това е с 493,5 млн. лв. по-малко от предходната година, което се дължи на базов ефект от постъпили еднократни приходи през 2013 г. от дивидент за държавата и от присъдена сума в полза на държавата по арбитражно дело.
Постъпленията от помощи от страната и чужбина (вкл. помощите от фондовете на ЕС) са в размер на 2 921,6 млн. лв., което представлява 90,3% от годишния разчет.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за 2014 г. възлизат на 32 455,0 млн. лв., което е 98,4% от актуализираните годишни разчети. Спрямо 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 2 037,1 млн. лв. (6,7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните и здравноосигурителните плащания. Разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват с 23,6% (870,6 млн. лв.) спрямо 2013 г., а социалните и здравноосигурителните разходи - със 7,5% (942,8 млн. лв.) спрямо отчетените за 2013 г.
Нелихвените разходи са в размер на 30 920,4 млн. лв., което представлява 103,2% спрямо актуализираните годишни разчети. Текущите нелихвени разходи за 2014 г. са в размер на 26 025,0 млн. лв. (104,5% спрямо разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 4 895,4 млн. лв. (96,5% от разчетите към ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 579,8 млн. лв. (86,6% от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.12.2014 г. от централния бюджет, възлиза на 954,9 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000.
Бюджетното салдо по КФП на касова основа за 2014 г. е отрицателно в размер на 3 048,2 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 2 388,5 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 659,6 млн. лв.
Размерът на фискалния резерв към 31.12.2014 г. е 9,2 млрд. лв., в т.ч. 8,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,1 млрд. лв. вземания от фондовете на ЕС за сертифицирани разходи, аванси и др. Ресурсът на разположение във фискалния резерв позволи през месец януари 2015 г. безпроблемно да бъдат извършени плащанията по обслужването на дълга, свързани основно с падежиращата емисия глобални облигации, деноминирани в щатски долари, от 2002 г.
С 10% се намалява числеността на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра
на културата
С промяна в ПМС 14/2011 г. правителството намали с 10% числеността на персонала във второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на културата, с изключение на прилагащите делегиран бюджет. Целта е числеността на администрацията да бъде приведена в съответствие с параметрите, заложени в Закона за бюджета на Република България за 2015 г.
Съгласно постановлението за изпълнението на държавния бюджет, до края на м. март 2015 г. министрите трябва да представят в Министерския съвет за одобрение програми за структурни и функционални реформи в съответния сектор с цел повишаване на ефективността на публичните разходи. Първостепенните разпоредители с бюджет следва да разработят мерки за оптимизиране на разходите за персонал до размера им, утвърден с годишния закон за бюджета. При необходимост, в срок до 28 февруари 2015 г., те ще предприемат действия за промени в устройствените правилници на структурите от системите им.
Община Пловдив ще управлява два имота
от национално значение
Правителството предостави безвъзмездно за управление на община Пловдив два имота - публична държавна собственост. Това са Данчовата къща и Къща Бирдас – недвижими културни ценности от национално значение.Община Пловдив притежава необходимия ресурс и капацитет за реставрация, експониране и интегриране на имотите в живота и структурата на града.
С промени в ПМС 54/2010, с което е приет Устройствения правилник на Министерството на отбраната, за нуждите на Националната гвардейска част е предоставен първият етаж от сграда №6 на бул. „Асен Йорданов” в София. В момента гвардейците ползват останалата част от сградата. До юни м. г. първият етаж е ползван от Института по отбрана „Проф. Цветан Лазаров”, чиято изпитвателна лаборатория вече е преместена на друго място, специално проектирано и ремонтирано да задоволява специфичните изисквания за работа.
От публична в частна държавна собственост беше променен статутът на имот в местността „Пъня” край с. Румянцево в община Луковит. Имотът – бивша ветеринарна лечебница със съответните помощни сгради, разположени на площ от 1,8 дка, е с отпаднала необходимост за Областната дирекция по безопасност на храните – Ловеч.
За изграждането на подводен линеен обект за отвеждане на пречистени от пречиствателната станция в Созопол отпадъчни води правителството учреди безвъзмездно право на строеж върху морското дъно в границите на вътрешните морски води и териториалното море, в полза на общината. Сервитутът на обекта е 12 дка. Община Созопол е в процес на изпълнение на интегриран проект за водния цикъл на града, финансиран по ОПОС 2007-2013.
„Би Ейч Ер” ще изпълнява полети по линията София-Калкута
Правителството определи въздушния превозвач „Би Ейч Ер” да изпълнява от българска страна полети по въздушната линия София-Калкута-София. Линията е договорена с действащата Спогодба между правителствата на България и Индия. Правото авиокомпанията да предоставя транспортни услуги е получено след спечелването на конкурс по реда и при условията на Наредба №847/2010.
Назначеният въздушен превозвач е длъжен да започне експлоатация на линията в 6-месечен срок от влизане в сила на акта на назначаването му.
Назначаването на български въздушен превозвач на авиационния пазар България - Индия би допринесло за увеличаване на пътникопотока от и за България, което създава условия за засилването на търговско-икономическите връзки и стокообмена с Индия, както и привличането на повече туристи.
За ратификация е предложено българо-гръцкото споразумение за осъществяване на съвместен контрол на ГКПП „Маказа – Нимфея”
Министерският съвет предлага на Народното събрание да ратифицира междуправителственото споразумение на България и Гърция за съвместен контрол, който да бъде осъществяван на граничния контролно-пропускателен пункт „Маказа – Нимфея”. Той предвижда входящият и изходящият контрол да се извършват на ГКПП „Маказа”, на българска територия. Споразумението беше сключено чрез размяна на ноти през м. юли м. г.
ГКПП „Маказа” значително облекчава преминаването на българо-гръцката граница като поема част от преминаващите през останалите гранични преходи между двете страни.
България ще продължи да ползва системата
за електронно управление
на криптографски ключове на НАТО
Министерският съвет одобри проекта на Меморандум за разбирателство между правителствата на България и САЩ и Агенцията за разпределение и отчет към Военния комитет на НАТО за удължаване срока на използване на системата за електронно управление на криптографски ключове на НАТО – DEKMS.
Апаратурата беше предоставена на Министерството на отбраната за ползване през 2009 г. с цел изграждането на съвременна и сигурна система за работа с електронни ключове между страните-членки на НАТО, както и между гражданските и военните структури на Алианса. Системата дава възможност за надеждно и защитено транспортиране, приемане, съхранение и отчет на ключови материали за криптиращите средства в комуникационните мрежи на НАТО, осигурявани в електронен вид посредством вече изградената криптографска мрежа за обмен на класифицирана информация.
Одобрена е българската позиция за неформалното заседание на Европейския съвет
Правителството одобри позицията на България за участие в неформалното заседание на Европейския съвет, което ще се проведе на 12 февруари в Брюксел. Участие в него ще вземе министър-председателят Бойко Борисов.
Държавните и правителствени ръководители на държавите-членки на ЕС ще обсъдят темите за борбата с тероризма и ситуацията в Украйна. Очаква се приемането на изявление, насочено към защита на основните общоевропейски ценности и противодействие на тероризма с три основни акцента – сигурност на гражданите, превенция срещу радикализацията и сътрудничество с международните партньори.
Предвижда се в рамките на заседанието да се проведе дискусия за Икономическия и паричен съюз, с фокус върху причините за неговото създаване и развитие, анализ на причините и последиците от икономическата и финансова криза, както и изграждането на визия за следващите десет години.
Правителството одобри и позицията на България за предстоящото на 17 февруари заседание на Съвета по икономически и финансови въпроси. На него ще бъде обсъдена работата по предложението за регламент за Европейския фонд за стратегически инвестиции. Министрите на финансите ще коментират и заключения относно Доклада по механизма за ранно предупреждение за 2015 г. и Годишния обзор на растежа. ЕКОФИН ще разгледа и препоръки по освобождаването от отговорност на ЕК по изпълнението на бюджета на ЕС за финансовата 2013 г. и насоките за бюджет `2016. Председателят на Групата на високо ниво ще представи първия доклад за оценка на действащата система за собствени ресурси и анализа на последните предложения за реформа на системата.
Министерският съвет се запозна и с доклади за резултатите от проведените заседания на три Съвета на ЕС – ЕКОФИН на 27 януари, „Правосъдие и вътрешни работи” на 29-30 януари и по земеделие и рибарство на 26 януари.
На срещата си финансовите министри на ЕС обсъдиха предложението на ЕК за създаване на Европейски фонд за стратегически инвестиции. Обект на разговори бяха и основните приоритети в областта на икономическите и финансови въпроси, заложени в работната програма на Съвета по време на Латвийското председателство, както и работната програма на ЕК за 2015 г. Дискутирано беше съобщението на ЕК за преглед на правилата за икономическото управление на ЕС (т. нар. 6-расk и 2-расk). Комисията представи и съобщението си за използването на гъвкавост в рамките на съществуващите правила на Пакта за стабилност и растеж, прието през януари т. г.
Основна тема на дискусията на министрите на вътрешните работи беше борбата с тероризма. Общите действия на държавите-членки ще бъдат насочени към превенция на радикализацията, засилването на обмена на оперативна информация, своевременно идентифициране на маршрутите на терористите и борбата с трафика на огнестрелните оръжия. В рамките на заседанието се състоя среща на министрите на вътрешните работи и на правосъдието на държавите от ЕС със страните от Източното партньорство – Армения, Азербайджан, Беларус, Грузия, Молдова и Украйна. Направен беше преглед на постигнатото в областта на реформите в съдебната система, правоприлагането и борбата с корупцията в тези страни.
На заседанието на министрите на земеделието от ЕС Комисията представи актуална информация за тенденциите на пазара, включително и предвид предприетите мерки за смекчаване ефектите от руската забрана за внос на селскостопански продукти от ЕС. Отчитайки предприетите от ЕК мерки, държавите-членки изразиха притеснение, че те може да се окажат недостатъчни за смекчаване на последиците от ембаргото. Министрите призоваха за допълнителни мерки за секторите на млякото и млечните продукти, плодовете и зеленчуците и свинското месо чрез разширяване на обхвата на някои мерки и диверсифициране на използваните инструменти.
По инициатива на министър Десислава Танева, съвместно с министъра на земеделието на Румъния, в дневния ред на заседанието бе включен документ с предложения за въвеждане на допълнителни мерки в сектора на млякото и млечните продукти, тъй като за двете държави извънредните мерки в този сектор бяха неприложими. Десет държави членки подкрепиха отделни мерки, а две изразиха цялостна подкрепа.
Прекратява се концесията върху пристанищен терминал Русе-запад
Министерският съвет прие решение за прекратяване на Договора за предоставяне на концесия за услуга върху пристанищен терминал Русе-запад, сключен на 18.09.2013 г.
Договорът се прекратява едностранно поради неизпълнение на основно задължение на концесионера „Пристанищен терминал Русе-запад“ АД. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията е упълномощен да представлява концедента при прекратяването на концесията.
Изпълняват се условията по концесията за добив
на блатно кокиче
Правителството одобри годишния доклад за 2013 г. на комисията за контрол по предоставена концесия за добив на блатно кокиче при условията на опазване и регулирано ползване от защитена местност „Блатото”. Теренът се намира в землището на с. Палаузово, община Стралджа.
Концесионният договор е сключен през октомври 2012 г. с „Фито Палаузово” АД и е за срок от 20 г. Текущият контрол по изпълнението му показва, че се изпълняват условията на концесията и основните задължения по нея.
Двете програми за енергийно обновяване
на многофамилните сгради ще се реализират
при 100% безвъзмездна помощ
Правителството одобри допълнителен трансфер по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2015 г. в размер на 14 966 816 лв. Целта е държавата да поеме за своя сметка финансовото съучастие (25%) на сдруженията на собствениците в многофамилни жилищни сгради, одобрени за участие в европейския проект „Енергийно обновяване на българските домове”. По този начин сдруженията на собствениците, кандидатстващи по европейската програма, ще бъдат равнопоставени с тези, които кандидатстват по стартиралата през февруари т. г. Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради и също ще получават100% безвъзмездна финансова помощ за въвеждане на мерки за енергийна ефективност.
Собствениците на самостоятелни обекти, в които се упражнява стопанска дейност, ще заплащат изцяло разходите за обновителните дейности в самия обект, т. е., за подмяна на дограмата.
Одобрените средства под формата на допълнителни трансфери няма да бъдат предоставяни директно на собствениците под формата на парична сума, а ще бъдат предоставяни чрез извършване на обновителни дейности по конкретните сгради така, както и се получава и безвъзмездната помощ по европейския проект „Енергийно обновяване на българските домове”.
Изменя се Тарифа №14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ
Правителството отмени Наредбата за съществените изисквания към строежите и оценяване съответствието на строителните продукти, както и ПМС 325/2006, с което е приета. Причина за това са влезли в сила разпоредби на европейски регламенти и директиви, довели до изменения в Закона за техническите изисквания към продуктите и подзаконовата нормативна уредба.
В тази връзка е изменен и раздел V от Тарифа №14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители, с цел синхронизиране на терминологията с европейския регламент и с Наредбата за условията и реда за влагане на строителни продукти в строежите на Република България, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Размерът на държавните такси за издаване на разрешения за извършване на оценяване на съответствието и на оценяване и проверка на постоянството на експлоатационните показатели на строителните продукти, за издаване на европейска техническа оценка и/или българско техническо одобрение, за разширяване обхвата на издадените разрешения, за тяхната актуализация или преиздаване, за проверката на документи, проверката на място, в т.ч. за ежегодните планирани проверки, остава непроменен.
Разрешен е проблемът с отпускането на държавни парични награди за особени заслуги към нацията
Правителството прие наредба, с която се определя редът за предоставяне и изплащане на държавните парични награди на лица с особени заслуги към държавата и нацията. Този документ е ключов за изпълнението на влезлия в сила от 1 януари 2013 г. Закон за награждаване на лица за особени заслуги към държавата и нацията, защото без него не може да бъдат отпускани пожизнени, периодични или еднократни парични награди като израз на признателност за цялостната дейност на личности в различни сфери на обществения живот – култура, наука, спорт, здравеопазване, укрепване и развитие на гражданското общество и за защита на човешките права, борбата с бедствия и аварии и др. Съгласно разпоредбите на Закона, наредбата е трябвало да бъде приета до средата на 2013 г.
Пожизнените и периодичните държавни парични награди ще се присъждат с решение на Народното събрание, а еднократните – с акт на Министерския съвет. Размерите им ще се определят ежегодно със закона за държавния бюджет. За 2015 г. техният размер е до 700 лв.(за пожизнените и периодичните) и до 5000 лв. за еднократните.
Предвидено е министър, до когото е постъпило предложение за предоставяне на държавна парична награда, да назначи комисия за преценка на предложенията, включително за вида, размера, за срока на предоставянето им, когато се отнася до периодични награди. В комисиите ще се включват представители на съответното министерство, като при необходимост ще бъдат привличани и други специалисти от съответната или сродна област.
Държавните парични награди (пожизнени и периодични) ще се изплащат чрез бюджетите на министерствата, чиито министри са вносители на предложението, а еднократната – чрез бюджета на Министерския съвет.
Въвеждат се по-стриктни изисквания за безопасност на детските играчки
Министерският съвет прие промени в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на играчките, които отразяват промените в европейското законодателство.
Наредбата определя правилата за употреба в детските играчки на химични вещества, класифицирани като мутагенни, канцерогенни и токсични за репродукцията. Тези веществата не могат да бъдат употребявани в играчки, части от играчки или в отделни на микроструктурно равнище части от играчки, освен ако са в концентрации, равни на или по-малки от съответните равнища на концентрация, определени в законодателството на ЕС; недостъпни за детето, или разрешени с решение на Европейската комисия. За да се въведат определените гранични стойности, в Наредбата се създава ново Приложение №11. Производителите следва да прилагат новите изисквания от 21 декември 2015 г.
Чрез допълнение на Наредбата, освен в неръждаемата стомана, се добавя и нова разрешена употреба на никела в детските играчки, а именно – в части, които осигуряват провеждането на електрически ток. Производителите могат да се възползват от тази нова употреба от 1 юли 2015 г.
Димитър Тучков е новият генерален консул
на България в Одеса
Правителството освободи Стоян Горчивкин от поста на генерален консул на България в Одеса, Украйна, и назначи на поста Димитър Тучков.
Променената обстановка в контекста на кризата в Украйна и необходимостта от успешно изпълнение на многобройните и комплексни функции на Генералното консулство в Одеса предполагат назначаване на генерален консул с подходящи подготовка и опит.
Димитър Тучков е ръководил Генералното консулство в Одеса в периода 2004-2007 г., работил е и като съветник по търговско-икономическите въпроси в посолството ни в Киев. Заемал е ръководни позиции в стопанския сектор.
120 регистъра и набори от данни ще бъдат публикувани в отворен формат
Министерският съвет прие Списък с набори от данни по приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат. Предложението беше изготвено в изпълнение на Програмата на правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г., в която една от целите е „Подобряване на обмена на данни и публикуване на наличната публична информация в отворен формат“.
Европейското законодателство от 2013 г. въвежда изискване организациите от публичния сектор да публикуват обществената информация, която събират и поддържат, в отворен, машинночетим формат, който позволява повторна употреба. Във връзка с транспониране на директивата, към момента е подготвен проект на закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществената информация. С предоставянето на информацията в отворен формат значително ще се подобри достъпа до обществена информация на гражданите и бизнеса и използването й за търговски и нетърговски цели.
Списъкът съдържа 120 регистъра и набори от данни, които следва да бъдат публикувани в отворен формат. Сред тях са Административният регистър, статистически данни за пътно-транспортните произшествия, регистър на лечебните заведения за болнична помощ, центровете за психично здраве, за кожно-венерически заболявания, комплексните онкологични центрове, домовете за медикосоциални грижи и диализните центрове, регистърът на производителите, преработвателите и търговците на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин, седмичните бюлетини на Държавната комисия по стоковите борси и тържища и данни от информационната система на Комисията, регистърът на обществените библиотеки, списък на училищата и детските градини, нивото на замърсяване на атмосферния въздух, централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел, ежемесечни таблици на населението по постоянен и настоящ адрес, списък на летищата и сезонните разписания на полетите, свободните места, обявени в бюрата по труда, консолидиран национален туристически регистър, централен регистър „Общински дълг” и др.
В споразумението за консултантски услуги
между АПИ и МБВР се включва нова дейност
Министерският съвет одобри изменение на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие.
Дейностите по споразумението, подписано през 2012 г., се изпълняват в рамките на проект „Техническа помощ за подобряване на ефективността на пътния сектор в Република България“, финансиран по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. В рамките на проекта са налице неусвоени средства в размер на 1 393 942 лв.
С изменението се предвижда включване на нова дейност – разработване на цялостна визия за въвеждането на Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси (EETS)“, със следните три задачи:
- Встъпителен доклад и подробен работен план за електронното събиране на пътни такси;
- Анализ на възможностите и вариантите за трансформиране на съществуващата винетна система в Електронна система за събиране на пътни такси. Разработване на подробна спецификация за Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси;
- Разработване на стратегия и бизнес модел за внедряване на Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси. Изготвяне на документ за финансово планиране.
За изпълнение на включената допълнителна дейност и с оглед по-пълното възползване от българска страна от консултантските услуги на Световната банка при усвояването на средствата от европейските фондове се предвижда удължаване на срока на действие на споразумението до 31.12.2015 г. и увеличаване на стойността му с 1 392 000 лв.
Увеличават се защитните горски територии
Кабинетът възложи на министъра на земеделието и храните да предприеме необходимите действия за увеличаване на защитните горски територии в поземлени имоти – държавна собственост, като превантивна мярка за недопускане възникването на бедствени ситуации и човешки жертви.
В съответствие с преобладаващите им функции, горските територии се делят на три основни категории – защитни, специални и стопански. Конкретните нови територии, които ще бъдат категоризирани като защитни, са предложени от шестте държавни предприятия и са съгласувани с Изпълнителната агенция по горите.
С увеличаването на защитните горски територии ще се постигне увеличаване на всички екосистемни ползи от устойчивото им управление и намаляване на риска от наводнения.
Над 2,9 млрд. евро е общият бюджет на новата Програма за развитие на селските райони
Правителството одобри актуализиран проект на Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. като основа за преговори с Европейската комисия.
ПРСР 2014-2020 г. е стратегически документ за управление на финансовите средства, съфинансирани от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, в рамките на новия програмен период. Общият бюджет на Програмата е над 2,9 млрд. евро, от които 2,4 млрд. евро са предоставени на България от ЕЗФРС.
Трите основни цели, към които е насочена Програмата, са повишаване на конкурентоспособността и балансирано развитие на селското стопанство и хранителната промишленост; опазване на екосистемите и устойчиво управление, използване на природните ресурси в земеделието, горското стопанство и хранителната промишленост, предотвратяване на климатичните промени и приспособяване към тях; социално-икономическо развитие на селските райони, осигуряващо нови работни места, намаляване на бедността, социално включване и по-добро качество на живот.
Приета е Концепция за централен орган
за възлагане на обществени поръчки
в сектор „Здравеопазване”
Правителството одобри Концепция за централен орган за възлагане на обществени поръчки в сектор „Здравеопазване”. Документът е разработен от МЗ съвместно с Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и е в съответствие с изискванията на европейското законодателство, с приетата Програма на правителството и с Националната стратегия за развитие на сектора обществени поръчки за периода 2014-2020 г.
В Концепцията е заложено създаването и развитието на орган за централизирано възлагане на обществени поръчки в сектора, който да провежда процедурите с цел сключване на рамкови споразумения за доставки от името и за сметка на бюджетите на възложителите и определяне на изпълнители чрез специално създадена интегрирана информационна система - онлайн платформа за електронна търговия (електронен търг и електронен каталог).
Централен орган за възлагане на обществени поръчки в сектор „Здравеопазване” (ЦОВОПСЗ) се предлага да бъде министърът на здравеопазването. Предвижда се първоначално да се провеждат процедури за възлагане на обществени поръчки само от името и за сметка на лечебните заведения за болнична помощ, посочени в чл. 9 от Закона за лечебните заведения. На втори етап се предвижда да се разшири обхватът на субектите, които ползват услугите му, като в системата се включат и другите лечебни заведения, които имат качеството на възложител по смисъла на ЗОП, а на трети етап – да се разшири и обсегът на стоките, обхванати в електронния каталог.
Създаването на Централния орган ще доведе до икономия на време, административен и финансов ресурс за болниците, както и до намаляване на цените на лекарствените продукти поради големия обем и количества. Създаването на електронната платформа ще даде възможност за по-бърз и качествен отговор на нуждите на възложителите, за увеличаване на конкуренцията и постигане на по-изгодни условия за възложителите в сектора. Разширеното използване на електронни способи и средства и интегрирането на платформата със съществуващите електронни регистри ще допринесе в значителна степен и за ефективното противопоставяне и недопускане на корупция в сектора
Правителството предостави безвъзмездно за управление на община Пловдив два имота - публична държавна собственост. Това са Данчовата къща и Къща Бирдас – недвижими културни ценности от национално значение.Община Пловдив притежава необходимия ресурс и капацитет за реставрация, експониране и интегриране на имотите в живота и структурата на града.
С промени в ПМС 54/2010, с което е приет Устройствения правилник на Министерството на отбраната, за нуждите на Националната гвардейска част е предоставен първият етаж от сграда №6 на бул. „Асен Йорданов” в София. В момента гвардейците ползват останалата част от сградата. До юни м. г. първият етаж е ползван от Института по отбрана „Проф. Цветан Лазаров”, чиято изпитвателна лаборатория вече е преместена на друго място, специално проектирано и ремонтирано да задоволява специфичните изисквания за работа.
От публична в частна държавна собственост беше променен статутът на имот в местността „Пъня” край с. Румянцево в община Луковит. Имотът – бивша ветеринарна лечебница със съответните помощни сгради, разположени на площ от 1,8 дка, е с отпаднала необходимост за Областната дирекция по безопасност на храните – Ловеч.
За изграждането на подводен линеен обект за отвеждане на пречистени от пречиствателната станция в Созопол отпадъчни води правителството учреди безвъзмездно право на строеж върху морското дъно в границите на вътрешните морски води и териториалното море, в полза на общината. Сервитутът на обекта е 12 дка. Община Созопол е в процес на изпълнение на интегриран проект за водния цикъл на града, финансиран по ОПОС 2007-2013.
„Би Ейч Ер” ще изпълнява полети по линията София-Калкута
Правителството определи въздушния превозвач „Би Ейч Ер” да изпълнява от българска страна полети по въздушната линия София-Калкута-София. Линията е договорена с действащата Спогодба между правителствата на България и Индия. Правото авиокомпанията да предоставя транспортни услуги е получено след спечелването на конкурс по реда и при условията на Наредба №847/2010.
Назначеният въздушен превозвач е длъжен да започне експлоатация на линията в 6-месечен срок от влизане в сила на акта на назначаването му.
Назначаването на български въздушен превозвач на авиационния пазар България - Индия би допринесло за увеличаване на пътникопотока от и за България, което създава условия за засилването на търговско-икономическите връзки и стокообмена с Индия, както и привличането на повече туристи.
За ратификация е предложено българо-гръцкото споразумение за осъществяване на съвместен контрол на ГКПП „Маказа – Нимфея”
Министерският съвет предлага на Народното събрание да ратифицира междуправителственото споразумение на България и Гърция за съвместен контрол, който да бъде осъществяван на граничния контролно-пропускателен пункт „Маказа – Нимфея”. Той предвижда входящият и изходящият контрол да се извършват на ГКПП „Маказа”, на българска територия. Споразумението беше сключено чрез размяна на ноти през м. юли м. г.
ГКПП „Маказа” значително облекчава преминаването на българо-гръцката граница като поема част от преминаващите през останалите гранични преходи между двете страни.
България ще продължи да ползва системата
за електронно управление
на криптографски ключове на НАТО
Министерският съвет одобри проекта на Меморандум за разбирателство между правителствата на България и САЩ и Агенцията за разпределение и отчет към Военния комитет на НАТО за удължаване срока на използване на системата за електронно управление на криптографски ключове на НАТО – DEKMS.
Апаратурата беше предоставена на Министерството на отбраната за ползване през 2009 г. с цел изграждането на съвременна и сигурна система за работа с електронни ключове между страните-членки на НАТО, както и между гражданските и военните структури на Алианса. Системата дава възможност за надеждно и защитено транспортиране, приемане, съхранение и отчет на ключови материали за криптиращите средства в комуникационните мрежи на НАТО, осигурявани в електронен вид посредством вече изградената криптографска мрежа за обмен на класифицирана информация.
Одобрена е българската позиция за неформалното заседание на Европейския съвет
Правителството одобри позицията на България за участие в неформалното заседание на Европейския съвет, което ще се проведе на 12 февруари в Брюксел. Участие в него ще вземе министър-председателят Бойко Борисов.
Държавните и правителствени ръководители на държавите-членки на ЕС ще обсъдят темите за борбата с тероризма и ситуацията в Украйна. Очаква се приемането на изявление, насочено към защита на основните общоевропейски ценности и противодействие на тероризма с три основни акцента – сигурност на гражданите, превенция срещу радикализацията и сътрудничество с международните партньори.
Предвижда се в рамките на заседанието да се проведе дискусия за Икономическия и паричен съюз, с фокус върху причините за неговото създаване и развитие, анализ на причините и последиците от икономическата и финансова криза, както и изграждането на визия за следващите десет години.
Правителството одобри и позицията на България за предстоящото на 17 февруари заседание на Съвета по икономически и финансови въпроси. На него ще бъде обсъдена работата по предложението за регламент за Европейския фонд за стратегически инвестиции. Министрите на финансите ще коментират и заключения относно Доклада по механизма за ранно предупреждение за 2015 г. и Годишния обзор на растежа. ЕКОФИН ще разгледа и препоръки по освобождаването от отговорност на ЕК по изпълнението на бюджета на ЕС за финансовата 2013 г. и насоките за бюджет `2016. Председателят на Групата на високо ниво ще представи първия доклад за оценка на действащата система за собствени ресурси и анализа на последните предложения за реформа на системата.
Министерският съвет се запозна и с доклади за резултатите от проведените заседания на три Съвета на ЕС – ЕКОФИН на 27 януари, „Правосъдие и вътрешни работи” на 29-30 януари и по земеделие и рибарство на 26 януари.
На срещата си финансовите министри на ЕС обсъдиха предложението на ЕК за създаване на Европейски фонд за стратегически инвестиции. Обект на разговори бяха и основните приоритети в областта на икономическите и финансови въпроси, заложени в работната програма на Съвета по време на Латвийското председателство, както и работната програма на ЕК за 2015 г. Дискутирано беше съобщението на ЕК за преглед на правилата за икономическото управление на ЕС (т. нар. 6-расk и 2-расk). Комисията представи и съобщението си за използването на гъвкавост в рамките на съществуващите правила на Пакта за стабилност и растеж, прието през януари т. г.
Основна тема на дискусията на министрите на вътрешните работи беше борбата с тероризма. Общите действия на държавите-членки ще бъдат насочени към превенция на радикализацията, засилването на обмена на оперативна информация, своевременно идентифициране на маршрутите на терористите и борбата с трафика на огнестрелните оръжия. В рамките на заседанието се състоя среща на министрите на вътрешните работи и на правосъдието на държавите от ЕС със страните от Източното партньорство – Армения, Азербайджан, Беларус, Грузия, Молдова и Украйна. Направен беше преглед на постигнатото в областта на реформите в съдебната система, правоприлагането и борбата с корупцията в тези страни.
На заседанието на министрите на земеделието от ЕС Комисията представи актуална информация за тенденциите на пазара, включително и предвид предприетите мерки за смекчаване ефектите от руската забрана за внос на селскостопански продукти от ЕС. Отчитайки предприетите от ЕК мерки, държавите-членки изразиха притеснение, че те може да се окажат недостатъчни за смекчаване на последиците от ембаргото. Министрите призоваха за допълнителни мерки за секторите на млякото и млечните продукти, плодовете и зеленчуците и свинското месо чрез разширяване на обхвата на някои мерки и диверсифициране на използваните инструменти.
По инициатива на министър Десислава Танева, съвместно с министъра на земеделието на Румъния, в дневния ред на заседанието бе включен документ с предложения за въвеждане на допълнителни мерки в сектора на млякото и млечните продукти, тъй като за двете държави извънредните мерки в този сектор бяха неприложими. Десет държави членки подкрепиха отделни мерки, а две изразиха цялостна подкрепа.
Прекратява се концесията върху пристанищен терминал Русе-запад
Министерският съвет прие решение за прекратяване на Договора за предоставяне на концесия за услуга върху пристанищен терминал Русе-запад, сключен на 18.09.2013 г.
Договорът се прекратява едностранно поради неизпълнение на основно задължение на концесионера „Пристанищен терминал Русе-запад“ АД. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията е упълномощен да представлява концедента при прекратяването на концесията.
Изпълняват се условията по концесията за добив
на блатно кокиче
Правителството одобри годишния доклад за 2013 г. на комисията за контрол по предоставена концесия за добив на блатно кокиче при условията на опазване и регулирано ползване от защитена местност „Блатото”. Теренът се намира в землището на с. Палаузово, община Стралджа.
Концесионният договор е сключен през октомври 2012 г. с „Фито Палаузово” АД и е за срок от 20 г. Текущият контрол по изпълнението му показва, че се изпълняват условията на концесията и основните задължения по нея.
Двете програми за енергийно обновяване
на многофамилните сгради ще се реализират
при 100% безвъзмездна помощ
Правителството одобри допълнителен трансфер по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2015 г. в размер на 14 966 816 лв. Целта е държавата да поеме за своя сметка финансовото съучастие (25%) на сдруженията на собствениците в многофамилни жилищни сгради, одобрени за участие в европейския проект „Енергийно обновяване на българските домове”. По този начин сдруженията на собствениците, кандидатстващи по европейската програма, ще бъдат равнопоставени с тези, които кандидатстват по стартиралата през февруари т. г. Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради и също ще получават100% безвъзмездна финансова помощ за въвеждане на мерки за енергийна ефективност.
Собствениците на самостоятелни обекти, в които се упражнява стопанска дейност, ще заплащат изцяло разходите за обновителните дейности в самия обект, т. е., за подмяна на дограмата.
Одобрените средства под формата на допълнителни трансфери няма да бъдат предоставяни директно на собствениците под формата на парична сума, а ще бъдат предоставяни чрез извършване на обновителни дейности по конкретните сгради така, както и се получава и безвъзмездната помощ по европейския проект „Енергийно обновяване на българските домове”.
Изменя се Тарифа №14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ
Правителството отмени Наредбата за съществените изисквания към строежите и оценяване съответствието на строителните продукти, както и ПМС 325/2006, с което е приета. Причина за това са влезли в сила разпоредби на европейски регламенти и директиви, довели до изменения в Закона за техническите изисквания към продуктите и подзаконовата нормативна уредба.
В тази връзка е изменен и раздел V от Тарифа №14 за таксите, които се събират в системата на МРРБ и от областните управители, с цел синхронизиране на терминологията с европейския регламент и с Наредбата за условията и реда за влагане на строителни продукти в строежите на Република България, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Размерът на държавните такси за издаване на разрешения за извършване на оценяване на съответствието и на оценяване и проверка на постоянството на експлоатационните показатели на строителните продукти, за издаване на европейска техническа оценка и/или българско техническо одобрение, за разширяване обхвата на издадените разрешения, за тяхната актуализация или преиздаване, за проверката на документи, проверката на място, в т.ч. за ежегодните планирани проверки, остава непроменен.
Разрешен е проблемът с отпускането на държавни парични награди за особени заслуги към нацията
Правителството прие наредба, с която се определя редът за предоставяне и изплащане на държавните парични награди на лица с особени заслуги към държавата и нацията. Този документ е ключов за изпълнението на влезлия в сила от 1 януари 2013 г. Закон за награждаване на лица за особени заслуги към държавата и нацията, защото без него не може да бъдат отпускани пожизнени, периодични или еднократни парични награди като израз на признателност за цялостната дейност на личности в различни сфери на обществения живот – култура, наука, спорт, здравеопазване, укрепване и развитие на гражданското общество и за защита на човешките права, борбата с бедствия и аварии и др. Съгласно разпоредбите на Закона, наредбата е трябвало да бъде приета до средата на 2013 г.
Пожизнените и периодичните държавни парични награди ще се присъждат с решение на Народното събрание, а еднократните – с акт на Министерския съвет. Размерите им ще се определят ежегодно със закона за държавния бюджет. За 2015 г. техният размер е до 700 лв.(за пожизнените и периодичните) и до 5000 лв. за еднократните.
Предвидено е министър, до когото е постъпило предложение за предоставяне на държавна парична награда, да назначи комисия за преценка на предложенията, включително за вида, размера, за срока на предоставянето им, когато се отнася до периодични награди. В комисиите ще се включват представители на съответното министерство, като при необходимост ще бъдат привличани и други специалисти от съответната или сродна област.
Държавните парични награди (пожизнени и периодични) ще се изплащат чрез бюджетите на министерствата, чиито министри са вносители на предложението, а еднократната – чрез бюджета на Министерския съвет.
Въвеждат се по-стриктни изисквания за безопасност на детските играчки
Министерският съвет прие промени в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на играчките, които отразяват промените в европейското законодателство.
Наредбата определя правилата за употреба в детските играчки на химични вещества, класифицирани като мутагенни, канцерогенни и токсични за репродукцията. Тези веществата не могат да бъдат употребявани в играчки, части от играчки или в отделни на микроструктурно равнище части от играчки, освен ако са в концентрации, равни на или по-малки от съответните равнища на концентрация, определени в законодателството на ЕС; недостъпни за детето, или разрешени с решение на Европейската комисия. За да се въведат определените гранични стойности, в Наредбата се създава ново Приложение №11. Производителите следва да прилагат новите изисквания от 21 декември 2015 г.
Чрез допълнение на Наредбата, освен в неръждаемата стомана, се добавя и нова разрешена употреба на никела в детските играчки, а именно – в части, които осигуряват провеждането на електрически ток. Производителите могат да се възползват от тази нова употреба от 1 юли 2015 г.
Димитър Тучков е новият генерален консул
на България в Одеса
Правителството освободи Стоян Горчивкин от поста на генерален консул на България в Одеса, Украйна, и назначи на поста Димитър Тучков.
Променената обстановка в контекста на кризата в Украйна и необходимостта от успешно изпълнение на многобройните и комплексни функции на Генералното консулство в Одеса предполагат назначаване на генерален консул с подходящи подготовка и опит.
Димитър Тучков е ръководил Генералното консулство в Одеса в периода 2004-2007 г., работил е и като съветник по търговско-икономическите въпроси в посолството ни в Киев. Заемал е ръководни позиции в стопанския сектор.
120 регистъра и набори от данни ще бъдат публикувани в отворен формат
Министерският съвет прие Списък с набори от данни по приоритетни области, които да се публикуват в отворен формат. Предложението беше изготвено в изпълнение на Програмата на правителството за стабилно развитие на Република България за периода 2014-2018 г., в която една от целите е „Подобряване на обмена на данни и публикуване на наличната публична информация в отворен формат“.
Европейското законодателство от 2013 г. въвежда изискване организациите от публичния сектор да публикуват обществената информация, която събират и поддържат, в отворен, машинночетим формат, който позволява повторна употреба. Във връзка с транспониране на директивата, към момента е подготвен проект на закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществената информация. С предоставянето на информацията в отворен формат значително ще се подобри достъпа до обществена информация на гражданите и бизнеса и използването й за търговски и нетърговски цели.
Списъкът съдържа 120 регистъра и набори от данни, които следва да бъдат публикувани в отворен формат. Сред тях са Административният регистър, статистически данни за пътно-транспортните произшествия, регистър на лечебните заведения за болнична помощ, центровете за психично здраве, за кожно-венерически заболявания, комплексните онкологични центрове, домовете за медикосоциални грижи и диализните центрове, регистърът на производителите, преработвателите и търговците на земеделски продукти и храни, произведени по биологичен начин, седмичните бюлетини на Държавната комисия по стоковите борси и тържища и данни от информационната система на Комисията, регистърът на обществените библиотеки, списък на училищата и детските градини, нивото на замърсяване на атмосферния въздух, централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел, ежемесечни таблици на населението по постоянен и настоящ адрес, списък на летищата и сезонните разписания на полетите, свободните места, обявени в бюрата по труда, консолидиран национален туристически регистър, централен регистър „Общински дълг” и др.
В споразумението за консултантски услуги
между АПИ и МБВР се включва нова дейност
Министерският съвет одобри изменение на Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Агенция „Пътна инфраструктура“ и Международната банка за възстановяване и развитие.
Дейностите по споразумението, подписано през 2012 г., се изпълняват в рамките на проект „Техническа помощ за подобряване на ефективността на пътния сектор в Република България“, финансиран по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. В рамките на проекта са налице неусвоени средства в размер на 1 393 942 лв.
С изменението се предвижда включване на нова дейност – разработване на цялостна визия за въвеждането на Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси (EETS)“, със следните три задачи:
- Встъпителен доклад и подробен работен план за електронното събиране на пътни такси;
- Анализ на възможностите и вариантите за трансформиране на съществуващата винетна система в Електронна система за събиране на пътни такси. Разработване на подробна спецификация за Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси;
- Разработване на стратегия и бизнес модел за внедряване на Електронната система за предоставяне на Европейската услуга за електронно събиране на пътни такси. Изготвяне на документ за финансово планиране.
За изпълнение на включената допълнителна дейност и с оглед по-пълното възползване от българска страна от консултантските услуги на Световната банка при усвояването на средствата от европейските фондове се предвижда удължаване на срока на действие на споразумението до 31.12.2015 г. и увеличаване на стойността му с 1 392 000 лв.
Увеличават се защитните горски територии
Кабинетът възложи на министъра на земеделието и храните да предприеме необходимите действия за увеличаване на защитните горски територии в поземлени имоти – държавна собственост, като превантивна мярка за недопускане възникването на бедствени ситуации и човешки жертви.
В съответствие с преобладаващите им функции, горските територии се делят на три основни категории – защитни, специални и стопански. Конкретните нови територии, които ще бъдат категоризирани като защитни, са предложени от шестте държавни предприятия и са съгласувани с Изпълнителната агенция по горите.
С увеличаването на защитните горски територии ще се постигне увеличаване на всички екосистемни ползи от устойчивото им управление и намаляване на риска от наводнения.
Над 2,9 млрд. евро е общият бюджет на новата Програма за развитие на селските райони
Правителството одобри актуализиран проект на Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. като основа за преговори с Европейската комисия.
ПРСР 2014-2020 г. е стратегически документ за управление на финансовите средства, съфинансирани от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, в рамките на новия програмен период. Общият бюджет на Програмата е над 2,9 млрд. евро, от които 2,4 млрд. евро са предоставени на България от ЕЗФРС.
Трите основни цели, към които е насочена Програмата, са повишаване на конкурентоспособността и балансирано развитие на селското стопанство и хранителната промишленост; опазване на екосистемите и устойчиво управление, използване на природните ресурси в земеделието, горското стопанство и хранителната промишленост, предотвратяване на климатичните промени и приспособяване към тях; социално-икономическо развитие на селските райони, осигуряващо нови работни места, намаляване на бедността, социално включване и по-добро качество на живот.
Приета е Концепция за централен орган
за възлагане на обществени поръчки
в сектор „Здравеопазване”
Правителството одобри Концепция за централен орган за възлагане на обществени поръчки в сектор „Здравеопазване”. Документът е разработен от МЗ съвместно с Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност и е в съответствие с изискванията на европейското законодателство, с приетата Програма на правителството и с Националната стратегия за развитие на сектора обществени поръчки за периода 2014-2020 г.
В Концепцията е заложено създаването и развитието на орган за централизирано възлагане на обществени поръчки в сектора, който да провежда процедурите с цел сключване на рамкови споразумения за доставки от името и за сметка на бюджетите на възложителите и определяне на изпълнители чрез специално създадена интегрирана информационна система - онлайн платформа за електронна търговия (електронен търг и електронен каталог).
Централен орган за възлагане на обществени поръчки в сектор „Здравеопазване” (ЦОВОПСЗ) се предлага да бъде министърът на здравеопазването. Предвижда се първоначално да се провеждат процедури за възлагане на обществени поръчки само от името и за сметка на лечебните заведения за болнична помощ, посочени в чл. 9 от Закона за лечебните заведения. На втори етап се предвижда да се разшири обхватът на субектите, които ползват услугите му, като в системата се включат и другите лечебни заведения, които имат качеството на възложител по смисъла на ЗОП, а на трети етап – да се разшири и обсегът на стоките, обхванати в електронния каталог.
Създаването на Централния орган ще доведе до икономия на време, административен и финансов ресурс за болниците, както и до намаляване на цените на лекарствените продукти поради големия обем и количества. Създаването на електронната платформа ще даде възможност за по-бърз и качествен отговор на нуждите на възложителите, за увеличаване на конкуренцията и постигане на по-изгодни условия за възложителите в сектора. Разширеното използване на електронни способи и средства и интегрирането на платформата със съществуващите електронни регистри ще допринесе в значителна степен и за ефективното противопоставяне и недопускане на корупция в сектора.