Иподякон Кристиан Кръстев: Иде денят на Страшния съд

Кристиан Кръстев е роден на 9 юли 1976 г. в Ямбол. Завършил е "Икономика на индустрията", "Международни икономически отношения" и "Право" в УНСС. В периода март-май 2013 е министър на транспорта в служебния кабинет на Марин Райков. Обявен е за "секссимвол на българската политика". През 2014 г. изненадва всички с решението да стане иподякон. Духовното поприще не го вади от светския живот и в момента е шеф на международна фирма за куриерски услуги.
Бисерка БОРИСОВА
Снимка: Антоанета Йотова
- Г-н Кръстев, вече сте иподякон със стаж. Коя бе най-паметната ви служба до момента?
- Всяка служба ме е карала да се вълнувам. Но най-силната като ритуал бе на Кръстовден миналата година. Въпреки че съм именник на този ден, до този момент не съм обръщал внимание на ритуалите. Именно на Кръстовден (14 септември) всяка година се открива учебната година в Софийската духовна семинария. И последния път имах честта да помагам на митрополит Антоний. Ако не сте ходили на служба на Кръстовден, трябва да знаете, че тя няма нищо общо с другите. Контактът със Светия Дух е много по-силен и можете да го усетите. Силно и зареждащо е като на Великден, но в същото време не чак толкова комерсиализирано.
- Реалност, мит или легенди са чудесата на Кръстовден?
- Всичко е въпрос на гледна точка. Когато имате истина - имате вяра. Когато имате легенда - имате любопитство и любознание. Любознателните хора се образоват, докато вярващите изпитват вярата чрез себе си. Пред Бога всички сме равни, а останалото е въпрос на избор и усещане.
- От срещите ви с хората по службите смятате ли, че в днешна България най-вярващи са отчаяните, очукани от живота хора?
- Въобще не мисля така. Не виждам безнадеждно отчаяни хора на службите, напротив! В повечето случаи одухотворените хора са тези, които са успели и са постигнали повече. Ако отчаяните хора се упововат на Бога, за да им помогне, то постигналите успех в живота са му благодарни. Истината е, че винаги и всички трябва да сме му благодарни. Дори само за това, че сме живи и здрави. Защото много здрави си отидоха...
- Вие сте политик, а политиката се основава на реалности. В същото време сте свързан с духовното. Не е ли противоречие?
- Приемам се повече като общественик, въпреки че съм бил министър. Да, дори в профила ми във фейсбук пише "политик", защото няма определение "общественик".
- Може би защото нямаме общество?
- Ако нямаме общество, трябва да се постараем да го създадем. Всъщност общества има най-различни. Но се загуби вярата в хората. И в политиците.
- Не са малко хората, които загубиха вярата в Бога и заради политиците. Познаваме видни наши политици, които с гордост са изтъквали, че са атеисти, а когато заемат висш държавен пост, стават най-вярващите. Какво мислите вие за това?
- Факт е, че някои политици имат "връзка с Бога", която се основава само на политическа куртоазия. В храма са защото "трябва", а не защото искат. Има и такива, които го правят заради вярата. Не мога да изчисля точното съотношение, но куртоазните май са повече. Навярно присъствието им в храмовете дразни част от хората. Но нека не забравяме, че църквата е Божи храм за всички. Не бива да отричаме вярата само заради това, че определени хора ходят там. Истината е, че Господ не дели хората, а ние се опитваме да делим него.
- Като иподякон как гледате на мюсюлманската вълна от бежанци, заливаща Европа? Според Корана е нормално 53-годишен мъж да прави секс с 9-годишно момиченце, но в Европа се счита за изнасилване на дете. Няма ли да реагира християнската църква?
- Не мога да отговарям от името на църквата и да сезирам Наказателния кодекс. Впрочем в Корана изнасилването само по себе си също е забранено. Друг е въпросът как се доказва, как се отнася Коранът към секса с деца и т.н. За мен важното е, че аз съм православен християнин и православната вяра не допуска такива неща. След като ние не ги допускаме, можем лесно да направим разликата между едната и другата религия. И да изберем. Всеки сам решава по кой път ще тръгне. Има хора, които вярват в някаква велика сила. Други вярват в Господ, Мохамед, Буда... Някои хора просто са заблудени. Но Денят на Страшния съд настава. И всички знаем, че рано или късно ще ни настигне. Тази бежанската вълна е наказание Божие за цяла Европа. Европа искаше евтина работна ръка, но не можеше да си представи мащабите на проблемите, които ще възникнат.
- Много сте близък с митрополит Антоний. На пръв изглеждате много различни: политик, обявен за секссимвол, и владика?
- Няма нищо странно. Митрополит Антоний е мой духовен наставник. Той е млад човек, светски настроен, стои близо до хората. Способен е да си говори с всеки, за всичко. Много интелигентен и компетентен човек. Нашето ежедневно житие изобщо не му е чуждо.
- Той работи с българите в чужбина, а вие сте бил на служби при него зад граница. Има ли разлика межу вярващите българи там и у нас?
- О, да. Българите в чужбина милеят за българските храмове. Борят се и се опитват да съхранят българщината. Докато ние тук търсим алтернативи да оценяваме.
- Като бивш транспортен министър обяснете постоянните проблеми с правителствения Фалкон. Трябва ли да се купи нов самолет?
- Наблюдавам ДАвиоотряд 28У от 2003 г., когато започнах да работя в министерството на транспорта. През 2004 г. бях в комисия, с която търсихме алтернативи. Търсехме вариант, при който да можем да впишем самолета в регистъра на ДАвиоотряд 28У, но същевременно той да се ползва и от "България Ер". За да може да се покриват част от разходите на държавата. Защото и тогава, и сега не сме цъфнали и вързали. Не сме богата държава, която да си позволи "Еър Форс едно". През 2008 г. кабинетът "Станишев" с транспортен министър Петър Мутафчиев обаче купи два еднакви ДЕърбъс А 319У, да са взаимно заменяеми. Но ги купиха на доста по-висока цена. Впоследствие, още при първия си мандат като премиер, Бойко Борисов върна единия самолет - осъзнавайки колко много пари плащаме за нещо, без изобщо да се ползва.
- Как се появи фалконът в Авиоотряд 28?
- Фалконът беше собственост на РВД и, Бога ми, изобщо не си спомням как в един момент беше прехвърлен към авиоотряда. Фалконът всъщност е много хубав самолет. Бизнес джет, с хубав ресурс. Много малко е летял и не е амортизиран. Това, че има дефекти на колесника, не е причина да се лишим от него. Можеха да го демонтират този колесник и направо да поставят нов, с нов блок за управление. Идеята да бъде сменен е все едно да си смените колата само защото се е счупил един от амортисьорите.
Основният въпрос обаче е друг. Можем и трябва да си запазим фалкона, но със сигурност трябва да се купи още един самолет. Защото един бизнес джет като фалкона е 9 местен. А за истинска работа трябва самолет поне с 15-25 места. Когато тръгне на път държавна делегация, в бройката има задължителен "реквизит" от хора, които летят с делегацията заради протокол, сигурността и т.н. Това ще рече доктор, охрана, пилоти, стюардеси. Сметнете: минимум двама души охрана, един доктор, двама пилоти, една стюардеса. Така във фалкона остава място за трима души, които да свършат конкретна работата при пътуването. В архива на авиоотряда има доклади, които отдавна препоръчват по-функционален самолет.
- През последния уикенд Свети Валентин и Трифон Зарезан отново водиха битка в България. Вие на кого присъдихте победата?
- Като православен християнин винаги съм празнувал Трифон Зарезан. Хелоуин, Свети Валентин за мен са комерсиализирани празници, които не означават нищо.
- Като отрязахте така Свети Валентин, с кого вдигнахте наздравица за Трифон Зарезан?
- С баща ми. Винаги вдигам наздравици с него на този ден.
- След като миналата година заявихте, че вече сте обвързан, мнозина очакваха да кажете, че сте сгоден?
- Пратете им много поздрави... Не обичам да говоря за личния си живот, но направих това признание, за да престанат някои спекулации.