Проверяват с интервю плащаме ли в болница

Отличната оценка от пациента ще е 10 точки
Здравната каса ще проучва удовлетворени ли са пациентите от лечението си в болница, онкоцентър или психодиспансер, при личния лекар и специалист в извънболничната помощ чрез анонимни интервюта по телефона. Това предвижда нова наредба на здравното министерство, пусната за обществено обсъждане.
Целта е да се оцени нивото на лечението, грижите, отношението, както и на практики като плащане в брой, дарения и избор на екип.
Степента на удовлетвореност ще се измерва чрез преценка на дадени твърдения на поставените въпроси. Преценката на верността на всяко твърдение е от 1 до 10 точки. След обработката на резултатите удовлетвореността на пациента е най-ниска при 1 точка и най-висока при 10 точки.
В анкетите ще участват пациенти, които са преминали лечение в последните 3 месеца. Изборът ще става чрез случаен подбор и според рождената дата. Годишно трябва да се анкетират по 70 хил. души, които са били хоспитализирани. НЗОК ще възлага анкетите на “изпълнител с доказан опит в проучването на общественото мнение”.
Особено внимание се отделя на степента на информираност на пациента, става ясно от проекта. Ще се проучва дали пациентът е бил информиран преди постъпването в болница - за състоянието си, необходимото лечение и евентуалните рискове от него, както и дали получава достатъчно информация по време на хоспитализацията и при изписване. Същото важи и за достъпа до медицинската документация.
В интервюто са заложени и въпроси за евентуална подмяна на диагнозата и клиничната пътека, по която е приет болният. Той ще бъде питан и дали е трябвало да плати за избор на екип и дали това е станало чрез подписан от него документ, както и дали е плащал за медицински изделия. В анкетите за удовлетвореността от всички видове лечебни заведения личния лекар се пита дали пациентът има лесен достъп и дали са вписани процедури, които не са му правени.
От резултатите не следват санкции за лечебните заведения, пише в наредбата.