Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/5104171 www.bgdnes.bg

Трамвай 6 - шампион по катастрофи

Иво АНГЕЛОВ

Трамваи на 30 и повече години се движат по улиците на София, показа проверка на "България Днес". Мотрисите в пенсионна възраст притесняват пътниците, но според транспортни експерти са в изрядно състояние и могат да са в безопасно движение още няколко десетилетия.


В понеделник сутринта два трамвая катастрофираха на кръстовището на столичните булеварди "Христо Ботев" и "Слевница", като при инцидента пострадаха 14 души. Сблъсъкът веднага провокира въпроси дали трамваите са безопасни и дали става въпрос за техническа неизправност, или за човешка грешка, в случая от страна на ватманката. Задната мотриса, български модел Т8М-900М по линия 6, не е могла да спре и се е врязала в предната - един от новите трамваи Pesa Swing, които обслужват линия 7.

Реклама


"Това са превозни средства, които предишния ден са били в движение и не е имало проблем. Сутринта преди инцидента пък са минали техническия преглед, който е задължителен за всяка мотриса преди напускане на депото. Проверени са били дори пожарогасителите. В депото има механик, който следи за техническото състояние, а паралелно с това се прави проверка за алкохол на водача на превозното средство. Трудно е в тази ситуация да се говори за техническа неизправност", коментираха пред вестника представители на градския транспорт в столицата.


Според транспортните специалисти вината за катастрофата е изцяло на ватманката. Тя не се е съобразила с дистанцията до предния трамвай. Не се приема и версията, че заради нападалите листа спирачният път се е удължил, тъй като не е имало проблеми със спирането на други мотриси.


Ватманката Соня Костадинова ще бъде уволнена дисциплинарно, съобщи зам.-директорът на столичния електротранспорт инж. Иво Василев. Тя е много опитна, с 23-годишен стаж, преминала е всички инструкции и се е подписала на тях.
Трамваят, който се е забил, е модел Т8M-900М - 8-осни трамваи за еднопосочно движение с директно управление. Пътническият им салон за пръв път предлага нископодова средна секция и нарежда София сред първите градове в Източна Европа, въвел в експлоатация такъв подвижен състав. Проблемът при тях обаче е, че са много стари - в конкретния случай на около 35 години. От столичния градски транспорт обаче контрираха, че срокът на експлоатация на този модел е 60 години. "Един трамвай може да се движи и на 100 години, важното е да се експлоатира правилно", твърдят експерти.


От всички 274 мотриси у нас за смяна са 79. От българското производство трамваи са останали само 28 броя. Те ще бъдат сменени до няколко месеца с нови мотриси от Базел.


Всеки пътник обаче е ставал свидетел на ужасяващия интериор в част от превозните средства, където седалките, подът и вратите са в ужасно състояние. От градския транспорт обаче обясняват, че лошата визия не означава непременно проблемна машина.


Трамваите в София се движат по трасета с обща дължина над 300 км. Използват 2 типа линии - теснолинейни и нормални. Теснолинейни са повечето линии в София, докато с нормално междурелсие са едва около 40 км линии (обслужвани в момента от линии №20, №22 и №23).

Реклама


Изграждането на трамвайни линии в София започва на 1 декември 1898 г. от дружества от Франция и Белгия. Строителните работи продължават около година и на 14 януари (1 януари стар стил) 1901 г. официално тръгва първият трамвай в София. Първоначално пътниците са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета.
Оттогава до наши дни има множество катастрофи с мотриси, но любопитното е, че трамвай щ6 най-често е замесен в пътни инциденти. През ноември 2012 г. мотриси с този номер катастрофират два пъти само в рамките на един ден. През 2007 г. отново има инцидент с шестицата.


Само преди месец трамвай №23 удари автобус на кръстовището на бул. "Ситняково" и ул. "Черковна", като пострадаха петима души. Толкова бяха наранени по-рано през годината при удар на бул. "Рожен" на трамвай по линия номер 12 и частен автобус А27. В началото на годината пък двама пешеходци, пресичащи неправилно, бяха блъснати от трамвай №23. По чудо и двамата оцеляха. Запомнящ се беше и инцидентът преди година, когато трамвай се сблъска с автобус на кръстовището на булевардите "Драган Цанков" и "Христо и Евлоги Георгиеви" и 7 души пострадаха.

Ползват ги за пощальони

Интересна особеност на трамваите в София е, че се използват като пощальони. Те имат вградена от външната им страна пощенска кутия, намираща се непосредствено до първата врата.


Такава притежават всички трамваи, произведени специално за нуждите на софийския градски транспорт (на трамваите втора употреба, както и на представителите на модела "Татра T6B5" такива не са монтирани, а също и на новите, произведени през 2013-2014, мотриси Pesa 122NaSF Swing).


Писмата от трамвайните пощенски кутии се събират на няколко възлови спирки в центъра на града и се предават за обработка в Централна поща.

Реклама
Реклама
Реклама