Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5092955 www.bgdnes.bg

Първолаците трябва да умеят да пишат SMS на кирилица

Първокласниците трябва да умеят да напишат SMS на кирилица и да използват електронни източници на информация. Те трябва да се научат да използват речевия етикет при поздравления и да прилагат правилата за речева учтивост (поздрав, благодарност, молба).

Това е записано в проектите за програми за 1-и и 5-и клас, качени за обществено обсъждане на сайта на министерството на образованието. 60% от темите са за нови знания, а останалите - за упражнения и обобщение.

Реклама

Емблематични текстове като стихотворението на Вазов

“Аз съм

българче”

ще съхрани

мястото си

в обучението на първокласниците, уточниха от ведомството на проф. Тодор Танев.

Още в 1-и клас по музика децата трябва да могат

да разпознаят

марш, валс,

право хоро

и ръченица. Те трябва да познават музикални инструменти като пиано, контрабас, цигулка, тромпет, гайда и тъпан. Дори първокласниците трябва да са наясно каква е разликата между изпълнител, слушател и публика.

За обсъждане е пусната и програмата по новия предмет “Технологии и предприемачество”. В часовете му първокласниците ще научат основни икономически понятия като цена, стока, услуга и труд. Ще се учат да различават различните видове стока според предназначението им - хранителни, спортни и други.

Ботевото стихотворение “Хайдути” вече ще се учи в 5-и клас, а не в 6-и както досега. Учениците ще трябва да “различават основните герои и да тълкуват постъпките им, съотнасяйки ги с основните ценности и норми на фолклорната общност”.

По “История и цивилизация” петокласниците ще се запознаят с възникването на първите цивилизации в Шумер и Акад. Те трябва да разбират ролята на

образованието в

Древен Египет

и Месопотамия

Тези теми сега са застъпени в учебните програми за 7-и клас. Петокласниците ще учат също за Древна Елада, Древна Тракия и Древен Рим. При междупредметните умения е записано още, че петокласниците трябва да могат да представят историческа информация, като използват текстообработващи програми, както и

да изготвят

мултимедийни

презентации

по зададена тема. Чрез художествените образи пък ще изграждат разбиране за кодексите за поведение, характерни за древните общества. Ще осмислят ценностите на Античността и връзката им със съвременността. Учениците ще използват представите за света и човека, изградени чрез познатите митове от Античността.

Реклама
Реклама
Реклама